Erfaringer med TV-out?
Fra : Peter Sepstrup

Dato : 14-07-03 19:06

Hej!

Nu har jeg lige bestilt mig et s-video kabel med audio -> scart og høre
derfor gerne om erfaringer med at få billede på fjernsynet fra tv-out?

Jeg har ladet mig fortælle at jeg skal bruge programmet NVTV og jeg har også
kigget lidt på det. Hvis jeg vælger at skifte om til fjernsyn går skærmen i
sort med sådan et klik ligesom om den skifter over til tv, men det ved jo
jo ikke helt om er tilfældet da jeg nok først for kablet på Onsdag

Men er det virkelig så nemt at få til at virke?

Min pc køre med Mandrake 9.1 / KDE 3.1.2 og frafik kortet er et Nvidia
GeForce4 ti4200 m. analog skærm, DVI og s-video ud.
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-07-03 17:22

Peter Sepstrup <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> writes:

> [...]
> sort med sådan et klik ligesom om den skifter over til tv, men det ved jo
> jo ikke helt om er tilfældet da jeg nok først for kablet på Onsdag

Jeg har ingen erfaring med nvtv. Du skal formentlig sørge for at slå
twinview (eller dualview) til, hvis du gerne vil have uddata på begge
skærme samtidig.

Derudover skal du sørge for at vælge den rette TV-standard (PAL-B) for
at billedet ikke skal se sært ud.

Sidst men ikke mindst skal din tv-out chip være understøttet. Jeg
mindes noget om at mange tv-out chips på GF4-kort ikke var
understøttet for et halvt års tid siden - jeg har ikke fulgt med i
nvtv siden.

> Min pc køre med Mandrake 9.1 / KDE 3.1.2 og frafik kortet er et Nvidia
> GeForce4 ti4200 m. analog skærm, DVI og s-video ud.

Alternativt kan du hente NVidias binære driver og konfigurere denne
til twinview - eller evt. med flere displays.

/Rasmus

As soon as g95 can parse all of the statements correctly, it will be in
the 'larva' state. When we generate code, the 'pupa' state. When g95 is
done, we'll see if it will be a beautiful butterfly, or just a big
bug....
- Andy Vaught

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 14-07-03 19:50

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> Jeg har ingen erfaring med nvtv. Du skal formentlig sørge for at slå
> twinview (eller dualview) til, hvis du gerne vil have uddata på begge
> skærme samtidig.

Det havde du ret i... dog blive desktoppen så 640*480, men det er jo stadig
rart nok at kan se hvad man laver når tv'et står i et andet rum
Hvilken opløsning bør man forresten bruge, jeg har i nvtv mulighed for også
at vælge 800*600, nu er det primært til film visning det skal bruges.

> Derudover skal du sørge for at vælge den rette TV-standard (PAL-B) for
> at billedet ikke skal se sært ud.

hmmm.... der er en del PAL standarder at vælge imellem men ik lige en der
hedder PAL-B, men jeg kan vel altid prøve mig lidt frem når jeg får kablet.

> [...]
> mindes noget om at mange tv-out chips på GF4-kort ikke var
> understøttet for et halvt års tid siden - jeg har ikke fulgt med i

nvtv finder kortet som gf4 ti4200 og tv chippen som værene en pillips
SAA7108 så det skulle være iorden.

> Alternativt kan du hente NVidias binære driver og konfigurere denne
> til twinview - eller evt. med flere displays.

Ok... jeg har installeret drivere fra nvidias hjemmeside hvis det er dem du
mener?

> /Rasmus

og tak for hjælpen, nu ser jeg bare frem til at kablet kommer

--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 14-07-03 23:06

Peter Sepstrup sang:

> [...]
> SAA7108 så det skulle være iorden.

> Ok... jeg har installeret drivere fra nvidias hjemmeside hvis det er
Du skal (kan?!?) ikke bruge nvtv sammen med nvidias drivere, der skal du
istedet bruge den indbyggede twinview funktion i driverne. (nvtv kan
bruges hvis man ikke ønsker at inst. nvidias drivere)

Det kan forøvrigt anbefales at bruge yanc til at konfigurer nvifia
driverne med. Det kan også bruges til at konfigurere twinview.

Jeg mener der kan hentes med "urpmi yanc" i contrib.

--
Magnus Pedersen

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 15-07-03 15:36

Magnus Pedersen skrev:

> Du skal (kan?!?) ikke bruge nvtv sammen med nvidias drivere, der skal du
> istedet bruge den indbyggede twinview funktion i driverne. (nvtv kan
> bruges hvis man ikke ønsker at inst. nvidias drivere)

Man kan godt bruge nvtv sammen med nvidia drivere kan jeg lige bekræfte da
kablet allerede kom idag(hurtig betjenning, bestilte igår kl. 17.30)
Men jeg synes det andet lyder smartere så det arbejder jeg lidt på.
Men jeg kan fortælle at gf4ti4200 fint er understøttet i Mandrake 9.1

> Det kan forøvrigt anbefales at bruge yanc til at konfigurer nvifia
> driverne med. Det kan også bruges til at konfigurere twinview.

