Tabel med 100% højde virker i IE og Netsca~
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 13-07-03 20:22

Jeg er i gang med at hjælpe min kone, der er blevet webmaster på
www.sj-lilleskole.dk

Hun har indtil videre ikke lavet noget på siden, som den findes herover, men
vi har rettet nogle ting, som vi har fundet uhensigstmæssige, og lavet en
test (kun to sider) på: http://sj-lilleskole.eberhardt-bonnesen.dk/test.htm

Den største uhensigsmæssighed vi finder er, at man for at få den gule menu
til at fylde hele venstre side, har lavet den i en stor størrelse, så man
med gænge skærmopløsningerne ikke "løber tør". Og man har åbenbart ikke
valgt at lave den som en frame.

Den er oprindeligt lavet med MS shared borders, hvilket jeg ikke har så
forfærdeligt meget erfaring med (ok, det har jeg så fået nu), og min
erfaring er, at det er meget svært at kontrollere ordentligt - er det også
jeres erfaring, eller er det bare mig?

Men så lavede jeg det med MS include page i stedet, hvilket jeg mener giver
bedre kontrolmuligheder. Og her har jeg i hvert fald ét problem: Netscape
6.0 og tidligere misforstår min "height=100%" i tabeller og td's - og laver
ikke det gule helt ned - men i IE og NS 7.1 fylder den fint hele højden af
skærmen.

Kan man løse problemet (uden at arbejde med java eller lign.) på en
fornuftig måde, eller må man leve med det?

Vh, Lars.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 13-07-03 20:53

Lars Bonnesen skrev:

> [...]
> så fået nu), og min erfaring er, at det er meget svært at
> kontrollere ordentligt - er det også jeres erfaring, eller er

Jeg aner ikke hvad MS shared borders er (men jeg gætter på at det
er en Frontpage-ting). Hvis du vil have svar på Frontpage-
specifikke spørgsmål er der en særlig gruppe til det formål.

> Men så lavede jeg det med MS include page i stedet,

Samme som ovenfor.

> Og her har jeg i hvert fald ét problem: Netscape 6.0 og
> tidligere misforstår min "height=100%" i tabeller og td's - og
> laver ikke det gule helt ned - men i IE og NS 7.1 fylder den
> fint hele højden af skærmen.

Faktisk har Netscape 6 ret. Tabeller har ikke nogen højde-attribut,
og skønt man godt kan sætte højden til 100% via css, hjælper det
ikke hvis man følger html-specifikationerne fra W3C. 100% betyder
her hele det omgivende elements højde - og body-elementet har ikke
en fast højde fra starten.

I en periode havde såvel Internet Explorer som Netscape
Navigator/Communicator deres helt egne - og temmelig ukorrekte -
fortolkninger af hvordan html og css skulle præsenteres. De nyeste
versioner (IE 6 / Netscape 7.1) er væsentligt bedre til at vise
siderne efter de fælles regler der er for html og css (standarderne
kan findes på W3.org). Men - ved udgivelsen af de nye,
standardoverholdende[1] browsere har producenterne taget højde for at
stort set alle websteder på det tidspunkt var designet til at se
rigtigt ud i de gamle, "forkerte" versioner. Derfor har såvel MS som
Netscape/Mozilla -og nu også Opera - indbygget en såkaldt doctype
switch i deres browsere. Det gør det muligt at få den samme browser
til at vise nogle sider efter moderne standarder, og andre sider efter
gamle, browserspecifikke standarder.

Du kan se en udførlig beskrivelse af fænomenet her:
   <http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>

Der er også en kortere beskrivelse på html.dk (dansk):
   <http://www.html.dk/artikler/00036/>

> Kan man løse problemet (uden at arbejde med java eller lign.)
> på en fornuftig måde, eller må man leve med det?

Prøv at se hvordan det kan gøres med css:
   <http://html-faq.dk/2003.asp>

Noter:
======

[1] Der er stadig problemer med nogle standarder, specielt har IE
problemer med CSS, men omfanget er væsentlig mindre end ved
tidligere versioner
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 13-07-03 22:58

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Jeg aner ikke hvad MS shared borders er (men jeg gætter på at det
> er en Frontpage-ting). Hvis du vil have svar på Frontpage-
> specifikke spørgsmål er der en særlig gruppe til det formål.

Tak for dit uddybende svar herunder. Mit spørgsmål er dog ikke FP
relateret - dette var blot for at indlede selve spørgsmålet.

> Faktisk har Netscape 6 ret. Tabeller har ikke nogen højde-attribut,

Men ikke desto mindre synes jeg, at det er yderst logisk (og umiddelbart at
bruge), og det virker fint i IE.

> Prøv at se hvordan det kan gøres med css:
> <http://html-faq.dk/2003.asp>

Jeg tager et kig og forsøger at lave det "rigtigt". (-;

Vh, Lars.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 14-07-03 09:31

> [...]

> switch i deres browsere. Det gør det muligt at få den samme browser
> til at vise nogle sider efter moderne standarder, og andre sider efter

Lige et tillægsspørgsmål. Hvis man benytter !DOCTYPE, vil en ny Netscape så
kunne formattere efter en gammel IE standard - og omvendt? Eller forstår de
kun "sig selv".

Vh, Lars.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-07-03 11:11

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> writes:

> Lige et tillægsspørgsmål. Hvis man benytter !DOCTYPE, vil en ny Netscape så
> kunne formattere efter en gammel IE standard - og omvendt? Eller forstår de
> kun "sig selv".

En "ny Netscape" er en Mozilla-baseret browser. De forsøger at vise
siderne så korrekt som muligt (i forhold til CSS-specifikationen).
De har så en Quirks-tilstand hvor de forsøger at efterligne en gammel
IE (helt præcist IE 4). Det har de fordi IE selv har sådan en tilstand.

En ny IE, altså IE 6, har også en standards-tilstand hvor den forsøger
at vise sider rigtigt. Den er bare ikke nær så god til det som
Mozilla. Der ud over har den sin "kompatibilitets-tilstand" hvor den
efterligner fejlene i IE 4, formodentligt fordi der er rigtigt mange
sider derude som eneste designkrav var at de så "rigtigt" ud i IE 4
(som var meget langt fra at vise sider *korrekt*).

IE 4 (og 5 og 5.5) kan selvfølgelig ikke vise ting mere korrekt end IE
6, det er kun bagudkompatabilitet.

Man skal ikke lave nye sider der bruger quirks-tilstand.
/L

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 14-07-03 11:45

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message
> "Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> writes:

> Man skal ikke lave nye sider der bruger quirks-tilstand.

Det ville jeg da ellers sige - for at "nå så mange som muligt".

Hvorfor mener du ikke det?

Vh, Lars.

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-07-03 17:19

"Lars Bonnesen" <none@noneæøå.com> writes:

> "Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message
>
> Det ville jeg da ellers sige - for at "nå så mange som muligt".

> Hvorfor mener du ikke det?

Fordi jeg mener at "så mange som muligt" er for lavt et mål, fordi
de folk der siger sådan faktisk ikke mener det. De mener "som mange
som det er bekvemt for mig at understøtte".

Jeg er enig i "så mange som muligt" er et godt mål, hvis man indser
at det faktisk er "alle".

Hvis man skal nå så mange som muligt, så skal man lave et design der
kan holde til at der er browsere der ikke viser det som man forventer.
Så vil det virke i *alle* browsere, for selv "IE4-fejl-kompatiblitet"
er det ikke alle browsere der er enige om.

Jeg mener også at det er bedre, både for at nå målet "så mange som
muligt", men også på længere sigt, at skrive sider der følger de
officielle standarder, og så sørge for at de også kan ses og bruges i
ældre browsere, blot ikke med præcist samme udseende.

Der er ikke nogen offentliggjort standard for hvad "IE quirks mode"
betyder. Der er kun "hvad IE gør", og derfor kan man ikke være sikker
på at en side virker i andet end de browsere man har testet den i.

En side der overholder standarderne vil også virke i den næste nye
browser der kommer på markedet. Der kommer måske ikke så mange nye
browsere til pc'er, men de kommer til mobiltelefoner, fjernsyn,
organizers, køleskabe, ja sikker også brødristerer før eller siden. En
side der er skrivet til IE4 vil ikke virke præcist rigtigt i andet
end IE4 eller en direkte efterkommer.

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-07-03 10:11

Lars Bonnesen skrev:

> Lige et tillægsspørgsmål. Hvis man benytter !DOCTYPE, vil en
> ny Netscape så kunne formattere efter en gammel IE standard -
> og omvendt? Eller forstår de kun "sig selv".

