Terrasse-Mur
Fra : olle

Dato : 18-07-03 10:43

Jeg er ude på at lave en læ-mur (fritstående) foran min terrasse. den
bliver ca 7m lang og ca. 1-1,2 m høj med en skråtliggende tagsten på
toppen. Matr. bliver nok sokkelsten eller blokke (50x29x19 l*b*h).

Hvor meget skal jeg grave og støbe for at få en stabil mur?

Hvis der er en der har et godt og billigt alternativ til matr. valg, design
eller bare et godt råd høre jeg gerne.

Olle.

Fra : zigge

Dato : 18-07-03 23:36

"olle" <olle@ej-email.com> wrote in message
> [...]
> toppen. Matr. bliver nok sokkelsten eller blokke (50x29x19 l*b*h).
>
> Hvor meget skal jeg grave og støbe for at få en stabil mur?

Teoretisk set burde du jo nok lave sokkel i frostfri dybde, men hvis jeg
selv skulle til at lave en sådan mur, ville jeg nøjes med at grave et halvt
spadestik ned og så lave nogle betonfyldte "stolpehuller" med passende
mellemrum for at skre at muren ikke vælter i storm.

> Hvis der er en der har et godt og billigt alternativ til matr. valg,
design
> eller bare et godt råd høre jeg gerne.

Jeg ved ikke hvad der er billigst, men jeg ville da lige kikke på hvad det
vil koste at bruge gasbetonsten med fuge, de skal ikke males. Eller hvad det
vil indebære at støbe hele herligheden i beton, hvor der jo også er mulighed
for at skabe en spændende overflade...
Eller hvad med et plankeværk i egetræ? Det holder i 50 år uden problemer
eller vedligehold og bliver smukt sølvgråt med tiden. Og er næppe dyrere end
et veludført murearbejde.

Mvh
//zigge
Der ikke er mure kompetent