Linksys routere...
Fra : Torben Brøndum

Dato : 16-07-03 13:53

hej,

Vil anskaffe mig enten model BEFSX41 eller BEFVP41. Har printet noget
materiale
ud fra prod. hjemmeside. Jeg kan ikke helt blive 110% klar over forskellen
på de to.

Kunne I give mig Jeres umiddelbare mening/vurdering af forskellen. Jeg vil
ikke her skrive hvad jeg ser som forskellen samt heller ikke hvad jeg mener
mine behov er da jeg så måske kunne pege på den ene frem for den anden. Jeg
øsnkier "bare" den faktuelle forskel - som i ser det. tak for svar på
forhånd.

Torben Brøndum

Fra : Torben Brøndum

Dato : 16-07-03 15:46

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk>

[snip det hele]

Kunne godt lige poste linket til Jer

http://www.linksys.com/products/group.asp?grid=34&scid=29

Torben Brøndum

Fra : MN

Dato : 16-07-03 16:07

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> wrote in message
> [...]
Jeg
> øsnkier "bare" den faktuelle forskel - som i ser det. tak for svar på

BEFSX41 har VPN endpoint.

Har selv lige anskaffet en. Og indtil nu virker den super. Også VPN delen.

Mogens

Mogens

Fra : Torben Brøndum

Dato : 16-07-03 16:51

"MN" <mogensFJERNDET@dbs.dk>
..

> BEFSX41 har VPN endpoint.
>
> Har selv lige anskaffet en. Og indtil nu virker den super. Også VPN delen.

Kan ikke få det helt klart: BEFVP41 den har så ikke endpoint ? - den
understøtter
også DES og 3DES og det gør BEFSX41 ikke - er det ikke her, den store
forskel
er samt antal samtidige tunneller ?

Torben Brøndum

Fra : MN

Dato : 16-07-03 17:13

"Torben Brøndum" <Webmaster1@worldwide.dk> wrote in message

> "MN" <mogensFJERNDET@dbs.dk>
> .

> Kan ikke få det helt klart: BEFVP41 den har så ikke endpoint ? - den
> understøtter
> også DES og 3DES og det gør BEFSX41 ikke

KLIP

Hvem påstår det?

BEFSX41 understøtter DES og DES3.
Forskellen er som jeg har skrevet. VPN endpoint.

Med BEFVP41 skal du bruge en softvare VPN klient. Den tillader kun
gennemgang af VPN og ikke en klient og det er BEFSX41.

Mogens

Fra : Torben Brøndum

Dato : 16-07-03 17:41

"MN" <mogensFJERNDET@dbs.dk>

> [...]
>
> Med BEFVP41 skal du bruge en softvare VPN klient. Den tillader kun
> gennemgang af VPN og ikke en klient og det er BEFSX41.

Hej igen. Jeg er ikke enig i det med endpoint - se på dette link

http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=34&scid=29&prid=411

.....er du så ikke enig i, at det gør den ?

Torben Brøndum

Fra : MN

Dato : 16-07-03 20:53

> "MN" <mogensFJERNDET@dbs.dk>

> Hej igen. Jeg er ikke enig i det med endpoint - se på dette link
>
> http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=34&scid=29&prid=411
>
> ....er du så ikke enig i, at det gør den ?

Næ, jeg har læst manualen.

Mogens

Fra : Torben Brøndum

Dato : 16-07-03 21:24

"MN" <mogensFJERNDET@dbs.dk>

> Næ, jeg har læst manualen.

Hej igen.Side 26 i manualen for BEFVP 41 står der akkurat det samme
som for BEFSX 41:

ftp://ftp.linksys.com/pdf/befvp41ug.pdf

......ved ikke hvilken manual du har læst

Jeg har bladret begge manualer igennem (samtidig) - de er næsten ens.

BEFSX "klarer" kun 2 samtidige tunneller mod 70 for BEFVP41 - det
er den store forskel !! ??