Det er et godt spørgsmål. På den ene side bliver ikke-IE-browere
bedre og bedre til at vise sider der er skrevet til IE. Men på den
anden side skal de også tage hensyn til de sider der undersøger om
man bruger Netscape eller IE og herefter sender (gammel) specifik
Netscapekode.

Jeg har ikke afprøvet det nærmere, men generelt tror jeg ikke at
man skal regne med at quirk-kode (gammel standard) vises ens på
tværs af browsere.

Vil man skrive kode der vises (nogenlunde) ens i forskellige
browsermærker (IE, Opera, Mozilla, Netscape m.fl), skal man benytte
standard-mode. Vil man skrive kode der ser ens ud i forskellige
versioner af samme browser, kan man benytte quirk-mode.

I gruppen her er anbefalingen normalt at man holder sig til
standard-kode. Der er ikke grund til at skrive kode der baserer sig
på ældre browseres fejlfortolkninger af websprog. Hensynet til et
frit browservalg går forud for hensynet til ældre browsere (man kan
vende det om og sige at det anses for o.k. at bede folk om at
opgradere deres browser, mens det er problematisk at bede folk om
at skifte browser).

Hvis man har brug for at tage hensyn til ældre browsere, kan det
for IE/Windows' vedkommende gøres ved hjælp af conditional comments
(prøv at google på dem hvis du ikke ved hvad det er). Mac-udgaver
af IE er desværre ikke så lette at håndtere. Netscape 4 er et helt
kapitel for sig - her er understøttelsen af CSS så ringe at mange
helt dropper at lave css-kode der også passer til den. Et ofte
brugt trick er at importere css-koden; på den måde skjules den for
Netscape 4. CSS-håndteringen i NS4 er så ringe at det ofte er bedre
at se siden helt uden CSS i denne browser.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 14-07-03 11:44

> [...]
> vende det om og sige at det anses for o.k. at bede folk om at
> opgradere deres browser, mens det er problematisk at bede folk om

Enig i det sidste - det gælder altid om at være opdateret rent
softwaremæssigt. Især pga. sikkerhedsproblemerne. Men jeg er ikke enig i
anbefalingen. Jeg vil umiddelbart mene, at man bør lave sine sider, så de
passer til gamle IE'ere (ver. 4 og opefter) samt nye NS'ere (der så kan vise
gammel IE quirk-kode). Pga. udbredelsen af disse.

Hvad er !DOCTYPE betegnelsen for gammel IE quirk-kode?

> Hvis man har brug for at tage hensyn til ældre browsere, kan det
> for IE/Windows' vedkommende gøres ved hjælp af conditional comments

Det giver jo bare ekstraarbejde. Og dobbeltproblemer.

Vh, Lars.

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 14-07-03 11:52

Lars Bonnesen wrote:
> [...]
> sider, så de passer til gamle IE'ere (ver. 4 og opefter) samt nye
> NS'ere (der så kan vise gammel IE quirk-kode). Pga. udbredelsen af

Hvorfor helt tilbage til IE4, men kun nye NS?

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 14-07-03 12:24

"Soeren Nielsen" <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> wrote in message

> Hvorfor helt tilbage til IE4, men kun nye NS?

Jeg vil da også gerne have de gamle NS'ere med, men skal man sortere, er det
vel dem, der er færrest af...

Vh, Lars.

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 14-07-03 12:53

Lars Bonnesen wrote:

> Jeg vil da også gerne have de gamle NS'ere med, men skal man
> sortere, er det vel dem, der er færrest af...

I min verden er folk skisme selv ude om det, hvis de vedbliver med at
bruge det gamle ragelse til IE4 og NN4.

Den eneste reelle grund (udover mulige hardwaremæssige begrænsninger)
til at der åbenbart stadig eksisterer eksemplarer af så gamle versioner
er, at vi, webdesignere/-snedkere/-nørder, eller vores chefer, med død
og pine *vil* have skidtet til at virke i dem. Hvor er så de brugeres
incitament for at opgradere/skifte til nyere og bedre browsere?

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : N/A

Dato : 14-07-03 23:52

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-07-03 12:54

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> [...]
> forsøger at efterligne en gammel IE (helt præcist IE 4). Det
> har de fordi IE selv har sådan en tilstand.

