Postfix - virtual domains?
Fra : Jan Jensen

Dato : 01-04-01 17:50

Hej

Hvordan får jeg mit postsystem til at virke
således at jeg kan hente post fra begge mine
2 domains.
Med den nuværende opstilling kan jeg sende/hente
fra blaaber.dk, men ikke fra hardtech.dk
Sender jeg til jan@blaaber.dk kan det hentes af
jan@hardtech.dk.
Sender jeg derimod til jan@hardtech.dk kommer der
intet frem.

Jeg har en ide om at det er Postfix jeg skal have fat
i, da jeg ikke får fejlmeddelelser ved afsendelsen af post
til hardtech.dk. Jeg kan blot ikke hente post fra det.
Udkommenterer jeg myhostname, er der intet der virker,
og jeg får en fejlmeddelelse.
Er det ellers ikke det jeg skal, således at mine virtuals over-
tager denne funktion?

Postfix:
myhostname = blaaber.dk
virtual_maps=hash:/etc/postfix/virtual
alias_maps = hash:/etc/postfix/aliases

Virtual:
blaaber.dk blaaberg
jan@blaaber.dk jan
hardtech.dk hardtech
jan@hardtech.dk janhardtech

Jeg har kørt kommandoen
postmap /etc/postfix/virtual efter
tilføjelsen af indtastningerne i
Virtual.
Skal der laves andet?

Er her en som har et bud, jeg er helt på bar bund.

Venlig hilsen Jan

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 01-04-01 19:58

On Sun, 1 Apr 2001 18:49:47 +0200, Jan Jensen wrote:

> [...]
> til hardtech.dk. Jeg kan blot ikke hente post fra det.
> Udkommenterer jeg myhostname, er der intet der virker,

Du skal _ikke_ pille ved myhostname.

> Er det ellers ikke det jeg skal, således at mine virtuals over-
> tager denne funktion?
>
> Postfix:
> myhostname = blaaber.dk

Dette er _boxens_ navn, hvilket sagtens kan være forskelligt fra virtual
hosts.

> virtual_maps=hash:/etc/postfix/virtual

Ok.

> Virtual:
> blaaber.dk blaaberg
> jan@blaaber.dk jan
> hardtech.dk hardtech
> jan@hardtech.dk janhardtech

Du har lokale konti på boxen: jan, janhardtech?
(evt. i /etc/postfix/aliases)

Ovenstående kan evt. også klares med:

blaaber.dk      ---
jan@blaaber.dk   jan
hardtech.dk      ---
@hardtech.dk   @blaaber.dk

> Jeg har kørt kommandoen
> postmap /etc/postfix/virtual efter
> tilføjelsen af indtastningerne i
> Virtual.
> Skal der laves andet?

Nope.

> Er her en som har et bud, jeg er helt på bar bund.

Har du checket mail loggen?

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];
CBR 600F

Fra : Jan Jensen

Dato : 02-04-01 08:05

Hej

Tak for hjælpen

> blaaber.dk ---
> jan@blaaber.dk jan
> hardtech.dk ---
> @hardtech.dk @blaaber.dk

Nu har jeg tastet dette ind, og gentaget postmap
komandoen og reloadet Postfix.
Men, jeg kan stadig kun modtage post sendt
til jan@blaaber.dk. Al post til jan@hardtech.dk
modtages ikke.

Post sendt til blaaber.dk modtages derimod
på hardtech.dk da den står først på kontirækken.

Modtagelse sker fra en Windows maskine på
internettet via Outlookexpress kontoer.

Serveren er fra starten sat op med blaaber.dk domænet,
siden er det nye domæne kommet til. Det var nemt at få
til at virke i Apache, men her driller det.
Korrekt opsat skulle posten vel blive sorteret efter
domænenavn?
Kan der være et andet sted det går galt. Maskinen hedder
Pinguin, men ændrer jeg myhostname til andet end
blaaber.dk er der intet der virker. Kan der være noget
her?

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 02-04-01 08:30

On Mon, 2 Apr 2001 09:05:10 +0200, Jan Jensen wrote:

> Nu har jeg tastet dette ind, og gentaget postmap
> komandoen og reloadet Postfix.
> Men, jeg kan stadig kun modtage post sendt
> til jan@blaaber.dk. Al post til jan@hardtech.dk
> modtages ikke.

