Cylinder / Stempel "ringer"
Fra : Michael H. Madsen

Dato : 18-07-03 11:27

Hej.

Jeg har på min Puch Maxi (K) fået en lidt mærkelig mis-lyd efter jeg har
haft stempel og cylinder pillet af.

Om lyden var der før er jeg ikke helt sikker på, men da lagde jeg i hvert
fald ikke mærke til det. (Har kun haft den kort tid)

Men når den køre i tomgang er er ikke noget at bemærke. Men giver man den så
1/3 gas ca. så kommer der er underlig "ringe"-lyd, fuldstændig som om at der
sidder en stykke løst metal og rasler på motoren. Lytter man efter lyder det
meget sansynligt som om det er stempel / cylinder som lyden kommer fra.

Ved fuld gas kan man ikke høre det så tydeligt, men så kommer der hakke-lyde
i stedet for. Som om stemplet sætter sig en lille smule fast på en kant
engang imellem. Eller noget rasler rundt i en kasse.

Alt er tjekket uden at finde noget.

Nogen idé om hvad det kan være?

Mvh. Michael.

Fra : Hekto

Dato : 18-07-03 11:47

In article <nUPRa.21897$Kb2.1138249@news010.worldonline.dk>,
mhm@mail.dk says...
> Alt er tjekket uden at finde noget.
>
> Nogen idé om hvad det kan være?

Slidte/knækkede ringe (det sidste - AVS! så se hellere efter)

Stemplet slår mod cylindervæggen, hvilket er helt normalt, da der skal
være plads til temperaturudvidelse.
De fleste 2T'ere har den ringelyd, med mindre de har Nicasil-cylinder
og vandkøling, da man da kan køre med meget små tolerancer (typisk
til race - ikke til knallert).
--
Brian/Hekto

Suzuki LS650 + GS450E
Ska' vi lave en Pizza-racer???? (En Italo-freaket Japs'er)
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/hekto

.... What about www.mc-portalen.com ?

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 18-07-03 12:12

Har checket ringe osv. intet at se. Pænt og flot.

Jeg skyder på det du sagde med temperaturudvidelse så.

Men den lyder ikke sund.

Takker.

Michael.

Fra : Niels Skaaning

Dato : 18-07-03 12:25

Michael H. Madsen wrote:
> Har checket ringe osv. intet at se. Pænt og flot.
>
> Jeg skyder på det du sagde med temperaturudvidelse så.
>
> Men den lyder ikke sund.
>
> Takker.
>
> Michael.

Har du gjort noget ved cylinderen? Det kunne være ringene, der hænger
fast i en port.

NS

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 18-07-03 12:53

Der er lavet 2 små hakker i stemplet men uden nogen særlig virkning, og så
er ringene vist nok udviede en lille smule, men det var nu mere for at få
dem på stemplet.

Og de sidder også rigtigt nok med låsene / åbningerne ned af mod
udstødningen. Så de skulle ikke kunne ramme på noget.

Eller hvad?

Michael.

Fra : Hekto

Dato : 18-07-03 13:01

In article <V8RRa.21915$Kb2.1142853@news010.worldonline.dk>,
mhm@mail.dk says...
> Der er lavet 2 små hakker i stemplet men uden nogen særlig virkning, og så
> er ringene vist nok udviede en lille smule, men det var nu mere for at få
> dem på stemplet.

His een eller begge sider er blevet kortere, er der mindre styr på
stemplet, hvorfor det kan 'kæntre' lidt omkring dødpunkterne.

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 18-07-03 13:10

Hmm... Jaaa.... Men kortere er det ved ikke lige frem blevet, jeg har bare
lavet 2 hakker der hvor åbningerne er.

Stemplet har stadig samme længde. Jeg har ikke kørt hele flanken ned, kun 2
hakker ved indsugning og udstødning.

Fra : Hekto

Dato : 18-07-03 13:18

In article <qoRRa.21920$Kb2.1144093@news010.worldonline.dk>,
mhm@mail.dk says...
> [...]
> lavet 2 hakker der hvor åbningerne er.
>
> Stemplet har stadig samme længde. Jeg har ikke kørt hele flanken ned, kun 2

Ved udstødningen?????????????

Enten drejer man 2, 3, 4 eller måske 5mm af hele vejen rundt, eller
også fjerner man et tilsvarende stykke af skørtet i indsugningssiden!!
Det har ingen mening at gøre det i udstødningssiden, og i værdste fald
giver det problemer.

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 18-07-03 13:31

Ja altså både indsugning og udstødning.

