CSS
Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-07-03 18:02

Hej NG!

Jeg har en CSS kode, som jeg føler er helt forkert. Jeg tror den
er forkert, eller ikke sådan forkert, men bare meget meget rodet,
fordi at det virker ikke som andre CSS koder jeg har set, altså
kodemessigt.

Koden:

      a:link {color : #660000;}
      a:visited {color : #660000;}
      a:active {color : #660000;}
      a:hover {color : #660000;}
      .t{font: 11px Verdana, Arial;text-decoration: none}
      .nu{font: bold 10px Verdana, Arial;text-decoration: none}
      .n{font: 10px/11px Verdana, Arial;text-decoration: none}
      a.S{color : #000000;text-decoration: none}
      a:link.S{color : #000000;text-decoration: none}
      a:visited.S{color : #000000;text-decoration: none}
      a:active.S{color : #000000;text-decoration: none}
      a:link.nyte{font-size:10px; font-family:verdana,arial;
text-decoration:none;color:black}
      a:visited.nyte{font-size:10px; font-family:verdana,arial;
text-decoration:none;color:black}
      a:hover.nyte{font-size:10px; font-family:verdana,arial;
text-decoration:none;color:#CC3300}
      a:hover {text-decoration: underline}

Jeg ved ikke, men det er som om det samme står der 3 gange eller
sådan noget.

Hvordan gør jeg den enklere, eller hvordan kommer koden til at se
ud, når der er renset og rydtet op?

Linien:

t{font: 11px Verdana, Arial;text-decoration: none}

Den bruger jeg til class="t"

Med der er to andre linier, som er ens, dem her:

1. .nu{font: bold 10px Verdana, Arial;text-decoration: none}

2. .n{font: 10px/11px Verdana, Arial;text-decoration: none}

Jeg går ud fra, de har samme funktion, som den med t. Men jeg
bruger dem overhovedet ikke. Kan jeg bare slette dem?

Håber I forstår, men det gør I sikkert ikke, det gør jeg dårlig
nok selv

På forhånd tak

Med venlig hilsen Lasse Jensen...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : René Poulsen

Dato : 14-07-03 21:15

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> bruger dem overhovedet ikke. Kan jeg bare slette dem?
>
> Håber I forstår, men det gør I sikkert ikke, det gør jeg dårlig

Du har ret - det lyder ret indviklet og du lyder meget
forvirret, men er der nogle af dem du ikke bruger sletter du dem
bare. Hvis der er flere der er ens og du bruger begge to (f.eks. .A
og .B), så sletter du bare b. De steder hvor der så står
...class="B"> ændrer du selvfølgelig til ...class="A">

/René

Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-07-03 21:53

René Poulsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> og .B), så sletter du bare b. De steder hvor der så står
> ...class="B"> ændrer du selvfølgelig til ...class="A">

Hej René.

Så er det da på plads.

Men jeg sad lige og undrede mig over, hvorfor det egentlig hedder
t{font: 11px Verdana, Arial;text-decoration: none} og ikke <div
class="t">?

Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-07-03 22:42

> [...]
>
> Men jeg sad lige og undrede mig over, hvorfor det egentlig hedder
> t{font: 11px Verdana, Arial;text-decoration: none} og ikke <div

Hej igen René.

Jeg tror lige jeg trækker dette her spørgsmål tilbage, og formulerer det
på en anden måde. Jeg tænkte på noget andet. Okay hvad hedder det istedet
for .t{font: 11px Verdana, Arial;text-decoration: none}?

