Pæretræ med pletter på bladene, ingen frug~
Fra : Lisbeth Lund

Dato : 14-07-03 19:36

Hej, hjælp mig hvem der kan!
Mit pæretræ starter med halvcentimeter orange pletter på bladene først på
året, og senere er hele eller halvdelen af bladet blevet brunt. Den
tidligere ejer af pæretræet har sagt at når vinteren er meget hård, dvs
længere perioder af hård frost, kan der komme pærer året efter, men dog ikke
i år. Min genbo på den anden side vejen har samme problem med sit træ, mit
er nok en 20-30 år gammelt, og hans er 5 år gammelt, men det er da mærkeligt
vi lider af det samme.Een nævnte noget med en enebærbusk i nærheden, og
sådan en har jeg faktisk i min forhave - men jeg syntes det lød lidt som
overtro at det virkeligt skulle influere på to pæretræer.

Al hjælp og gode råd modtages med tak.

Mvh. Lisbeth

Fra : Anette

Dato : 14-07-03 19:44

Lisbeth Lund <LisbethLund@mail.tele.dk> wrote:
>Een
> nævnte noget med en enebærbusk i nærheden, og sådan en har jeg
> faktisk i min forhave - men jeg syntes det lød lidt som overtro at
> det virkeligt skulle influere på to pæretræer.

Den er god nok.
Svampesygdommen "Pærerust" overvintrer i enebær, for så at smitte pæretræet
når det får blade igen.

Læs mere her http://ljohans.com/planteleksikon/plbe17.html

/ Anette

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 14-07-03 22:43

> Den er god nok.
> Svampesygdommen "Pærerust" overvintrer i enebær, for så at smitte
pæretræet
> når det får blade igen.

Hmm, lyder til at mit pæretræ har samme sygdom. Der står dog mig bekendt
ikke nogen enebær i nærheden.

Hvad kan man gøre for at kurere sygdommen?

mvh

Ole

Fra : Per A. Hansen

Dato : 15-07-03 19:54

"Lisbeth Lund" <LisbethLund@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> sådan en har jeg faktisk i min forhave - men jeg syntes det lød lidt som
> overtro at det virkeligt skulle influere på to pæretræer.

Det er Gitterrust, en svamp der værtsskifter mellem
Pære og Enebær ( Sevenbom.)

Eneste der hjælper er at fjerne en af delene, men svampens sporer kan
desværre smitte via vinden.
Det er samme type sygdom som værtsskiftet mellem Solbærrets filtrust
og de femnålede fyr.

Per A. Hansen