abc-udstyr - hvilket?
Fra : Christina Rudkjøbing

Dato : 17-07-03 11:11

Hejsa.

Jeg står for at købe snorkel, maske og finner.
Det skal i første omgang kun bruges til snorkling (i varmt vand), men
senerehen måske også til apparatdykning.
Jeg er interesseret i at købe noget ordentligt udstyr, da jeg er en dygtig
svømmer/snorkeldykker, men jeg kunne godt tænke mig nogle råd i forbindelse
med købet, da jeg ikke har haft mit eget udstyr før.
I øjeblikket har jeg kig på mærket "Dacor" (mere specifikt:
flash-fuldfodsfinner/panther-hælremsfinner, sportster/razor-maske) - er der
nogle, der har erfaringer med dette?
Hvad skal jeg gå efter? Er der nogle mærker, der er gode til en rimelig
pris?

--
Christina

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 17-07-03 11:23

Mine anbefalinger (baseret på mine egne erfaringer, selv sagt) er:
* Gå efter en lavvolumensmaske som UV-jægerne bruger dem. De har godt udsyn
og lav indre volumen, så hvis du tager et kort dyk behøver du ikke bruge så
meget luft på at trykudligne masken. Af modeller jeg har god erfaring med er
Cressi Superocchio, Sporasub Samourai og Omer Abyss. Deres design er kopier
af hinanden og afprøvet til det optimale, så det skulle undre mig om Dacor
ikke også laver en model i den stil.
* Gå udenom hælremsfinner til snorkling. Helfodsfinner giver bedre
svømmekraft i forhold til, de gør det mere naturligt at svømme og dykke. Jeg
kan kun anbefale en finne som Mares Plana Avanti (dem med gummikanalerne, om
den har to eller tre kanaler er ligegyldigt).
* Køb gerne en ventilsnorkel, dette stykke teknik gør det langt nemmere at
holde snorklen tom. Har selv gode erfaringer med Technisub Air
(dobbeltventil), men der er mange gode modeller på markedet.

Kan anbefale at tage et kig på www.scubastore.com. Deres priser er
uovertrufne, når man ved hvad man vil have.

Mvh Christian Engelbrecht, Hvidovre Fridykkerklub

"Christina Rudkjøbing" <christina@NOSPAMrudkjoebing.dk> skrev i en
meddelelse news:dzuRa.19249$Kb2.1090776@news010.worldonline.dk...

Fra : Jesper Pedersen

Dato : 17-07-03 11:52

> Jeg står for at købe snorkel, maske og finner.
> Det skal i første omgang kun bruges til snorkling (i varmt vand), men
> senerehen måske også til apparatdykning.

Hej Christina

Der findes nok ikke noget udstyr som både er velegnet til apparatdykning og
fridykning uden der er gået på kompromis.

Hvis du kun skal snorkle i overfladen, uden at dykke ned under vandet (eller
ikke dykker/snorkler dybere end ca. 5-10m) er det nok ret ligegyldigt om
udstyret er optimeret til fridykning eller ej. I dette tilfælde kan du
snildt anvende standard apparatdyknings finner, maske og snorkel.

Jeg så at man i en sportmaster butik (Hvidovre Stationscenter) kunne købe en
"snorkel pakke" som var usædvaneligt billig. Vistnok under 300kr for maske,
finner og snorkel. Umiddelbart så det fint ud, men jeg lagde ikke mærke til
kvaltiteten af masken. Finnerne så fine ud.

Da du skriver at du er en dygtig svømmer/snorkeldykker, bør du nok overveje
at anvende vægtbælte og måske evt. også en våddragt. Start uden våddragt med
1 eller 2 kg på vægtbæltet. Senere kan du prøve med våddragt (kan lejes i
dykkercentre på charter destinationer), og forøge vægten op til måske max.
ca. 4-5 kg. Du skal afpasse vægten på bæltet så du er "neutral" på ca. 5-10
meters dybde (med fulde lunger).

Men vigtigst af alt: Dyk aldrig alene. Sørg for at have en makker med som
holder øje med dig. Hvis man presser sig selv for meget (e.g. lange eller
dybe dyk), kan man besvime. Oftest sekunder efter man er kommet tilbage til
overfladen, eller på lav dybde. Søg på google efter "shallow water
blackout".

Læs evt. mere her:
http://hfk.dk/omfridykning/default.htm

P.S. hvis der er glas i den maske du anskaffer (det kan ses ved at der er
malet et T på glassene, og høres når du banker på dem), så tør/gnid
indersiden af masken af med tanpasta som indeholder slibemiddel. Dette
fjerner et lag skidt (silikone) som får glassene til at dugge. Når du skal
dykke, så spyt i den tøre maske og fordel spyttet i et tyndt lag med
fingrene. Tag masken på og behold den på. Så kan du snorkle/dykke i mange
timer uden at den dugger.

Du må dog aldrig give en maske med plastic glas "tandpasta" behandlingen. Så
vælg en maske med T-glas.

Mvh.
Jesper Juul Pedersen

Fra : Søren

Dato : 17-07-03 19:23

Prøv evt. den danske netbutik www.uv-sport.dk

Vi har specialiceres os i udstyr til fridykning og de sportsgrene beslægtet
hermed.

M.v.h. Søren Neubert / UV-Sport

Fra : Jan Richardy

Dato : 18-07-03 12:24

"Christina Rudkjøbing" <christina@NOSPAMrudkjoebing.dk> wrote in message
> [...]
der
> nogle, der har erfaringer med dette?
> Hvad skal jeg gå efter? Er der nogle mærker, der er gode til en rimelig

Følgende synes jeg er et godt bud på snorkeludstyr fra diveinn.com

---
Maske: CRESSI, BIG EYES - 328.41 DKR
Finner: MARES, PLANA AVANTI TRE - 303.14 DKR
Snorkel: MARES, STREAM DRY - 138.94 DKR
---

Masken og finnerne er kanon gode. Jeg dykker selv med masken for tiden og
det er klart den bedste jeg har prøvet at dykke/snorkle med. Mht. snorklen
vil jeg dog mene, at Aqualungs (technisubs) Air Dry snorkler er bedre end
Mares' Stream Dry, men de er ikke på lager hos diveinn og heller ikke egnede
til scubadykning (min air dry kan kun sidde i højre side af ansigtet).

Mht. masker er det bedste jo altid at gå ned i en butik og prøve dem, så man
er sikker på, at de passer. Især hvis ens ansigt/hovede ikke er
default-proto-menneskeformet. Cressi Big Eyes har en forholdsvis bred
ramme, så hvis man er meget smalhovedet er den måske for stor? Desuden siger
folk på diveinn at den ikke passer til folk med store næser (de har sparet
lidt af næselommen væk for at mindste volumen).

I forbindelse med valg af finner vil jeg give C.H. ret i at fuldfods nok er
bedst. Dog vil jeg så også mene, at det kommer an på, hvor man vil snorkle.
På Santorinis stenstrande (hvor jeg snorklede sidste sommer) ville jeg nu
gerne have haft mine støvler/hæleremsfinner med, da det var meget
træls/svært at gå i land der (plus at stenene var MEGET MEGET varme at gå på
hen til ens strandstol. avav). Men hvis det er fra en båd, betyder det jo
ikke noget. Desuden kan støvlen jo også beskytte mod søpindsvin og andet
kryb.

---

Jan Richardy

Bunny-smashing: