Limning af eg?
Fra : zigge

Dato : 18-07-03 23:41

Hej

Jeg er lige ved at mokke en kvartsvingstrappe sammen i et for mig nyt
materiale - egetræ. Det er et dejligt materiale at arbejde med har jeg
opdaget, men pga. min manglende erfaring med det vil jeg gerne spørge om,
hvad man typisk bruger til at lime det med?
Jeg skal dels have "stavlimet" hjørnetrinene og dels have limet graterne til
trinene.
Der er jo en del garvesyre i træet så jeg tænker på om det udgør et problem?
Jeg har tænkt på at bruge en PU-lim, er det velegnet til lagret lufttørret
egetræ?

Mvh
//zigge

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 19-07-03 07:55

zigge skrev:

> [...]
> opdaget, men pga. min manglende erfaring med det vil jeg gerne spørge om,
> hvad man typisk bruger til at lime det med?

Jeg har limet en del sammen i bl.a. egetræ. Til dette er der
anvendt en vandfast PVA-lim. Fx. "Duracol 30B" eller Wurth's
"Taplim 30B" - som vistnok er identiske.

> Der er jo en del garvesyre i træet så jeg tænker på om det udgør et problem?

Du tænker på at din færdige limfuge bliver svagt rødligt? Det
har jeg ikke oplevet nogen problemer med ovennævnte produkter.

> Jeg har tænkt på at bruge en PU-lim, er det velegnet til lagret lufttørret
> egetræ?

Polyurethanlim synes jeg ikke skal bruges til dit emne. Det er
der sikkert andre, der har en anden mening om. Lad os bruge det
giftige stads til noget udendørs.

Som du selv skriver, er egetræ godt at arbejde i. Men jeg synes,
der findes så mange træsorter, der er fine at arbejde med, at det
er svært at udpege en favorit

--
Venlig hilsen
Svend Erik