Tager man og fjerner 5mm hele vejen rundt, så tager du jo også 5mm ved
udstødning, vel det samme som hvis man som mig kun fjerner 5mm ved
indsugning og udstødning...? Eller hu?

Fra : Hekto

Dato : 18-07-03 14:24

In article <qIRRa.21923$Kb2.1145229@news010.worldonline.dk>,
mhm@mail.dk says...
> Tager man og fjerner 5mm hele vejen rundt, så tager du jo også 5mm ved
> udstødning, vel det samme som hvis man som mig kun fjerner 5mm ved
> indsugning og udstødning...? Eller hu?

Ja. Spørgsmålet er bare om du så har taget for meget af?

Du kan kontrollere ved at sætte teplet i cylinderen, og placere det i
top. Så må nederste kant af stemplet ikke åbne ud til
udstødningsporten.

Omvendt kan du sætte stemplet i, gøre det samme, og så se hvor meget
du kan tillade dig at fjerne.
Det er dog ikke altid at det er optimalt at fjerne alt hvad men kan.
Hellere snuppe 1 mm ad gangen og se om det giver en forbedring.
På et tidspunkt kan man ikke opnå mere, og så stopper man der.

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 18-07-03 14:33

Jeg tror nu ikke jeg har taget for meget. Det er meget lidt. 4mm tror jeg.
Jeg har læst et sted at man MAX må tage 1cm, for ellers sker det du snakker
om med at den ikke lukker af osv. Men jeg checker det lige. Den køre nu
ellers fint nok, lyder bare ikke godt.

Fra : Jante

Dato : 18-07-03 13:26

"Michael H. Madsen" skrev:

> Og de sidder også rigtigt nok med låsene / åbningerne ned af mod
> udstødningen. Så de skulle ikke kunne ramme på noget.
>
> Eller hvad?

På de fleste motorer, incl. en gl. Maxi-motor, jeg har liggende,
skal stempelringsstyrene vende mod indsugningssiden.
Ofte er der en pil på stempeltoppen - den skal vende mod
udstødningsporten.

J.L.

Fra : Michael H. Madsen

Dato : 18-07-03 13:35

Ja, og hvis jeg vender stemplet med pil ned af mod udstødningen som det
skal, så sidder stempel-rings-låsene også længest ned mod udstødningen, og
ikke mod indsugning som du siger. Så passer stemplet jo ikke til din teori?

Michael.

Fra : Jante

Dato : 19-07-03 05:28

"Michael H. Madsen" <skrev:
> [...]
> ikke mod indsugning som du siger. Så passer stemplet jo ikke til din teori?

Det er nu ikke teori, men bygger på mange års praktisk erfaring,
men selvfølgelig forekommer der undtagelser, derfor skrev jeg:
"på de fleste motorer". Det vigtige er, at du har sikret dig,
at stempelringene ikke kan gribe fat i portenes kanter.

Et andet forslag kunne være tændingen, hvis der er stillet på den.
Jeg har i nogle få tilfælde oplevet en ringlende lyd, der godt kan
minde lidt om din beskrivelse, ved for høj tænding.

J.L.

Fra : Calle.

Dato : 18-07-03 15:42

Michael H. Madsen wrote:
> [...]
> hakke-lyde i stedet for. Som om stemplet sætter sig en lille smule
> fast på en kant engang imellem. Eller noget rasler rundt i en kasse.

Har du husket at vende stemplet med pilet (på toppen af stemplet) nedad
mod udstødningsiden, ellers kan stempelringene godt få fat i en kant, så
de knækker med ødelagt stempel/cylinder til følge.

--
Calle

Fra : Gert kristensen

Dato : 20-07-03 13:01

hvis man tænker sig lidt om så er det meget enkelt .. man må ikke kunne se
de låsetappe i stemplet gemmen udstødningsåbningen eller indsugningen og
så skal man være sikker på at de heller ikke rammer skyllekanalerne ...
det mest logiske er efter min mening at låse tappe skal vende mod
indsugning så låsetappene køer midt mellem skyllekanaler og indsugnings
hullet hvis man trækker 4 lige linier lodret ned gemmen cylinderen fra
kanten af skyllekanaler og til kanten af indsugning og da
indsugning hullet jo er meget mindre end udstødningskanalen er der
uvilkårlig mere styr på ringene nå de vender op af .. tager man disse ting
i betragtning skulle man nok kunne finde ud af at vende stemplet rigtig
,, dermed siger jeg ikke at det er sådan det skal vende på en maxi
... jeg har selv en af slagsen ... det er jo bare en teori