Hm - i følge <http://mozilla.org/docs/web-developer/quirks/> er
Mozillas Quirks mode en emulering af "nonstandard behavior in
Navigator 4 and MSIE for Windows" - altså en blanding af NS4 og IE
(formentlig 4). IE's fejlopfattelse af boksmodellen kan ikke opnås
med Mozillas Quirks mode.

Se fx på MS' eget eksempel:
<http://msdn.microsoft.com/workshop/samples/author/css/overview/doctype.htm>

Mozilla (som har doctype switching) viser de to firkanter lige
store. IE 6 og Opera 7 viser venstre firkant størst, mens Opera 6
viser to ens firkanter (den har ingen doctype switch).

Jeg er ikke klar over hvor mange områder IE4 og NS4 adskiller sig
på - og om Mozillas Quirks mode altid foretrækker NS4-udgaven.
Kommentarer modtages gerne.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-07-03 21:52

Magne Heen skrev:

> Hvordan skal jeg oppgradere Netscape® Communicator 4.8 som er
> foreløbig nyeste utgave.

Pjat. Netscapes nyeste browser hedder 7.1.

> Å bytte til en annen browser med nesten samme navn er ikke å
> oppgradere men å bytte browsertype

Så har folkene bag Netscape.com altså taget fejl? På
<http://wp.netscape.com/download/archive.html> fremstår 2.x - 4.x
som led i samme serie som 6.x og 7.x

> Netscape® Communicator 4.8 har faktisk kvaliteter som ingen
> andre web-lesere har og det skal mye til før man går over til
> noe annet.

Der var mange gode ting i Communicator, men det er altså en
veteranbil set med nutidige øjne. Hvor stor er andelen af
Netscapebrugere der holder fast i 4.x fordi de mener den er bedre
end de nyere udgaver?

> Dette er faktisk feil og bygger på uvitenhet og ukritisk
> aksept av all den negative omtalen av NS4 på nettet.

Alle andre tager fejl, men du har fundet sandheden? Her er en side
fra Netscapes eget udviklersite:
<http://devedge.netscape.com/library/xref/2003/css-support/css1/mastergrid.html>

(bogstavkoderne er forklaret på siden her:
<http://devedge.netscape.com/library/xref/2003/css-support/table-key.html>

Tabellen viser alene understøttelse af CSS 1 - hvor nye browsere i
dag også har implementeret flere elementer af CSS 2 (Mozilla og
Opera enddog særdeles meget af CSS 2). IE kom med version 6 op på
100 % understøttelse af CSS 1 - men Netscape 4...

Jeg plukker lidt fra tabellen.

Fejlagtige implementeringer (markeret B - buggy):
inline style (<p style="...">), arv, id-selector, vægtning af
regler (Cascading Order), background-color, margen og fyld, floats,
display: block;

Manglende implementeringer (markeret N - no):
A:active , A:visited, !important, font-variant, background-
attachment, background-position, word-spacing, letter-spacing,
vertical-align, margin-bottom, border-top|right|bottom|left, height

Tabellen er baseret på 4.6-udgaven af Netscape Navigator - så jeg
skal ikke afvise at 4.8 kan være en smule bedre. Men det er noget
vrøvl at tale om at det kun er småting der ikke virker i NS4.x

> CSS-håndteringen i NS4 en ganske god selv om den ikke er helt
> perfekt og det som ikke virker kan kompensereres uten å bruke
> store resurser.

Hvis man starter med at lave sine styles til NS4, er det muligt at
de resurser der skal til for at få et ordentligt resultat i andre
browsere, er mindre end hvis man går den anden vej. Men for at
skrive websider på den måde skal man vide hvordan NS4 fortolker en
lang række css-regler - eller rettere, man skal vide hvilke regler
der kan bruges med NS4 og hvilke man skal holde sig fra. Det er
sikkert nemt for dig, fordi du har brugt lang tid på at skrive
sider til NS4, men for andre der er vant til at skrive sider til
nyere browsere er det ikke så ligetil.

> Den beste måten å gjøre det på er å lage to stilsett. Det
> viktigste (primære) stilsettet linkes til dokumentet og
> inneholder alle stilsettingene. Dette passer for alle
> weblesere inkludert NS4. Det neste, (sekundære), stilsettet
> inneholder noen få enrede verdier på noen egenskaper for å
> rette opp de få skavankene til NS4 og dette silsettet
> importererstil dokumentet.