Hedder det

#t
{
a:link {color : #660000;}
a:visited {color : #660000;}
a:active {color : #660000;}
a:hover {color : #660000;}
font-style: normal;
font-variant: normal;
font-weight: normal;
font-size: 11px;
font-family: Verdana, Arial;
text-decoration:none;

eller skál det hedde

Fra : Lasse Jensen

Dato : 14-07-03 23:12

> [...]
> text-decoration:none;
>
> eller skál det hedde
>
> t{font: 11px Verdana, Arial;text-decoration: none}

Jeg har selv løst problemet. Jeg fandt ud af, at det skulle se sådan ud:

t {
   a:link {color : #660000;}
   a:visited {color : #660000;}
   a:active {color : #660000;}
   a:hover {color : #660000;}
   font-style: normal;
   font-variant: normal;
   font-weight: normal;
   font-size: 11px;
   font-family: Verdana, Arial;
   text-decoration:none;
}

Men, der er stadig et problem. Hvad hedder a:link {color : #660000;}? Altså
det virkede på den gamle måde, men den nye måde jeg skriver det på, virker
ikke. Hedder det

a:link color : #ffffff eller hvad?

Det skulle vidst være det eneste, der er i vejen med den kode.

Fra : René Poulsen

Dato : 14-07-03 23:14

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hedder det
>
> #t
> {
> a:link {color : #660000;}
> a:visited {color : #660000;}
> a:active {color : #660000;}
> a:hover {color : #660000;}
> font-style: normal;
> font-variant: normal;
> font-weight: normal;
> font-size: 11px;
> font-family: Verdana, Arial;
> text-decoration:none;
Ovenstående forstår jeg ikke helt, men jeg er heller ikke ekspert på det
her område men jeg synes ikke jeg har set noget lignende før. Men hvis det
du skal bruge "T" til er at det skal være med størrelse 11px, skrifttypen
Verdana/Arial og at der ikke skal være text-decoration er det bare den
nedenunder du skal bruge. Alt det andet du skriver - bl.a. "A:link" (og de
andre A:) har jo ikke noget med "t" at gøre...

Nu synes jeg at jeg skriver det lidt indviklet, så hvis du stadig ikke helt
kan fidne ud af det skriver du bare igen - du kan evt. skrive hvad det er
du har brug for ved links og andre ting så kan jeg komme med et forslag
hvis det er...

/René

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-07-03 08:05

> [...]
> nedenunder du skal bruge. Alt det andet du skriver - bl.a. "A:link" (og de
> andre A:) har jo ikke noget med "t" at gøre...

Jeg forstår godt du forvirret, den kode ovenover er nemlig også forkert. Det
var bare en prøve jeg lavede, rigtig skal det vidst nok se sådan ud:

t {
   a:link {color : #660000;}
   a:visited {color : #660000;}
   a:active {color : #660000;}
   a:hover {color : #660000;}
   font-style: normal;
   font-variant: normal;
   font-weight: normal;
   font-size: 11px;
   font-family: Verdana, Arial;
   text-decoration:none;
}

Men jeg forstår ikke hvorfor du siger, den ikke har noget med linksene at
gøre. Den styrer da også farverne på linksene. Senere bliver der også tilføjet
noget a:hover text-decoration :underline; eller hvad det nu hedder.

Du siger at jeg bare burde bruge den ene linie jeg skrev tidligere. Men jeg
vil gerne bruge denne måde, da jeg mener den er mere overskuelig. Desuden,
skal jeg have tilføjet nogen flere "effekter".

Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-07-03 08:29

> Jeg forstår godt du forvirret, den kode ovenover er nemlig også forkert.
Det
> var bare en prøve jeg lavede, rigtig skal det vidst nok se sådan ud:

> [...]

Når du definerer dine egne klasser, kan du bruge .t (altså punktum foran) -
heri kan du så definere, hvordan klassen "t" skal se ud.

a:link skal defineres for sig - den virker ikke inde i et selv-defineret
objekt.

Så skal du lave en a:link.t - en a:hover.t osv fx :

a:link.t, a:visited.t; a.active.t; a:hover.t {
color : #660000;
}

Og så giv dig selv den vane at give dine klasser nogle fortællende navne
(istedet for t fx "tekststandard") eller lignende - så bliver det meget
lettere at finde rundt i - både for dig selv og andre :)

/Kenneth

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-07-03 09:43

Kenneth Bon wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> objekt.
>
> Så skal du lave en a:link.t - en a:hover.t osv fx :
>
> a:link.t, a:visited.t; a.active.t; a:hover.t {

Tak Kenneth!

