Indfarvning af mørtel?
Fra : Peter Schrøder

Dato : 15-07-03 09:54

Jeg skal ha' lappet et par fuger i mit gamle hus.
Universalmørtel er gråt, mens mine gamle fuger nærmest
er gullige, hvilket jeg finder meget kønnere.
Jeg bruger gulligt sand til cement, men mørtlen er færdigblandet,
så det kan jeg ikke gøre hér.
Har i hørt om pigment som kan blandes i, uden at mørtlens
egenskaber forringes?
Producenten Optiroc har ferielukket og jeg ville jo gerne i gang....

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : René Jørgensen

Dato : 15-07-03 10:53

"Peter Schrøder" <nospample@se> wrote in message
> [...]
> egenskaber forringes?
> Producenten Optiroc har ferielukket og jeg ville jo gerne i gang....

Det er vist et lignende produkt www.skalflex.dk producerer.

Hilsen

René

Fra : JannOtto

Dato : 15-07-03 17:15

"Peter Schrøder" skrev d. 15-07-03 09:54 dette indlæg :
> [...]
> egenskaber forringes?
> Producenten Optiroc har ferielukket og jeg ville jo gerne i gang....

Hej Peter

Du kan købe noget gul okker på kalkværket som er beregnet til at
indfarve mørtel med, men pas på for det farver utroligt meget, der skal
næsten ikke bruges noget. god fornøjelse..

M.V.H.
JannOtto

http://www.kandu.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 15-07-03 21:31

On Tue, 15 Jul 2003 16:14:50 GMT, "JannOtto" <JannOtto.news@kandu.dk>
wrote:

>Du kan købe noget gul okker på kalkværket som er beregnet til at
>indfarve mørtel med, men pas på for det farver utroligt meget, der skal
>næsten ikke bruges noget. god fornøjelse.....

.... og hvis der ikke ligger et kalkværk i nærheden sælger de fleste
byggemarkeder det også i små poser

KS

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-07-03 08:06

"kelds" skrev
> ... og hvis der ikke ligger et kalkværk i nærheden sælger de fleste
> byggemarkeder det også i små poser

Tak for svarene René, Jannotto og Kelds.
Jeg er bare bange for at decideret indfarvning af
mørtlen kommer til at se kunstig ud. Jeg havde faktisk
eksperimenteret med gult murstenstøv, som egentlig
gjorde det meget godt. Problemet var bare at der skulle
ret meget i, og at jeg ikke ved, om det påvirker fugen
på længere sigt. (Det er jo ikke et hus der skal sælges lige
med det samme

Fra : THS NIEL

Dato : 15-07-03 23:01

> Jeg skal ha' lappet et par fuger i mit gamle hus.
> Universalmørtel er gråt, mens mine gamle fuger nærmest
> er gullige, hvilket jeg finder meget kønnere.

Bakkemørtel 6.6% ser gulligt ud (brug-gulligt) efter nogle år. Er du sikker
på, at det er farvede fuger?

/Thomas

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-07-03 08:01

"THS NIEL" skrev
> Bakkemørtel 6.6% ser gulligt ud (brug-gulligt) efter nogle år. Er du
sikker
> på, at det er farvede fuger?

Næh. Egentlig ikke. Men de oprindelige fuger er fra slutningen
af 20'erne og den ene gavl blev for ca 20 år siden fuget om
efter et murbi-besøg. Alle disse fuger er mere gullige end
de senere lapninger, som stadig står med grå fuge efter
2 - 10 år.
Er bakkemørtel ikke for hård til fuger? Eller kan den gøres
mere "blød" ved tilsætning af mere (gult) sand?
Universalmørtel har jo den fordel at den tilsyneladende også
kan bruges til understrygning (hvor jeg er ligeglad med farven)