billed som baggrund :-//
Fra : Morten Grue

Dato : 15-07-03 12:11

Hej

jeg er heldt ny i html og vil gerne vide hvordan man for et
billed in som baggrund på ens side.

M.V.H. Morten Grue

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 15-07-03 12:28

Morten Grue wrote:
> Hej
>
> jeg er heldt ny i html og vil gerne vide hvordan man for et
> billed in som baggrund på ens side.

http://www.html.dk/tutorials/css/lektion3.asp

Der er meget godt på html.dk

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 15-07-03 12:32

Morten Grue wrote:

> jeg er heldt ny i html og vil gerne vide hvordan man for et
> billed in som baggrund på ens side.

Det nemmeste er at bruge CSS (Cascading Style Sheets).

Lav et tekst-dokument, som du kalder "style.css". I dette dokument
kan du skrive al information om farver, skrifttyper og baggrunde, som
dit HTML-dokument skal vises med i browseren.

I det her tilfælde skriver du følgende i style.css:

body {
   background-image: url(ditbillede.jpg); /* billede */
   background-color: #0000ff; /* alternativ blå baggrundsfarve */
}

hvor ditbillede.jpg er navnet på det billede, du vil bruge som
baggrund (du bør kun benytte jpg, gif eller png, da de formater
fylder mindre end eksempelvis bmp og tif).

Nu har du defineret, at der skal være et baggrundsbillede i body'en,
når har dit HTML-dokument åbent i browseren.

For at browseren kan finde style sheetet, skal du indsætte følgende i
headeren af dit HTML-dokument:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">

Det fortæller browseren, at filen "style.css" er et style sheet.

Eks.:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.1//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml11/DTD/xhtml11.dtd">
<head>
<title>Min hjemmeside</title>
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style.css">
</head>
<h1>Overskrift</h1>

Jeg kan se, du har postet dit indlæg via html.dk - de har en
glimrende CSS tutorial, som jeg synes du skal tage et kig på.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 15-07-03 12:35

Anders Thorsen Holm wrote:

Ups, der var en mindre fejl. Hvis du benytter XHTML, skal <link>-tagget
afsluttes med en " /", så der burde stå:

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-07-03 12:37

Morten Grue skrev:

> jeg er heldt ny i html og vil gerne vide hvordan man for et
> billed in som baggrund på ens side.

På at kigge på de tutorials din signatur henviser til - specielt
den om CSS: <http://www.html.dk/tutorials/css/>.

Lektion 3 handler om farver og baggrunde.
--
Jens Gyldenkærne Clausen