Hvor koldt i kælderen?
Fra : Henrik Juul

Dato : 13-07-03 10:51

Hejsa.

Vi er lige blevet de lykkelige ejere af vores drømmehus.
Der er fuld kælder og nu melder spørgsmålet sig: Hvor koldt må der
være i kælderen?
Lige nu er der lige omkring 18 grader, hvor kælderen er uopvarmet. Er
det for koldt og risikerer vi at få en fugtig kælder?

Mvh
Helle og Henrik
Henrik Juul
henrik@1janning-2juul.dk (fjern tallene)

Fra : stig54

Dato : 13-07-03 11:07

"Henrik Juul" skrev d. 13-07-03 10:51 dette indlæg :
> [...]
> Lige nu er der lige omkring 18 grader, hvor kælderen er uopvarmet. Er
> det for koldt og risikerer vi at få en fugtig kælder?

Jeg har haft mit hus i 20 år, vi har kun fyret tændt fra jul til påske.
De første år havde vi fugt i kælderen, men to ventilationsriste ud til
det fri løste problemet.
Om sommeren har vi ca 17 grader og om vinteren mellem 10 og 16 alt efter
om fyret er tændt.
Varme i sig selv fjerner ikke evt. fugt, men når fyret kører trækker det
jo luft ud og ny luft ind altså luftcirkulation.
Tag det roligt, du vil opdage evt. fugt længe før der sker varige skader.

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Olsen

Dato : 13-07-03 11:37

Henrik Juul wrote:

> [...]
> Lige nu er der lige omkring 18 grader, hvor kælderen er uopvarmet. Er
> det for koldt og risikerer vi at få en fugtig kælder?

18 °C lyder ok nu. Vi har 14-16 °C om vinteren, uden opvarmning.

Det er egentlig ikke temperaturen som giver fugtproblemer, det er den
fugt der kommer ind i kælderen, og den fugt der ikke fjernes. Den fugt
som kommer ind gennem ydervægge og gulv, skal fordampes og ventileres
bort. Hvis luftens relative fugtindhold nærmer sig 100%, vil fugten
udkondenseres på koldere flader som ruder og uisolerede koldtvandsrør,
og fordampningen fra vægfladerne går i stå så de bliver fugtige.

Det eneste man gør ved at hæve temperaturen er, at sikre at luften kan
indeholde mere fugt. Det man har brug for, er at hindre fugten i at
komme ind (omfangsdræn og udv. isolering) eller forbedre borttransporten
af fugt (ventilation, affugter).

Faktisk kan en varm fugtig kælder ødelægge en del, f. eks. træværk.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Calle.

Dato : 13-07-03 18:30

Henrik Juul wrote:
> [...]
> Lige nu er der lige omkring 18 grader, hvor kælderen er uopvarmet. Er
> det for koldt og risikerer vi at få en fugtig kælder?

du lugter hurtigt, når der er begyndende fugt i en kælder. Tag det helt
roligt, fra der er fugt til varige skader er der tid nok til at lave
udluftninger/forbedringer.
--
Calle