Du må da kunne give mig ret ikk´

Tak for "hintet" til Elsborglink.dk

Torben Brøndum

Fra : MN

Dato : 17-07-03 05:42

> [...]
>
> Jeg har bladret begge manualer igennem (samtidig) - de er næsten ens.
>
> BEFSX "klarer" kun 2 samtidige tunneller mod 70 for BEFVP41 - det

Æv, du fik ret ang. VPN.

Jeg har kikket på min router og manualen til BEFVP41 og fundet at BEFSX41
har også:

DDNS(Dynamic DNS) service allows you to assign a fixed domain name to a
dynamic WAN IP address. This allows you to host your own Web, FTP or other
type of TCP/IP server in your LAN

Firewall: This tab allows you to configure the Router to enforce enhanced
network security using advanced security options. Click the help button for
additional information

UPnP forward:

Men uanset hvad du vælger får du noget for pengene.

Mogens

Fra : MN

Dato : 16-07-03 20:55

> [...]
>
> http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=34&scid=29&prid=411
>
> ....er du så ikke enig i, at det gør den ?

Men du kan ringe/skrive til www.elsborglink.dk

De er flinke.

Mogens

Fra : Martin Dahlem

Dato : 18-07-03 07:36

"Torben Brøndum" <tbr@Xhenning-poulsenX.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> materiale
> ud fra prod. hjemmeside. Jeg kan ikke helt blive 110% klar over forskellen

Som du nu har fået at vide ned gennem diskusionen har BEFVP41 modellen, som
er den store, understøttelse for et større antal VPN tuneller. Den må have
fået indbygget en CPU til dette, for ping tiderne over en VPN forbindelse er
4-5 ms lavere end for BEFSX41, som gør det i software.

BEFVP41 har desværre en noget defekt DHCP implementering, så hvis du
modtager din IP fra din ISP med DHCP kan du risikere, at det med nogle typer
udstyr fejler. Dette problem er specielt på kabelmodems, hvor jeg har
oplevet det. Det er endnu ikke blevet løst med nyere firmware, som de
desværre også er meget langsomme til at frigive.
Ellers findes der ikke den store forskel i de to routere.

Martin

Fra : Torben Brøndum

Dato : 18-07-03 21:45

"Martin Dahlem" <madah@mail.dk.no.spam.invalid> wrote

> [...]
> desværre også er meget langsomme til at frigive.
> Ellers findes der ikke den store forskel i de to routere.

......nu var det mig selv, der angav antal tunneller = 70 for BEFVP41

Jeg har fået følgende, da jeg spurgte supporten om et par ting:

"Begger router har DHCP, NAT IP filter, MAC Filter indebygget 4-Port 10/100,
understøttelse for op til 253 bruger.
BEFVP41 er en VPN router og har specielle egenskaber indebygget.
Encryption:56-bit DES og 168-bit 3DES encryption, MD5 og SHA. IKE Key
Management Routern giver mulighed for 70 IPSec Tunneler Simultaneously
BEFSX41 er en firewall router. Den giver mulighed for filtrering af URL's,
Java, ActivX, cookies. Den blocker mod "Ping of Death", SYN Flood, Land
Attacks, IP Spoofing, og DoS (Denial of Service) Routern can funger som VPN
end point og give muglighed for 2 IPSec VPN forbindelser. and Multimedia
Connections Det er hovedsagligt det antal tunneler som er forskelen. VPN
encryption på BEFSX41 skal køre via software ligesom BEFVP41 skal bruge en
software firewall. BEFVP41 gør også at der ikke skal installers IPSec VPN
client software på alle PC'erne bag den"
Det kan godt være, jeg ikke helt er med på DES og 3DES, men i opsærningen på
BEFSX41 kan man vælge hvilken af den to nævnte krypteringer, der skal
anvendes.....og så kræver det vel ikke klientsoftware ???
Kan heller ikke forstå, at når først tunnellen er etableret fra router tiol
router/vpn server, at så der kræves klientsoftware for BEFSX41 - jamen
tunnellen er etableret og så er der jo hul igennem til LAN.
Der er for mig et eller andet, der ikke stemmer........vil én af Jer derude,
der har arbejdet med det i praksis prøve at skabe klarhed. Jeg har indtil nu
"bare" haft en cisco router til at stå i firmaet og derefter etableret en
"alm." vpn forbindelse uden IPSec m.v.
Torben Brøndum