Her er vi faktisk (ca) enige. Jeg mener også at det er en god ide
at have simple css-regler i et fælles ark og kun gemme det
avancerede væk. Men på de sider jeg har arbejdet med er det ikke
blot "nogle få ændrede værdier" der er tale om.

> Jeg har som tidsfordriv skrevet om tett oppunder 100 elendige
> web-sider for å få dem presenter tilnermet rett i Netscape®
> Communicator 4.8 så jeg skriver dette av erfaring.

Kan vi se nogle af dem - gerne både i før- og efter-udgaver.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 14-07-03 23:52

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> writes:

> Pjat. Netscapes nyeste browser hedder 7.1.

Netscape 7 har intet med Netscape 4 at gøre. Det er lige så meget en
"opgradering" at gå fra NS4 til NS7 som at gå NS4 til Mozilla
1.4, eller fra NS4 til Opera 7.

Her kan det selvfølgelig ses at jeg kun tænker på hvordan browseren
viser websider. Interfacet i Netscape 7 er lavet så det ligner det i
Netscape 4 familien, og Netscape Corp. (ejet af AOL) har fx sørget for
at integrere AOL-Instant Messenger i Netscape 6 og 7, og de kan også
importere Netscape 4's bogmærker.

> Så har folkene bag Netscape.com altså taget fejl? På
> <http://wp.netscape.com/download/archive.html> fremstår 2.x - 4.x
> som led i samme serie som 6.x og 7.x

Navnet er da det samme. Der er ellers *ingen* sammenhæng.

Mozilla-projektet blev startet på baggrund af den uudgivede Netscape
5-kode, men den var så dårlig at de droppede den og skrev det hele fra
bunden. Det blev til Gecko, den motor der sidder i Mozilla browserne,
Netscape 6+, K-Meleon, Galeon, Compuserve Browser, etc.

Du kan også prøve at sammenligne IE til Mac og Solaris med IE til
Windows. Samme navn, lignende interface, ikke meget andet til fælles.
(IE til Mac var længe en bedre browser end IE til Windows)

> IE kom med version 6 op på 100 % understøttelse af CSS 1

Det var også ved at være på tide!
"W3C Recommendation 17 Dec 1996, revised 11 Jan 1999"

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 15-07-03 09:28

> Netscape 7 har intet med Netscape 4 at gøre.

Kodemæssigt har de intet til fælles. Men de er altså stadig udgivet
af samme firma, og som nævnt også vist i samme serie. Den eneste
grund til at Netscape 5 "mangler" i serien er formentlig at IE på
det tidspunkt var nået til version 6, og Netscape ville signalere
at deres browser var på højde med IE 6.

> Det er lige så meget en "opgradering" at gå fra NS4 til NS7 som
> at gå NS4 til Mozilla 1.4, eller fra NS4 til Opera 7.

Der er jeg slet ikke enig. For en slutbruger er det bedøvende
ligegyldigt om en opdatering bygger på den samme kode som
forgængeren. Det afgørende er hvad det firma der udgiver softwaren
vælger at kalde en opdatering.

Hvis jeg med Netscape Communicator 4.79 vælger Help => Software
Updates kommer jeg til en side hvor der står "Download Netscape
Browser" - og nedenunder: "Get Netscape 7.1 now". Der står ikke
"Get Opera" eller "Get Mozilla" - men naturligvis "Get Netscape".

> [...]
> til Windows. Samme navn, lignende interface, ikke meget andet
> til fælles. (IE til Mac var længe en bedre browser end IE til

Jeg er fuldt ud klar over at der er store forskelle mellem Mac-IE
og Windows-IE. Men nu kan man jo ikke opgradere fra en Mac-browser
til en Windows-browser (eller omvendt). Hvis IE 6 blev lavet til
Mac ville det med garanti blive markedsført som en opdatering til
IE 5.2 - uanset om der var 0, 10 eller 80 procent af koden fælles
med den gamle version. Jeg er også ret sikker på at hovedparten af
brugerne ville opfatte det som en opdatering.

> Det var også ved at være på tide!

Ja, MS har ikke ligefrem været hurtige.
--
Jens Gyldenkærne Clausen