mIRC - Hvordan kommer den ind?
Fra : BJ.DK

Dato : 17-07-03 12:25

Jeg har efterhånden set et del PC'er "inficeret" med mIRC. Der er ikke de
store problemer i at fjerne programmet med Ad-Aware, men jeg undres over
hvordan den typisk kommer ind til at begynde med?

Børgesen

Fra : Alex Holst

Dato : 17-07-03 12:31

BJ.DK <news@klog.dk> wrote:
> Jeg har efterhånden set et del PC'er "inficeret" med mIRC. Der er ikke de
> store problemer i at fjerne programmet med Ad-Aware, men jeg undres over
> hvordan den typisk kommer ind til at begynde med?

Eh, brugeren henter den fra www.mirc.com -- hvad mener du med
"inficeret"?

Fra : Hans Joergensen

Dato : 17-07-03 12:49

Alex Holst wrote:
> Eh, brugeren henter den fra www.mirc.com -- hvad mener du med
> "inficeret"?

Og hvorfor finder Ad-aware den ... :)

Det er da ikke et Ad-program er det ? :)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : BJ.DK

Dato : 17-07-03 12:57

> Alex Holst wrote:
>
> Og hvorfor finder Ad-aware den ... :)
>
> Det er da ikke et Ad-program er det ? :)

Jeg skal ikke kunne sige om der er forskellige versioner, men symptomerne er
at når PC'en genstarter, bliver de mødt med et registreringsbillede til
mIRC. Dog er brugerne bestemt ikke bevidste om, at de har installeret noget,
der bare minder derom.

Hvad der gør mIRC til et Ad-program ved jeg ikke, men Ad-Aware fjerner det.

Fra : Martin

Dato : 17-07-03 13:02

Nogle gange bruges mIRC i div. zombie progs, de kommer på en eller anden
måde ind på folks computer, nok som regel fordi en eller anden bruger
dobbelklikker på en exe fil uden at vide hvad den gør. Zombierne bruger mIRC
til at modtage kommandoer med, de kunne jo f.eks. bruges til at "sprede
hygge" med noget DDOS.

> Og hvorfor finder Ad-aware den ... :)
Den finder den heller ikke hvis man bare installerer den fra mirc.com, men
hvis den er installeret via et zombie/trojan/whatever program, så finder
Ad-Aware den (afaik)

/Martin

Fra : BJ.DK

Dato : 17-07-03 12:59

"Alex Holst" <a@mongers.org> skrev i en meddelelse
> BJ.DK <news@klog.dk> wrote:
>
> Eh, brugeren henter den fra www.mirc.com -- hvad mener du med
> "inficeret"?

Nuvel. Med "inficeret" mener jeg, at brugen ved genstart bliver mødt af et
registreringsbillede til mIRC - men brugeren har ikke downloaded eller
installeret mIRC af hvad de selv ved af. Brugeren har således fået et
program installeret, de ikke har bedt om - og det er dét jeg kalder
"inficeret".

Mvh
Børgesen

Fra : Anders Lund

Dato : 17-07-03 16:54

BJ.DK wrote:
> [...]
> downloaded eller installeret mIRC af hvad de selv ved af. Brugeren
> har således fået et program installeret, de ikke har bedt om - og det

Jeg mener ellers at Ad-aware plejer at fortælle hvad det er den har fundet
.... så kan man måske søge på dette og læse om hvordan det kommer ind på dine
maskiner.

Fra : Johnny M

Dato : 18-07-03 06:56

Kan kune sige du skal udarbejde en Explore med de rettigheder dine brugere
ksal have så undgår du det problem sammen med en sikkerhedspolitik og andre
rettigheder på dine server og arbejdsstationer.