Det var lige de ord jeg ville høre. Men du viser et eksempel, hvor at koden
står på en linie:

a:link.t, a:visited.t; a.active.t; a:hover.t { color : #660000; }

Hvad hvis det skal stå nedaf, foreksempel sådan her:

a:link.t ....
a.visited.t ....
a.activate.t ...
a.hover.t ...

Hvad hedder selve farve-koden så? f. eks.

a.link.t { color : #660000; }

eller

a.link.t color :#660000;

Jeg ved det nemlig ikke selv.

Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-07-03 09:58

"Lasse Jensen" <lassejensen1@ofir.dk> wrote in message

> [...]
> a.activate.t ...
> a.hover.t ...
>
> Hvad hedder selve farve-koden så? f. eks.

ALTID { og } uden om en definition (medmindre det er in-style på et objekt).

Normalt skriver jeg styles a la dette :

..overskrift {
font-size: 14px;
color: #FF6600;
font-weight: bold;
}

Altså navn og start- { på 1. linie - herefter 1 linie pr. tilføjelse til
stilen og een linie separat til } - så er det lettere at finde rundt i.

/Kenneth

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-07-03 11:38

> ALTID { og } uden om en definition (medmindre det er in-style på et objekt).

> [...]

Skal jeg så lave en:

a:link.t {
font-size: 14px;
color: #FF6600;
font-weight: bold;
}

a:visited.t {
font-size: 14px;
color: #FF6600;
font-weight: bold;
}

a:active.t {
font-size: 14px;
color: #FF6600;
font-weight: bold;
}

a:hover.t {
font-size: 14px;
color: #FF6600;
font-weight: bold;
}

Hvad så, hvis jeg også skal lave een til tekst. Skal jeg så bare skrive sådan?

a:link.t {
font-size: 14px;
color: #FF6600;
font-weight: bold;
}

a:visited.t {
font-size: 14px;
color: #FF6600;
font-weight: bold;
}

a:active.t {
font-size: 14px;
color: #FF6600;
font-weight: bold;
}

a:hover.t {
font-size: 14px;
color: #FF6600;
font-weight: bold;
}

text-style {
font-style: normal;
font-variant: normal;
font-weight: normal;
font-size: 11px;
font-family: Verdana, Arial;
text-decoration:none;
}

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-07-03 12:02

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Hvad så, hvis jeg også skal lave een til tekst. Skal jeg så bare skrive sådan?

> [...]

Det skal selvfølgelig ikke være text-style, men bare t. Bare så I ikke var i
tvivl.

Fra : Kenneth Bon

Dato : 15-07-03 12:02

> Skal jeg så lave en:

> [...]

Nej.

Skriv som jeg skrev - hvis alle linktyper skal være ens så skriv

a:link.t, a:hover.t, a:visited.t, a:active.t {
font-size: 14px;
color: #FF6600;
font-weight: bold;
}

Så har du dækket dem alle jo.

> Hvad så, hvis jeg også skal lave een til tekst. Skal jeg så bare skrive
sådan?
> text-style {
> font-style: normal;
> font-variant: normal;
> font-weight: normal;
> font-size: 11px;
> font-family: Verdana, Arial;
> text-decoration:none;
> }

Husk . foran text-style, da du definerer din egen klasse.

Du behøves ikke angive : normal - for hvis du ikke har angivet andet, så vil
det alt andet lige være normal - men ellers korrekt opfattet.