Den vil jeg kigge lidt på.

> Jeg mener der kan hentes med "urpmi yanc" i contrib.

Det kunne den
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 15-07-03 18:26

> Det kan forøvrigt anbefales at bruge yanc til at konfigurer nvifia
> driverne med. Det kan også bruges til at konfigurere twinview.

Den har jeg nu prøvet at lege lidt med, men jeg synes ikke jeg kan få det
til at køre optimalt... selmom min skrivebords opløsning på min er
1280*1024 er skærmopløsning kun 800*600 og så kan jeg køre rundt med det...

Kan man på en eller anden måde få fjernsynet til at køre med sit eget
skrivebord og egen opløsning?
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 15-07-03 17:17

Peter Sepstrup sang:

> [...]
> det...
>
> Kan man på en eller anden måde få fjernsynet til at køre med sit eget
Ikke hvis du bruger clone, så skal du bruge en af de andre muligheder.
Kan ikke lige huske kommandoerne til dem nu, men det kan yanc.

--
Magnus Pedersen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-07-03 18:00

> [...]

> Hvilken opløsning bør man forresten bruge, jeg har i nvtv mulighed for også
> at vælge 800*600, nu er det primært til film visning det skal bruges.

De fleste filmfremvisere sørger eller som regel for at vælge en
passende opløsning - men nu kender jeg som sagt ikke nvtv.

> hmmm.... der er en del PAL standarder at vælge imellem men ik lige en der
> hedder PAL-B, men jeg kan vel altid prøve mig lidt frem når jeg får kablet.

Fra dokumentationen til nvidias binære driver:

"PAL-B" : used in Belgium, Denmark, Finland, Germany, Guinea,
Hong Kong, India, Indonesia, Italy, Malaysia, The
Netherlands, Norway, Portugal, Singapore, Spain,
Sweden, and Switzerland
"PAL-D" : used in China and North Korea
"PAL-G" : used in Denmark, Finland, Germany, Italy, Malaysia,
The Netherlands, Norway, Portugal, Spain, Sweden,
and Switzerland
"PAL-H" : used in Belgium
"PAL-I" : used in Hong Kong and The United Kingdom
"PAL-K1" : used in Guinea
"PAL-M" : used in Brazil
"PAL-N" : used in France, Paraguay, and Uruguay
"PAL-NC" : used in Argentina
"NTSC-J" : used in Japan
"NTSC-M" : used in Canada, Chile, Colombia, Costa Rica, Ecuador,
Haiti, Honduras, Mexico, Panama, Puerto Rico, South
Korea, Taiwan, United States of America, and Venezuela

Hvad forskellen er på de forskellige PAL'er, ved jeg ikke - og
hvorledes man stiller på det i nvtv ved jeg heller ikke...

> nvtv finder kortet som gf4 ti4200 og tv chippen som værene en pillips
> SAA7108 så det skulle være iorden.

Det lyder sådan.

> Ok... jeg har installeret drivere fra nvidias hjemmeside hvis det er dem du
> mener?

Præcis. Så kan du også konfigurere det på driverniveau, så du ikke
behøver pille hver gang du skal bruge tv-out. Jeg har f. eks.:

Section "Device"
Identifier "Generic Video Card"
Driver "nvidia"
Option "TwinView" "on"
Option "SecondMonitorHorizSync" "30-50"
Option "SecondMonitorVertRefresh" "60"
Option "MetaModes" "1280x1024, 800x600; 1024x768, 1024x768; 800x600, 800x600; 640x480, 640x480;"
Option "TVStandard" "PAL-B"
Option "TVOutFormat" "COMPOSITE"
Option "TwinViewOrientation" "Clone"
Option "RenderAccel" "1"
EndSection

i /etc/X11/XF86Config-4. Her skal jeg blot tænde for fjernsynet. Læs
dokumentationen til driveren, der står en hel del om dette.

/Rasmus

Sleep is a poor substitue for enough caffeine.

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 14-07-03 20:06

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> [...]
>
> i /etc/X11/XF86Config-4. Her skal jeg blot tænde for fjernsynet. Læs
> dokumentationen til driveren, der står en hel del om dette.

Se det lyder rigtig smart og meget nemmere, det må jeg lige have kigget
nærmere på...
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Kent Friis

Dato : 14-07-03 20:04

Den Mon, 14 Jul 2003 18:59:52 +0200 skrev Rasmus Bøg Hansen:
> "PAL-N" : used in France, Paraguay, and Uruguay

Franskmændene bruger da Secam????

Mvh
Kent
--
unsigned long main = 0xC8C70FF0;

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-07-03 11:22

leeloo@phreaker.net (Kent Friis) writes:

> Franskmændene bruger da Secam????

Det vil jeg på ingen måde afvise - jeg saksede det blot fra nvidias
readme-fil. Jeg har ikke prøvet at tage min computer med til Frankrig
for at prøve

/Rasmus

I am free of prejudices. I hate everyone equally.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-07-03 17:37

> Den har jeg nu prøvet at lege lidt med, men jeg synes ikke jeg kan få det
> til at køre optimalt... selmom min skrivebords opløsning på min er
> 1280*1024 er skærmopløsning kun 800*600 og så kan jeg køre rundt med det...