Måske fordi blaaber.dk MX peger på din ADSL-ip, mens hardtech.dk peger
på DHT:

lyngbol@odin:/tmp$ host -t mx blaaber.dk
blaaber.dk mail is handled (pri=10) by 62.242.88.10
blaaber.dk mail is handled (pri=20) by 62.242.88.10
lyngbol@odin:/tmp$ host -t mx hardtech.dk
hardtech.dk mail is handled (pri=20) by secmail.dht.dk
hardtech.dk mail is handled (pri=10) by mail.dht.dk
lyngbol@odin:/tmp$ host 62.242.88.10
10.88.242.62.IN-ADDR.ARPA domain name pointer cpe.atm0-0-0-194146.arcnxx4.customer.tele.dk

> Serveren er fra starten sat op med blaaber.dk domænet,
> siden er det nye domæne kommet til. Det var nemt at få
> til at virke i Apache, men her driller det.

Apache = web, postfix = mail (de to ting har intet med hinanden at
gøre).

Fra : Brønsgård Juniorklub

Dato : 02-04-01 16:54

Hej

>Måske fordi blaaber.dk MX peger på din ADSL-ip, mens hardtech.dk peger
>på DHT:

Øhhhh................ :-/

Tak skal du ha` -Det må være det der er galt!
Hvordan finder jeg selv sådanne oplysninger?
Jeg bad DHT om at domænet skulle pege på min
IP, og når jeg taster ex. mail.hardtech.dk ind lander jeg
da også på min server.
Det samme var proceduren med blaaber.dk domænet,
men det er åbenbart justeret korrekt.

Hvad er det MX for noget? Skal jeg henvende mig til
DHT (Her er domænet købt) for at få dette rettet?

Jeg er godt nok meget novice her!

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 02-04-01 19:20

Værktøjer som host, nslookup, dig etc., evt. http://dk/res2IPno.shtml

> Jeg bad DHT om at domænet skulle pege på min
> IP, og når jeg taster ex. mail.hardtech.dk ind lander jeg
> da også på min server.

Ja men mail for @hardtech.dk peger på DHT:

$ host -t mx hardtech.dk ns.dht.dk

> [...]

> Det samme var proceduren med blaaber.dk domænet,
> men det er åbenbart justeret korrekt.
>
> Hvad er det MX for noget? Skal jeg henvende mig til

Mail eXchanger.

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&safe=off&q=mail+exchanger

Henvend dig hos din hostmaster, i dette tilfælde DHT på domains@dht.dk

Fra : Daniel V. Pedersen

Dato : 02-04-01 21:07

In article <slrn9chgn3.25o.gb@tigerdyr.lyngbol.dk>, Michael Lyngbøl wrote:
> [...]

Som nfvnt er google.com din ven, derudover er RFC974 om mail exchanger's.
http://sunsite.dk/RFC

--
Disclaimer: Working for World Online but speaking for myself.

Fra : Jan Jensen

Dato : 02-04-01 21:11

Hej

Mange tak for hjælpen, uden den var jeg ikke kommet
så langt.
Nu afventer jeg svar, på en mail angående problemet,
fra DHT.

Mange hilsner fra Jan Jensen

Fra : Jan Jensen

Dato : 02-04-01 21:44

Hej

Det lader til at DHT vil have 20,-/mdr. for at køre mit MX,
hvad kan jeg gøre ved det, og er det normal procedure?

Er det muligt at køre MX på serveren selv?

Lidt ærgeligt at skulle betale månedentlig ratern
når man nu har sin egen server.

Mange hilsner fra Jan Jensen

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 02-04-01 21:52

On Mon, 2 Apr 2001 22:43:38 +0200, Jan Jensen wrote:

> Det lader til at DHT vil have 20,-/mdr. for at køre mit MX,
> hvad kan jeg gøre ved det, og er det normal procedure?

Ja.

> Er det muligt at køre MX på serveren selv?

Er det ikke det du vil?

(du mener sikker NS)

> Lidt ærgeligt at skulle betale månedentlig ratern
> når man nu har sin egen server.

Du vil ikke selv køre NS (navneservice).

Fra : Jan Jensen

Dato : 02-04-01 21:58

Hej Michael

Kan jeg det, altså selv køre DNS på min server,
og få skidtet til at virke uden DHT?