Det er ofte en idé at definere dit standard-tekst-udseende i Body og TD a la
dette :

body, TD {
dine-kriterier-her;
}

Da alt hvad du så skriver på siden ALT ANDET LIGE vil se sådan ud (og det er
jo det, man gerne vil med et standard-udseende)

/Kenneth

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-07-03 12:29

> [...]
>
> Skriv som jeg skrev - hvis alle linktyper skal være ens så skriv
>
> a:link.t, a:hover.t, a:visited.t, a:active.t {

Hvad skal jeg så skrive, hvis de ikke skal være ens?

Fra : René Poulsen

Dato : 15-07-03 13:47

> [...]

a:active.t {font-size: 14px; color: #FF6600; font-weight: bold; }
a:hover.t {font-size: 14px; color: #FF6600; font-weight: bold; }

Hvis de ikke skal være ens skriver du bare som du selv foreslog
tidligere (ovenstående). Så kan du selv ændre de forskellige ting du
skal have ændret.

/René

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-07-03 15:06

> [...]
>
> Hvis de ikke skal være ens skriver du bare som du selv foreslog
> tidligere (ovenstående). Så kan du selv ændre de forskellige ting du

Nu har jeg lavet koden, sådan som jeg ville have den.

      a:link.text-style {
      color : #660000;
      font-style: normal;
      font-variant: normal;
      font-weight: normal;
      font-size: 11px;
      font-family: Verdana, Arial;
      text-decoration:none;
      }

      a:visited.text-style {
      color : #660000;
      font-style: normal;
      font-variant: normal;
      font-weight: normal;
      font-size: 11px;
      font-family: Verdana, Arial;
      text-decoration:none;
      }

      a:active.text-style {
      color : #660000;
      font-style: normal;
      font-variant: normal;
      font-weight: normal;
      font-size: 11px;
      font-family: Verdana, Arial;
      text-decoration:none;
      }

      a:hover.text-style {
      color : #660000;
      font-style: normal;
      font-variant: normal;
      font-weight: normal;
      font-size: 11px;
      font-family: Verdana, Arial;
      text-decoration:underline;
      }

      .text-style {
      color : #000000;
      font-style: normal;
      font-variant: normal;
      font-weight: normal;
      font-size: 11px;
      font-family: Verdana, Arial;
      text-decoration:none;
      }

Den skulle vidst ikke fejle noget vel?

Fra : René Poulsen

Dato : 15-07-03 16:17

Lasse Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nu har jeg lavet koden, sådan som jeg ville have den.

> [...]

Nu tror jeg også den er der - nej den fejler vist ikke noget. Hvis den gør
ved jeg ikke hvad det skulle være

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-07-03 17:16

René Poulsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Nu tror jeg også den er der - nej den fejler vist ikke noget. Hvis den gør
> ved jeg ikke hvad det skulle være

Hej René.

Jeg har lige tjekket, og den fejler egentlig ikke noget. Men der er 2
warnings, og dem vil jeg gerne slippe af med.

Den ene er:

Line : 3 Level : 1 You have no background-color with your color :
a.text-style:link

Der skál vidst være en background-color, når der også er en color. Derfor
tilføjede jeg background-color i koden, men nu er der en fejl, og ikke en
advarsel. (Warning)

Fejlen er enkel. Der står bare, at det er en invalid farvekode jeg har
skrevet. Det er jo fordi, jeg IKKE skal have nogen backgound-color på mine
links. Må sådan een godt være tom, eller hvad skriver man istedet for en
farve, så det ikke kan ses?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-07-03 17:22

Lasse Jensen <lassejensen1@ofir.dk> writes:

> Det er jo fordi, jeg IKKE skal have nogen backgound-color på mine
> links. Må sådan een godt være tom, eller hvad skriver man istedet for en
> farve, så det ikke kan ses?

background-color:transparent;

Det ændrer ingenting (transparent er defaultværdien for background-color),
men det fjerner advarslen.

/L

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-07-03 19:08

Lasse Reichstein Nielsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> background-color:transparent;
>
> Det ændrer ingenting (transparent er defaultværdien for background-color),
> men det fjerner advarslen.

