Duevogn
Fra : Annika Pedersen

Dato : 14-07-03 14:02

Søger navnet på en plante, som jeg kun kender som "Duevogn" - er
overbevist om at den er lilla (i den blålige nuance).
Der er noget med at hvis man tager en blomst, folder 2 blomsterblade ud -
og 2 frem/tilbage, så ligner det en due der trækker en vogn.

Min kære mormor er overbevist om at det er "Admiralens Hjerte" (som jeg
ikke lige kan finde noget om online, og de admiraler der er ligner dem
ikke) - og at de kun kan være røde eller hvide.

Resten af familien er dog enige i at det ER lilla (så måske vi taler om 2
forskellige?)

Nogle der kender den???
Tror det er en lille busk, ellers er det en stak høje stængler i grupper.

(Billede er desværre ikke muligt at skaffe, da det er ca 10 år siden
oldefar solgte huset hvor han havde den, og han sagde altid Duevogn, men
kendte heller ikke navnet)

(sorry - det er gået "perfekt" med at få dette indlæg de forkerte steder
:\)

--
Annika Pedersen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-07-03 15:12

On Mon, 14 Jul 2003 13:02:24 GMT, Annika Pedersen <newsgroup@annika.dk>
wrote:

>Søger navnet på en plante, som jeg kun kender som "Duevogn" - er
>overbevist om at den er lilla (i den blålige nuance).

Det er ikke en venusvogn? (Aconitum)
Den kaldes også for Stormhat.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Annika Pedersen

Dato : 14-07-03 18:36

> Det er ikke en venusvogn? (Aconitum)
> Den kaldes også for Stormhat.

Jo, det er det :)
Desværre efter søgning, har jeg fundet ud af at den er giftig, og med en
altspisende hund må den undlades i haven.

Men tak for hjælpen - nu kender vi navnet! :)

--
Annika Pedersen & Chili

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 14-07-03 21:17

On Mon, 14 Jul 2003 17:36:26 GMT, Annika Pedersen <newsgroup@annika.dk>
wrote:

>Jo, det er det :)
>Desværre efter søgning, har jeg fundet ud af at den er giftig, og med en
>altspisende hund må den undlades i haven.

Nu har dyr jo en dejlig evne til at holde sig fra at æde hvad der er
giftigt så længe de selv kan skelne de enkelte planter.

http://www.gartneriet.dk