Hvad skal der så til for at det vil lykkedes, og er der
ikke noget med at jeg skal have 2 stk kørende for at
blive godkendt?

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 02-04-01 22:11

On Mon, 2 Apr 2001 22:57:31 +0200, Jan Jensen wrote:

> Kan jeg det, altså selv køre DNS på min server,
> og få skidtet til at virke uden DHT?

Det kan du godt men det kræver:

1) Du får står hvad NS er for en størrelse.
2) Din box bliver registreret som navneserver hos DK-hostmaster
3) Du betaler DK-hostmaster 500,- for at registrere din box som
navneserver[1]
4) Du finder en der vil spille sekundær navneserver

[1] 500kr + moms = 625kr: 625kr/20kr/mnd-dht = 31 mndr. hos DHT

> Hvad skal der så til for at det vil lykkedes, og er der
> ikke noget med at jeg skal have 2 stk kørende for at
> blive godkendt?

Jo, DK-hostmaster kræver 2 (fysiske) navneservere.

Læs gerne http://usenet.dk/netikette/quote.html

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 02-04-01 22:18

On 2 Apr 2001 21:11:29 GMT, Michael Lyngbøl wrote:

> Det kan du godt men det kræver:
>
> 1) Du får står hvad NS er for en størrelse.
^^^^^^^^ -> forstår

Sprog-/tastespasser!

Fra : Jesper Skriver

Dato : 02-04-01 21:56

On Mon, 2 Apr 2001 22:43:38 +0200, Jan Jensen wrote:
>Hej
>
>Det lader til at DHT vil have 20,-/mdr. for at køre mit MX,
>hvad kan jeg gøre ved det, og er det normal procedure?

Jeg kan ikke tro at de vil have penge hver måned for at lave en
engangs rettelse i en zone fil, som ikke giver dem nogen former
for løbende udgifter, som ikke er dækket af hvad du allerede
betaler for DNS service.

>Er det muligt at køre MX på serveren selv?

MX skal pege på din egen server ...

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Jan Jensen

Dato : 02-04-01 22:05

Hej

Jeg har købt domænet ved DHT, men betaler derudover ikke noget
fast beløb hver måned. Jeg vil dog ærge mig ved at skulle betale
20,-/mdr. for at få mit mail til at virke.

Her er min sidste modtaget mail fra DHT:

>Tilhørende en domæneregistrering er en inaktiv DNS-zone.
>Ønsker man at aktivere sin DNS-zone eksempelvis ved at pege
>med MX eller A-records mod egen linje sker dette ved at tilkøbe en
>pakke så som WebStart der er den billigste.

Jeg er ny på dette område, men er det helt normalt?

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 02-04-01 22:17

On Mon, 2 Apr 2001 23:05:06 +0200, Jan Jensen wrote:

> Jeg har købt domænet ved DHT, men betaler derudover ikke noget
> fast beløb hver måned. Jeg vil dog ærge mig ved at skulle betale
> 20,-/mdr. for at få mit mail til at virke.

Så må du finde en udbyder der vil gøre det gratis.

> Her er min sidste modtaget mail fra DHT:

> Jeg er ny på dette område, men er det helt normalt?

DNS koster som så meget andet penge at drive, så ja.

Fra : Jan Jensen

Dato : 02-04-01 22:25

Hej

> DNS koster som så meget andet penge at drive, så ja.

Som nybegynder må man jo prøve sig frem, sådan er det
Jeg var så naiv, at jeg var sikker på, at et købt domæne også ville
virke uden, at der skulle betales månendtlige afdrag, når al hostning
skete på egen server.

Men nuvel, tak for hjælpen til alle.

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Daniel V. Pedersen

Dato : 03-04-01 10:26

In article <9aaqm8$se8$1@news.inet.tele.dk>, Jan Jensen wrote:
> [...]
> Jeg var så naiv, at jeg var sikker på, at et købt domæne også ville
> virke uden, at der skulle betales månendtlige afdrag, når al hostning

RFC1034 & 1035 er nok et godt skridt på vejen ..

--
Disclaimer: Working for World Online but speaking for myself.

Fra : Jan Jensen

Dato : 03-04-01 20:45

Hej

>RFC1034 & 1035 er nok et godt skridt på vejen ..

......Øhhhhhh... hvad er det?

Venlig hilsen Jan Jensen

Fra : Jesper Skriver

Dato : 03-04-01 20:55