Fra : Bjarne L. Christense~

Dato : 18-07-03 22:47

> [...]
Jeg
> øsnkier "bare" den faktuelle forskel - som i ser det. tak for svar på

Hej !

Jeg har lige for nyligt været med til at implementere en løsning på min
arbejdsplads, hvor BEFVP41 står som VPN router i firmaet (70 VPN kanaler) og
medarbejdernes 'hjemmearbejdspladser' har en BEFSX41 (2 VPN kanaler) som
router.
Der skal ikke installeres noget som helst software for at oprette VPN
forbindelserne - faktisk har vi konstateret at hvis man under WinXP prøver
at benytte VPN klienten, kunne vi ikke få det til at virke igennem BEFSX41,
selvom VPN var slået fra i routeren.
Ellers virker det hele faktisk rigtigt godt over TDC ADSL - det eneste
problem vi har oplevet ganske få gange er at BEFSX41 kan 'miste' sin VPN
forbindelse - det løses ved at lave en disconnect/connect i routeren, så
kører det igen.

ProConsult, skriver lidt om det på deres hjemmeside.

http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-r/netrvpn/netlsbefvp41.html
http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-r/netrfw/netlsbefsx41.html

Håber at du eller andre kan bruge dette til noget.

mvh Bjarne.

Fra : Torben Brøndum

Dato : 18-07-03 23:27

Bjarne L. Christensen" <nobody@home.dk> wrote

> [...]
> kører det igen.
>
> ProConsult, skriver lidt om det på deres hjemmeside.

Tak for svar. Jeg overvejede begge produkter herhjem til. Købte så BEFSX41,
da den havde nogle firewall ting (blokkering cookie, Java, ActiveX m.v.)

Jge vil godt (prøve) at køre DES/3DES og da jeg så i manualerne, ja så var
det samme
opsætning - alstå jeg mener, at også BEFSX41 kan køre nævnte kryptering i en
IPSec
tunnel - er du ikke enig, og bruger du/I ikke det ??

Jeg har aldrig brugt router m.h.t vpn - altid sket via klient, men det vil
jeg da prøve nu.

Er du ikke også enig I, at en LAN bagved BEFSX41 alle kan connecte via en
oprettet
tunnel til eks. et hovedkontor - det tyder svaret til mig fra supporten
(Linksys) dog ikke på, men
det tror jeg er et forkert svar - hvad siger du ?

Interessant med din opservation af eksemplet omkring Win XP.

Hvordan kan en bruger på et LAN blive klar over, at en tunnel ikke er
etableret
af routeren på hans netværk - er det så simpelt, at han bare ikke kan få
forbindelse til
eks. hovedkontoret ?

Mne alstå vil jeg gerne høre dig omkrinfg det med DES/3DES ! - tak.

Har lige fået min router idag, men kan ikke komme på (inter)nettet (via
stofanet - kabelmodem)
selvom at routeren skulle være sat rigtig op - der er bare ikke hul igennem.
Jeg har fast
ip og jeg har (naturligvis) valgt static ip i routeren samt sat ip til det
mit (stofa)netkort var sat
sat til - men jeg kan ikke slippe igennem......gad vide om det er en fejl i
routeren. Jeg er overbevist
om, at det hele er sat korrekt op, men jeg kan jo have lavet en fejl.

