termorude afmontering
Fra : Pia J

Dato : 16-07-03 11:12

Kan man skille termoruder ad uden at smadre dem, eller hvor fast er de
monteret? Jeg skal bruge glasset til drivbænke, men kan ikke bruge hele
termoruder på 100x86 cm til projektet.

Eller skal jeg få fat i dem alligevel og gemme til mit drivhusprojekt en
gang om 100 år?

:Pia

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-07-03 11:14

Hej!

Pia J wrote:

> Kan man skille termoruder ad uden at smadre dem, eller hvor fast er de
> monteret? Jeg skal bruge glasset til drivbænke, men kan ikke bruge hele
> termoruder på 100x86 cm til projektet.

Nu spørger jeg dumt men hvad i alverden er en drivbænk?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Fooling around is like screwing around - without dinner "

Fra : Pia J

Dato : 16-07-03 11:20

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message

> Nu spørger jeg dumt men hvad i alverden er en drivbænk?

Det er en slags minidrivhus. En kasse på jorden, i hullet kan man enten
isolere og dyrke i potter, eller man kan dyrke direkte i jorden, så laver
man et tag af glas, som kan vippes op og ned. Bruges fx til forspiring om
foråret, så man kan så lidt tidligere.

Jeg havde tænkt mig at snedkerere nogen selv. Men ved ikke om jeg kan
afmontere glasset i termovinduer (altså de to lag adskilles og ruderne
skæres midt over = 4 stykker enkeltglas)

:Pia

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 16-07-03 11:33

Hej!

Pia J wrote:

> [...]
> man et tag af glas, som kan vippes op og ned. Bruges fx til forspiring om

Ah! Så er navnet bare lidt misvisende efter min mening, men ok :)

Fra : Felix

Dato : 16-07-03 11:46

On Wed, 16 Jul 2003 12:32:55 +0200, Kim Voss Schrader wrote:

>Ah! Så er navnet bare lidt misvisende efter min mening, men ok :)

Ja, det hedder også en mistbænk.

m. v. h.

Fra : Jakob Bock

Dato : 16-07-03 12:25

Felix skrev:

> Ja, det hedder også en mistbænk.

Navnet "mistbænk" henviser til den teknik, hvor man bruger et tykt lag
frisk dyregødning (med halm) til at varme jorden og mistbænken op. Det
tyske ord for møg er "Mist".

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Felix

Dato : 16-07-03 22:20

On Wed, 16 Jul 2003 13:24:47 +0200, Jakob Bock wrote:

>Navnet "mistbænk" henviser til den teknik, hvor man bruger et tykt lag
>frisk dyregødning (med halm) til at varme jorden og mistbænken op. Det
>tyske ord for møg er "Mist".

Tak for en god opklaring.

Gennem hele min barndom med gartnerier har det altid heddet
'misbænke'. Tét optrådte ikke i talesproget.

Som barn var jeg overbevist om, at navnet skyldtes det faktum, at
kattene (mis) havde forkærlighed for at placere sig på de varme
ruder når der ellers var rimfrost. Lignende kendes fra bilejere
som har kattepoteaftryk på bilens kølerhjelm.

Men det var jo så en 'mis-'forståelse, forståes det.

m. v. h.

Fra : Jakob Bock

Dato : 16-07-03 12:30

Pia J skrev:

> Kan man skille termoruder ad uden at smadre dem, eller hvor fast er de
> monteret? Jeg skal bruge glasset til drivbænke, men kan ikke bruge hele
> termoruder på 100x86 cm til projektet.

Jeg har tidligere på året skilt et par gamle termoruder af og skåret
dem op til drivhusglas. Jeg brugte en skruetrækker til at løsne
listerne, fjernede dem, tog ruden ud, og skar det gummihalløj der
sidder mellem det to stykker glas af med en god skarp hobbykniv.
Derefter er det bare at skære løs.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-07-03 12:52

"Jakob Bock" skrev
> [...]
> listerne, fjernede dem, tog ruden ud, og skar det gummihalløj der
> sidder mellem det to stykker glas af med en god skarp hobbykniv.

Jeps. Og fordelen ved gamle termoruder er, at
de som regel er lavet af tykkere glas end
almindelige ruder.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Jakob Bock

Dato : 16-07-03 13:26

Peter Schrøder skrev:

> Jeps. Og fordelen ved gamle termoruder er, at
> de som regel er lavet af tykkere glas end
> almindelige ruder.

En ulempe ved det tykke glas er dog, at nogle af de små metaldimser
der fulgte med drivhuset ikke kan bruges.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-07-03 14:27

"Jakob Bock" skrev
> En ulempe ved det tykke glas er dog, at nogle af de små metaldimser
> der fulgte med drivhuset ikke kan bruges.

Ja det kan nok godt blive et farligt mas at presse
fjederen ind med 4 eller 5mm glas, når drivhuset
er designet til 2 (?) mm glas. Men nu er Pia jo
på tegnebordsstadiet...

Fra : Jakob Bock

Dato : 16-07-03 14:37

Peter Schrøder skrev:

> "Jakob Bock" skrev
>
> Ja det kan nok godt blive et farligt mas at presse
> fjederen ind med 4 eller 5mm glas,

Det er ikke fjederen der er problemer med, det er de dimser der bærer
ruderne. Her kan man nogle, som man selv bøjer, og nogen har en fast
form.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-07-03 14:55

"Jakob Bock" skrev
> Det er ikke fjederen der er problemer med, det er de dimser der bærer
> ruderne. Her kan man nogle, som man selv bøjer, og nogen har en fast
> form.

Nåeh på den måde...
Sådan er mit drivhus ikke monteret. Fjederen bærer
også ruden ovenfor og nederste glas hviler i en
åben profil. Fjerne man fjedrene glider alle glas
i en sektion ned og lægger sig på det underste glas.