Har du sat Metamodes korrekt? Du kan sagtens sætte blandede modes
(1280x1024 på skærm og 800x600 på TV), men så kan du selvfølgelig ikke
se hele skærmbilledet på TV'et (men som regel skifter ens
filmfremviser ned til en opløsning, fjernsynet kan klare - det gør
mplayer i hvert fald for mig).

> Kan man på en eller anden måde få fjernsynet til at køre med sit eget
> skrivebord og egen opløsning?

Ja. Du kan køre to X-servere, men så kan kun en af dem være aktive ad
gangen - men du kan skifte frem og tilbage mellem dem.

Du kan også konfigurere kortet som to kort ("Device"-sektioner) og
dertil konfigurere to skærme. Dem sætter du så parvis sammen i to
forskellige Screen-sektioner og laver et ServerLayout med begge
Screens. Du får så en :0.0 og en :0.1.

Der står vist noget mere om det i Nvidias dokumentation - derudover er
der en del manualsider til X, der måske er værd at kigge igennem.

/Rasmus

Life is that property, which a being will lose as a result of falling
out of a cold and mysterious cave 30 miles above ground level.
- HitchHikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 15-07-03 21:31

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> [...]
> se hele skærmbilledet på TV'et (men som regel skifter ens
> filmfremviser ned til en opløsning, fjernsynet kan klare - det gør

Nej det havde jeg så ikke
Det virker nu... tv-out køre 800*600 og desktop 1280*1024... men nu er der
opstået et nyt problem... jeg kan nu ikke bruge "ctrl+alt+(+/-)" til at
skifte opløsning med... hvilket jeg meget gerne vil kunne... kan det lade
sig gøre samtidigt med?
Jeg prøver lige selv at rode lidt videre med det... men svar endelig hvis i
kender svaret

Min player gør godtnok ikke det du omtaler... men det er jo ikke være en man
kan "trække" den ud i 800*600, selvom det andet da er nemmere...

Det tror jeg bare at jeg dropper igen, det andet ser ud til at kunne blive
rigtig godt...
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 15-07-03 21:41

Så fandt jeg ud af det... jeg er havde slet ik rigtig forstået det med at
sætte metamodes op rigtigt, men det har jeg nu, og det fungere som det
skal!

Tak til dem der har hjulpet mig

Men lige et sidste spørgsmål...

Hvad kan i ellers anbefale man slår til inde i yanc for at få mest muligt ud
af sit grafik kort?
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 16-07-03 01:37

> [...]

> opstået et nyt problem... jeg kan nu ikke bruge "ctrl+alt+(+/-)" til at
> skifte opløsning med... hvilket jeg meget gerne vil kunne... kan det lade

Det kan jeg nu ellers godt:

Option "MetaModes" "1280x1024, 800x600; 1024x768, 1024x768; 800x600, 800x600; 640x480, 640x480;"

XFree86 Version 4.2.1.1
Nvidia 3123

(senere versioner af Nvidia-driveren får mit system til at låse
brutalt ved skift til konsoltilstand - og dermed nedlukning af X)

> Min player gør godtnok ikke det du omtaler... men det er jo ikke være en man
> kan "trække" den ud i 800*600, selvom det andet da er nemmere...

mplayer -zoom

eller 'c' eller 'f' skifter til fuldskærm i den rette opløsning - jeg
bruger sdl-driveren.

/Rasmus

Of all the things I've lost I miss my mind the most.
- Ozzy Osbourne

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 16-07-03 11:03

Rasmus Bøg Hansen skrev:

> Det kan jeg nu ellers godt:
>
> Option "MetaModes" "1280x1024, 800x600;
> 1024x768, 1024x768; 800x600, 800x600; 640x480, 640x480;"

Nu har jeg også fået det til at virke, jeg havde kludret lidt i metamods'ne

> mplayer -zoom
>
> eller 'c' eller 'f' skifter til fuldskærm i den rette opløsning - jeg
> bruger sdl-driveren.

Det må jeg lige undersøge...

Jeg har dog fået et nyt problem!
Det er ligesom om farverne på min skærm nu er lidt grumsesede i det, ikke
meget men lidt og så er den begyndt at flimre en smule, det forstår jeg
ikke rigtig, for det gjor de den ikke før.

Jeg tror det måske en yanc programmet det får den indstillet lidt forkert,
for under "TwinView" sætter den mange af værdierne tilbage til auto selvom
jeg har valgt noget andet.
Jeg vælger "Digital Flat Panel" som first monitor og "elevision" som second
monitor og tv-out format S-Video. Alle disse værdier bliver sat tilbage til
auto når jeg gemmer og lukker programmet ned. Lidt træls... for jeg har
lidt på fornemmelsen at den ikke for indtillet min skærm til at være en
fladskærm og det er derfor den mudre farverne/flimre.

--
Mvh. Peter.