Hej Lasse.

Tak skal du have, det virkede

PS! Jeg skal lige spørge om een ting. Hvis man har font-family sådan:

font-family: Verdana, Arial;

Skal man så skrive i det her tilfælde sans-serif til sidst? Det står som en
advarsel. Men er det en god idé?

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 15-07-03 19:27

> [...]

> font-family: Verdana, Arial;
>
> Skal man så skrive i det her tilfælde sans-serif til sidst? Det står som en

Det er der ikke enighed om.

Hvis du ikke skriver "sans-serif" som bagstopper, og maskinen ikke har
hverken en font der hedder Verdana eller en der hedder Arial, så vil
den bruge browserens standardfont. Standardfonten er måske ikke en
sans-serif-font.

Hvis man har et problem med det, så kan man tilføje "sans-serif" som
mulighed. Det er ikke navnet på en font, som "Arial" og "Verdana" er,
men et kodeord som browseren skal forstå, og den forventes at så bruge
dens standard-sans-serif-font.

Nogle mener at det er bedre at falde tilbage på browserens
standard-font end dens standard-sans-serif-font. Andre mener at det er
bedre at få en vilkårlig sans-serif-font end en serif-font.

Jeg ville tilføje det. Faktisk ville jeg nok nøjes med at skrive
font-family: sans-serif;
og så løbe an på at browseren har god smag. Ellers kan man også skrive:
font-family: Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif;
Det foreslår Helvetica-fonten til de maskiner der ikke har Verdana og
Arial (altså ikke-Windows-maskiner). Helvetica er en meget udbredt font,
og Unixes har den ofte.

/L

Fra : Lasse Jensen

Dato : 15-07-03 20:50

> [...]
> Det foreslår Helvetica-fonten til de maskiner der ikke har Verdana og
> Arial (altså ikke-Windows-maskiner). Helvetica er en meget udbredt font,

Tak skal du have. Denne løsning har jeg nu brugt.

Fra : René Poulsen

Dato : 15-07-03 13:41

> [...]
> vil gerne bruge denne måde, da jeg mener den er mere overskuelig. Desuden,
> skal jeg have tilføjet nogen flere "effekter".

Nå ok Jeg var bare ikke sikker på om du også skulle bruge det til links. Det
er selvfølgelig også en smags sag - jeg kan bedst lide at lave dem hver for sig,
men det der er nemmest for dig skal du selvfølgelig gøre

/René

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-07-03 19:37

René Poulsen skrev:

[snip - hele Lasses indlæg]

> Nu tror jeg også den er der - nej den fejler vist ikke noget.

Hej Rene. Kan du lokkes til at citere lidt mindre? Det er svært at
overskue dine indlæg når du citerer rub og stub. Se evt. linket i
min signatur.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Ib K. Jensen

Dato : 14-07-03 21:42

In article <beunn1$knc$1@sunsite.dk>, Lasse Jensen says...
> Hej NG!
> Med der er to andre linier, som er ens, dem her:
>
> 1. .nu{font: bold 10px Verdana, Arial;text-decoration: none}
> 2. .n{font: 10px/11px Verdana, Arial;text-decoration: none}

Selv om jeg ikke har pudset brillerne, kan jeg dog se at der mangler
et _u_ og _bold_ i 2.eren.
I 2.eren er der desuden _2_skriftstørrelser_, hvorvidt det er
tilladt/muligt skal jeg lade være usagt.

Så de er ikke _ens_ !

> Jeg går ud fra, de har samme funktion, som den med t. Men jeg
> bruger dem overhovedet ikke. Kan jeg bare slette dem?

Meget lig, den ene, .nu, laver skriften fremhævet. .n er en normal
skrift, dog med 2 størrelser på skriften.

Men hvis du ikke bruger dem til noget, så slet dem.

--
Med venlig hilsen / Kind regards / Mit freundlichen Grüßen
Ib K. Jensen