FTP - Problemer med reverse DNS
Fra : Holger Danske

Dato : 15-07-03 16:06

Hejsa Gruppe

På et lokalt net har jeg en linux-boks kørende med ftpd som FTP server.
Mit problem er, at at det for enkelte maskiner i netværket tager lang
tid at forbinde til FTP-serveren. Dette har jeg fundet frem til
(formodentlig) skyldes at ftpd forsøger at lave reverse DNS. De få
maskiner hvor login foregår hurtigt har deres IP-adresser angivet i
/etc/hosts men det kan ikke anvendes for en række maskiner, da disse har
dynamiske IP-adresser. Hvordan får jeg disse maskiner til også at kunne
tilgå FTP-serveren hurtigt?

Mit umiddelbare forslag er at fjerne reverse DNS, men jeg kan ikke
overskue hvor dette foretages henne. Har scannet Deja/Google, men fandt
ikke det guldkort jeg skulle bruge.

Til sidst skal det nok siges at ftpd (tilsyneladende) ikke afvikles
gennem inetd (eller noget i den stil) som jeg har fundet ud af er den
typiske måde at gøre det på(?).

Håber at ovenstående gav bare en smule mening og der er nogen som kan
være behjælpelig. På forhånd tak!

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 15-07-03 17:04

Holger Danske wrote:
> /etc/hosts men det kan ikke anvendes for en række maskiner, da disse har
> dynamiske IP-adresser.

Du kan tildele navne til alle IP adresser. Hvis de dynamiske ip adresser
f.eks. er 192.168.1.33-64, så kan du definere:

192.168.1.33 dyn33
192.168.1.34 dyn34
192.168.1.35 dyn35
192.168.1.36 dyn36
192.168.1.37 dyn37
192.168.1.38 dyn38

osv. i din /etc/hosts fil. Det fungerer glimrende.

Lars.

--
Dybdahl Engineering
http://dybdahl.dk/

Fra : Claus Alboege

Dato : 15-07-03 17:23

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.net> writes:

> [...]
> 192.168.1.37 dyn37
> 192.168.1.38 dyn38
>
> osv. i din /etc/hosts fil. Det fungerer glimrende.

Alternativt kunne man saette walldns fra djbdns pakken op.

http://cr.yp.to/djbdns/walldns.html

(og saa fortaelle sin resolver at den skal spoerge walldns om
1.168.192.in-addr.arpa - eller hvad man nu har brug for)

% dnsq any 1.1.168.192.in-addr.arpa 127.53.0.1 | grep answer
answer: 1.1.168.192.in-addr.arpa 655360 A 192.168.1.1
answer: 1.1.168.192.in-addr.arpa 655360 PTR 1.1.168.192.in-addr.arpa

/Claus A

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-07-03 17:35

Claus Alboege <csa@csa-net.dk> writes:

> Alternativt kunne man saette walldns fra djbdns pakken op.
>
> http://cr.yp.to/djbdns/walldns.html

Eller bruge 2 minutter på at sætte en hvilken som helst anden
DNS-server op.

--
Peter Makholm | I congratulate you. Happy goldfish bowl to you, to
peter@makholm.net | me, to everyone, and may each of you fry in hell

Fra : Claus Alboege

Dato : 15-07-03 18:07

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> Eller bruge 2 minutter på at sætte en hvilken som helst anden
> DNS-server op.

Klart, dertil kommer saa 10 minutter til at skrive "zonefiler"
(alternativt et script til generering af "zonefiler")

% sudo walldns-conf walldns dnslog /etc/walldns 127.53.0.1
% sudo ln -s /etc/walldns /service
% Nyd det gode vejr :)

/Claus A

Fra : Peter Makholm

Dato : 15-07-03 18:28

> Klart, dertil kommer saa 10 minutter til at skrive "zonefiler"
> (alternativt et script til generering af "zonefiler")

Nej, det var inklusive i de to minutter

;
; BIND reverse data file for local network
;
$TTL 604800
@ IN SOA localnet. root.localnet. (
1 ; Serial