SQL forespørgsel
Fra : Kruger

Dato : 08-07-03 13:02

Jeg har et problem med SQL.

Det jeg vil er at jeg kun vil 'selecte' records i min database
der indeholder ordet "true" i feltet 'enabled'.

Det kunne jo nemt gøres med:

"Select * from products where enabled = 'true'"

problemet er at feltet 'enabled' indeholder andre oplysninger end
'true' eller 'false'.

Findes der en kommando der kunne bruges noget i retning af:

"Select * from products where enabled INDEHOLDER 'true'"

På forhånd tak!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-07-03 13:31

Kruger skrev:

> Det jeg vil er at jeg kun vil 'selecte' records i min database
> der indeholder ordet "true" i feltet 'enabled'.

Hvis "enabled" beskriver en tilstand der kan være enten sand eller
falsk (tænd/sluk, on/off, ja/nej) burde det nok være et felttype
der passer til denne tilstand. Det er fx boolean i MS Access eller
Bit i MSSQL.

> problemet er at feltet 'enabled' indeholder andre oplysninger end
> 'true' eller 'false'.

Helt generelt er det ikke godt at gemme flere oplysninger i ét
felt. Som du har opdaget bliver det noget mere besværligt at bruge
feltet i forespørgsler.

> Findes der en kommando der kunne bruges noget i retning af:
>
> "Select * from products where enabled INDEHOLDER 'true'"

Ja - for tekstfelter hedder det LIKE, kombineret med wildcard:

SELECT * FROM products WHERE enabled LIKE '%true%'

Men like-søgninger er væsentligt tungere end andre søgninger.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kruger

Dato : 08-07-03 19:57

> Ja - for tekstfelter hedder det LIKE, kombineret med wildcard:
>
> SELECT * FROM products WHERE enabled LIKE '%true%'
>
> Men like-søgninger er væsentligt tungere end andre søgninger.

Takker, det var lige præcis LIKE kommandoen jeg ledte efter.
Jeg ved godt at i det tilfælde jeg har beskrevet er det naturligvis
bedst bare at bruge true/false, men det var bare givet som et
eksempel.

Men tak for hjælpen...

- Kruger