Oliefyr - enstenget/tostrenget - hjælp
Fra : Ulven Peter

Dato : 17-07-03 23:05

Hej

I forbindelse med salg af vores hus står der i skødet, at sælger skal sikre
at forbindelsen imellem oliefyr og olietank er enstenget.

Øøøh, hvad betyder det?... og hvordan ser man det?

Peter

Fra : Felix

Dato : 18-07-03 01:44

On Fri, 18 Jul 2003 00:04:57 +0200, Ulven Peter wrote:

>I forbindelse med salg af vores hus står der i skødet, at sælger skal sikre
>at forbindelsen imellem oliefyr og olietank er enstenget.
>
>Øøøh, hvad betyder det?... og hvordan ser man det?

Før i tiden var det almindeligt med to rør mellem olietank og
oliefyr. Det ene rør sugede og det andet pumpede den ubrugte del
af olien tilbage i tanken.

P.gr.a. faren for forurening af jorden, er dette ikke længere
lovligt - heller ikke i ældre installationer, som skulle være
ændret til enstrenget forbindelse inden 1. januar 2003.

Det kan blive *meget* dyrt hvis dette ikke allerede er sket, da
man ikke kan påregne at olietankforsikringen vil dække forurening
af den årsag, da alle tostrengede forbindelser er ulovlige i alle
villaer.

Du kan nemt se på oliepumpen ved fyret, om der er ét eller to rør
forbundet til den.

Jeg fik nyt oliefyr i november sidste år, og VVS'eren troede jeg
tog gas på ham da jeg forlangte en enstrenget forbindelse. Men
jeg fik den.

m. v. h.

Fra : Felix

Dato : 18-07-03 02:26

On Fri, 18 Jul 2003 02:43:31 +0200, Felix wrote:

>P.gr.a. faren for forurening af jorden, er dette ikke længere
>lovligt - heller ikke i ældre installationer, som skulle være
>ændret til enstrenget forbindelse inden 1. januar 2003.

Her er et link:
<http://www.hillerod.dk/iB/Baser/int_telefon.nsf/0/2850BB619C1F5235412569DF004BD275?OpenDocument>
eller den korte udgave:
http://makeashorterlink.com/?M13A23E45

Mere uddybende på:
<http://www.ds-bladet.dk/10-2002/olietanke_skal_installeres.htm>

Fra : Ulven Peter

Dato : 18-07-03 18:24

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> Tak for svaret, det var lige i øjet .... og heldigvis kan jeg så
konstatere, at vi hár en enstrenget forbindelse

Men dit link bringer mig så til det næste spørgsmål. Hvordan ser man om der
er en overfyldningsalarm på olietanken?

De fremtidige udfordringer hedder naturgasfyr,... gad vide hvad det bringer?
:-?

Peter

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 18-07-03 19:15

<snip>

> [...]
der
> er en overfyldningsalarm på olietanken?
>
> De fremtidige udfordringer hedder naturgasfyr,... gad vide hvad det

Det kan konstateres meget simpelt...
Hvis du har en overjordisk tank kan du se om der på udluftningsrøret er
monteret en "udbulning" på røret der hvor det kommer op af tanken.
Men det nemmeste er at puste i tanken og høre om der er noget der hyler. Læg
hånden henover påfyldningen og sæt munden på og *pust* så skulle du høre en
hyletone.
Men er du i tvivl om noget er det en god ide at spørge teknikkeren ved det
årlige eftersyn af fyret. Du kan evt. aftale med køber at hvis teknikkeren
finder ulovligheder ved inst. under næste eftersyn skal du nok udbedre
disse.

Mvh
Thomas Nørgaard (Oliechauffør på 10. år)
This mail was scanned by Norton Antivirus