Artikel/dokument-styring - hvordan håndter~
Fra : Jesper Fjølner

Dato : 08-07-03 10:19

Jeg ønsker at lave noget visning af artikler på samme måde, som
det er lavet
www.computerworld.dk og www.it-avisen.dk og andre.
Altså med en oversigt over artikler på forsiden og så visning af
artiklerne
på "visartikel.asp", uanset hvilken artikel der vælges.
Jeg formoder teksten til disse artikler er gemt i en database?
Hvis det er tilfælet, hvor styrer man så formatering af
overskrifer m.v.?

Det forekommer mig at man jo så er helt låst hvad angår layoutet
på de
forskellige artikler. Hvis man forventer at have artikler at
forskelligt
længde indeholdende billeder med variabel placering, links m.m.
er
ovenstående så den rigtige løsning?

Er der nogen mulighed for at gemme artiklerne i en database, hvis
man har artikler med meget forskelligt udeseende og er det en
fornuftigt løsning?

Tak for hjælpen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-07-03 11:12

Jesper Fjølner skrev:

> Jeg formoder teksten til disse artikler er gemt i en database?
> Hvis det er tilfælet, hvor styrer man så formatering af
> overskrifer m.v.?

Der er grundlæggende to forskellige muligheder. Enten har man et
fast layout (artiklerne gemmes uden html, men med overskrift og
brødtekst i hver sit felt) eller også gemmer man artiklerne som
html-stumper - her er formateringen så op til den enkelte skribent.

De to muligheder kan godt kombineres, men der er nogle
begrænsninger. Fordelen ved at bruge et fast layout er, at man ikke
behøver en html-editor til at skrive artiklerne med. Alle - også
ikke-tekniske brugere - kan skrive og redigere artikler og man er
sikret en rimelig ensartethed i artiklernes udseende. Omvendt giver
det faste layout også begrænsninger - man kan ikke bare sætte
ekstra overskrifter ind efter behov, det kan være besværligt at
lægge billeder ind o.l.

> [...]
> have artikler at forskelligt længde indeholdende billeder med
> variabel placering, links m.m. er ovenstående så den rigtige

Du kan for så vidt gemme hele html-sider i en database - og dermed
også have fuld kontrol over fx billedplaceringer. Det lyder som om
du vil have gavn af at bruge en friere model - fx med adskilt
overskrift og brødtekst (det er praktisk med et kort
referencefelt), og ellers have resten af formateringen gemt i
feltet til brødteksten.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 08-07-03 14:16

> Du kan for så vidt gemme hele html-sider i en database - og dermed
> også have fuld kontrol over fx billedplaceringer.

Hvordan gemmer jeg hele html-sider i databasen? Med en reference til
placeringen af html-filen? Dette ville tillade at jeg i databasen kan
have felter til Overskrift, Teaser til forsiden, et thumbnail til
forsiden etc og så et felt med link til selve html-filen.

> du vil have gavn af at bruge en friere model - fx med adskilt
> overskrift og brødtekst (det er praktisk med et kort
> referencefelt)
hvad mener du med referencefelt?

Kunne man sige at hvis man kun har et mindre flow af artikler på siden
er der for lidt vundet ved at bruge den rene databasemodel?

Mange tak for hjælpen.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 08-07-03 14:55

Jesper Fjølner skrev:

> Hvordan gemmer jeg hele html-sider i databasen?

HTML-sider er tekst - og databaser kan gemme store mængder af
tekst.

> Med en reference til placeringen af html-filen?

Det kan du godt, men jeg vil ikke anbefale det. Du skal i så fald
sørge for at filen og databasen holdes synkroniseret.

> Dette ville tillade at jeg i databasen kan have felter til
> Overskrift, Teaser til forsiden, et thumbnail til forsiden etc
> og så et felt med link til selve html-filen.

Det kan også sagtens laves med hele filen i et tekstfelt.

> hvad mener du med referencefelt?

Jeg mener blot at i stedet for kun at have et råfelt til html-kode,
er det praktisk at have et felt hvor man kan identificere en given
post. Det vil i artikelsammenhæng ofte være et overskriftsfelt.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 08-07-03 15:07

> HTML-sider er tekst - og databaser kan gemme store mængder af
> tekst.

Jamen selvfølgelig, jeg ved ikke hvad jeg tænker på.
Det her har givet mig noget at gå videre med. Tusind tak for

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 08-07-03 15:26

> HTML-sider er tekst - og databaser kan gemme store mængder af
> tekst.

Lige et sidste spørgsmål. Jeg synes det lyder smart at lægge al html
i et memo-felt i databasen da det giver noget designfrihed. Men så
er det vel ikke muligt, fra html-teksten, at lave links til andre
artikler med mindre man håndkoder noget i stil med
"..artikel.asp?ID=34" for hver link man vil lave?
Andre artikler på siden eksisterer jo så ikke som filer, så man kan
ikke linke til dem på normal vis hvis man vil indlejre et link til
dem i artiklen.
Er det ikke rigtigt?

Fra : Thomas Due

Dato : 09-07-03 07:43

Jesper Fjølner wrote in news:<beek91$s7u$1@sunsite.dk>:

> [...]
> Andre artikler på siden eksisterer jo så ikke som filer, så man kan
> ikke linke til dem på normal vis hvis man vil indlejre et link til

Hvis du uden videre gemmer alt html i databasen så kan skribenten lave
alt hvad han lyster i sin artikel. Inkl. f.eks. javascript som åbner
nye vinduer osv. Så jo, han ville skulle skrive evt. links til andre
artikler ind i hånden. Men du kunne gøre noget andet. Du kunne lave en
ekstra tabel som rummer referencer fra en artikel til andre artikler.
Når så skribenten har skrevet artiklen kan han vælge en række artikler
som han gerne vil referere til.