Hilsen Torben Brøndum

Fra : Bjarne L. Christense~

Dato : 19-07-03 14:33

> [...]
en
> IPSec
> tunnel - er du ikke enig, og bruger du/I ikke det ??

Vi bruger DES - har ikke prøvet med 3DES og (jeg) har heller ikke undersøgt
hvilken forskel der er.

> [...]

> (Linksys) dog ikke på, men
> det tror jeg er et forkert svar - hvad siger du ?

Jo ! Hvis du kender password

> [...]

etableret
> af routeren på hans netværk - er det så simpelt, at han bare ikke kan få

Ja !

> Mne alstå vil jeg gerne høre dig omkrinfg det med DES/3DES ! - tak.

Jeg kan desværre ikke udybe det nærmere.

> Har lige fået min router idag, men kan ikke komme på (inter)nettet (via
> stofanet - kabelmodem)

Jeg kender ikke til stofa net, men vi har en enkelt medarbejder der kører på
TDC WebSpeed (Kabeltv) uden problemer. (Men det hjælper selvfølgelig ikke
dig så meget )

> [...]
> routeren. Jeg er overbevist
> om, at det hele er sat korrekt op, men jeg kan jo have lavet en fejl.

(stofa)netkort ? Netkort i PC ?
Hvordan har du egenligt forbundet netværket fra stofanet - gennem Linksys og
til PC ?

Min Linksys BEFSX41 med statisk IP, er forbundet direkte til mit ADSL modem.

Linksys IP = ønsket 'hjemmenetværkets' adresse fx. 192.168.1.1 / Subnet:
255.255.255.0

mvh Bjarne

Fra : Torben Brøndum

Dato : 19-07-03 18:49

"Bjarne L. Christensen" <nobody@home.dk>

> oprettet
>
> Jo ! Hvis du kender password

.....ja password på LAN - det må ikke være svært vpn er jo etableret i
routeren

> Jeg kender ikke til stofa net, men vi har en enkelt medarbejder der kører

> TDC WebSpeed (Kabeltv) uden problemer. (Men det hjælper selvfølgelig ikke
> dig så meget )

....skulle "bare" klone mac adresen fra mit stofanetnetkort ind i routeren !

Torben Brøndum

PS: så du min tråd omkring vpn opkobling, hvor jeg på min win2ksrv, som er
vpn server,
kan etablere en vpn forbindelse ud omkring internettet og tilbage igen
(gennem routeren) men
når jeg gør det fra en anden klient "stopper" jeg ved validering af logon
ID/password - dvs.
jeg får ikke etableret forbindelsen. Hvad pokker kan være galt ?

Når du har en BEFVP41 på kontoret hvad anvender du så som firewall ?

Tak til dig og I andre for vores snak her - fortsat god weekend

Fra : Bjarne L. Christense~

Dato : 19-07-03 23:05

> [...]
> ID/password - dvs.
> jeg får ikke etableret forbindelsen. Hvad pokker kan være galt ?

Fra klienten skal bruge du det samme logon/password som du bruger på din
win2Ksrv - gør du det ?
Hvordan har du opsat dine IP adresser ?

> Når du har en BEFVP41 på kontoret hvad anvender du så som firewall ?
Nogle bruger ZoneAlarm - andre bruger Tiny Personal Firewall.

mvh Bjarne

Fra : svksvk

Dato : 18-09-03 20:05

Hej. Det er efterhånden blevet en lang tråd... MEN jeg har lige et lille
spørgsmål, da meget af det i taler om er uforståeligt for mig...

Kan jeg med begge disse routere koble på mit lokalnet derhjemme (via
vpn), og tilgå det som om jeg direkte derpå med et netværkskabel? Skal
jeg bruge en speciel vpn-klient, eller kan jeg f.eks. bruge den der er
indbygget i WinXP? Er forskellen kun antallet af tunneller? For jeg har
jo, som privat, ikke brug for 70 tunneler...

På forhånd tak.

http://www.kandu.dk/