Disse links bliver så gemt i denne ekstra tabel, og du kan så indsætte
et felt nederst på siden som f.eks. hedder "Referencer" eller lignende
og her lister du simpelthen de artikler der måtte være.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 09-07-03 10:10

> [...]
> et felt nederst på siden som f.eks. hedder "Referencer" eller lignende
> og her lister du simpelthen de artikler der måtte være.

Det lyder smart og jeg er i gang med noget i den stil. Egentlig tænkte
jeg at lade forfatteren tilføje en ny artikel i en kategori og så vise
andre artikler fra den pågældende kategori nederst på siden. Ulempen ved
dette er at en artikel så kun tilhører en kategori (med mindre man laver
noget med en mange-til-mange relation)

Med referencer til specifikke artikler, som du forslår vælger man præcist
hvilke artikler, der er relaterede til den nye artikel.
Eneste ulempe jeg ser herved er gamle artikler kun vil linke til de
artikler man oprindeligt havde forbundet dem med. Når der senere kommer
nye artikler til skal man gå tilbage og se om nogle af de gamle artikler
skal forbindes hermed?

Jeg har lavet en relationstabel med felterne:
relationID, hovedartikelID, relArtikelID

Var det det du tænkte?

Fra : Thomas Due

Dato : 09-07-03 10:25

Jesper Fjølner wrote:
> Jeg har lavet en relationstabel med felterne:
> relationID, hovedartikelID, relArtikelID
>
> Var det det du tænkte?

Mjah, det kunne gøre endnu simplere med kun to felter, som så begge
indgår i primær nøglen.

Create Table artikelrelationer (
ArtikelID Integer,
RelateretID Integer,
Primary Key(ArtikelID, RelateretID)
)

Dermed sikre du iøvrigt også at den enkelte artikel kun refererer til
en given artikel een gang.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 09-07-03 17:04

> [...]
> RelateretID Integer,
> Primary Key(ArtikelID, RelateretID)
> Dermed sikre du iøvrigt også at den enkelte artikel kun refererer

Ja klart. Men efterhånden som der kommer flere og flere artikler til
vil de gamle artikler efterhånden få brug for at referere til nye
artikler, der først sidenhen er kommet til. Jeg bliver jo så nødt til
jævnligt at gå de gamle igennem og se om de referer til de nye? eller
kan man lave det så når ArtikelID refererer til RelateretID vil det
også virke den anden vej, hvis RelateretID-artiklen vises?

Tak for din hjælp.

Fra : Thomas Due

Dato : 10-07-03 06:57

Jesper Fjølner wrote:
> [...]
> kan man lave det så når ArtikelID refererer til RelateretID vil det
> også virke den anden vej, hvis RelateretID-artiklen vises?

Det kan du da sagtens. Det kan hænde at blive lidt tungere måske, men
det er slet ikke sikkert. Lad mig illustrerer med et par sql sætninger:

Lad os antage at vi har en tabel ArtikelRelationer. Denne tabel har to
felter: ArtID og RelID. De er begge integers og begge en del af primær
nøglen (dermed er der automatisk index på dem begge også, hvis jeg ikke
tager meget fejl).

Find alle relaterede artikler der er ældre:
SELECT * FROM ArtikelRelationer WHERE ArtID=?

Her er ? den artikel som du er aktiv.

Find alle artikler som refererer til den aktive artikel:
SELECT * FROM ArtikelRelationer WHERE RelID=?

Igen er ? den aktive artikel.

> Tak for din hjælp.

Det var da så lidt, forhåbentligt kan det bruges.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 10-07-03 21:52

> [...]
>
> Her er ? den artikel som du er aktiv.
>
> Find alle artikler som refererer til den aktive artikel:
> SELECT * FROM ArtikelRelationer WHERE RelID=?

Det kan jeg godt - det er smart.
Men hvis tabellen nu ser således ud:

ArtID RelID

og laver ovennævnte query's - så får jeg jo artikel 5 ud to gange.
For blot at have hvert tal en gang er det så en union query jeg skal have
fat i?
For nøglen kan da ikke sikre at 5 og 1 ikke figurerer i samme post kan
den?

Fra : Thomas Due

Dato : 11-07-03 09:21

Jesper Fjølner wrote:

> [...]
> have fat i?
> For nøglen kan da ikke sikre at 5 og 1 ikke figurerer i samme post kan

Tjah, det kan jeg ikke svare på, sådan lige på stående fod. Jeg vil
ikke udelukke at der skal noget efterbehandling til oveni ;) Jeg må nok
desværre tilstå at lige her og nu har jeg ikke tid til at undersøge det.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Jesper Fjølner

Dato : 11-07-03 09:37

> Tjah, det kan jeg ikke svare på, sådan lige på stående fod. Jeg vil
> ikke udelukke at der skal noget efterbehandling til oveni ;) Jeg må nok
> desværre tilstå at lige her og nu har jeg ikke tid til at undersøge det.

Helt ok det er kun småting, der er tilbage for mig. Jeg har i hvert fald
fået konstrueret det så det virker.
Tusind tak for hjælpen.