Alger i min pool
Fra : Henrik H

Dato : 13-07-03 09:37

Hej, sidste år, købte vi hus, men pool, og med de 29 grader vi går i møde er
det lækkert.
Men da jeg løb tør for klor i en uge (3 uger siden), blev vandet totalt
grønt, da jeg fik klor i den igen og gav den lidt klar pool, blev vandet
hurtigt fint igen
men på bunden er der en masse alger, som bare sidder fast, har prøvet alge
dræber fra matas (til sokler og fundamenter) men det virkede abselut ikke
nogle der ved hvordan jeg kommer dem til livs, poolen blev malet her til
foråret, så jeg er ikke vild med tanken om en hård afbørstning.

lidt info.
Poolen har pumpe anlæg med skimmer og kan pumpe/rense 50.000 L i døgnet
Glasfiber pool, ny malet med pool maling (vildt dyrt (1200,- for 5 L), er
der noget som er billigere og bedere ? ))
Har prøvet at give den en gang chock klor, virkede ikke.

mvh.

Henrik

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 14-07-03 09:16

"Henrik H" <henrikh@upzone.dk> wrote in message
> [...]
> der noget som er billigere og bedere ? ))
> Har prøvet at give den en gang chock klor, virkede ikke.

grunden til algerne sidder fast er nok at du har lidt kalkaflejringer (for
ellers kan de ikek rigtig ellers hænge fast ) giv pølen saltsyre (ALDRIG
SAMTIDIGT MED KLOR ! efter chloring vent da 30 min inden du gør det) så
sænker du vandets ph værdi og det burde begynde at æde kalken ! hvis du er
nød til at sænke ph værdien så meget at det ikke er godt at svømme i, kan du
hæve den igen med ph+ fra matas, indtil du når den rette ph igen. vi har
brugt den saltsyre man kan købe i byggemarkeder til afsyring af husmure
osv....

det er derfor det er så vigtigt at holde den rette ph værdi i vandet, for at
kalken holdes i skak...et let surt badevand er bedst.

ellers er det jo bare på med dykkermasken og en skurebørste.....et fint
lille job for ungerne i huset

hvis vandet er lidt grumset stadig tilsæt da lidt flokningsmiddel...så
bliver det hurtigt fint klart igen.

men hvis den har kørt en uge uden klor or det blev helt grønt på så kort
tid...er der noget galt med dit badevand...mange klorer ikke nok i varmen,
alger trives i varme, og klor fordamper hurtigt i varme..så det er 2 dårlige
ting som hjælper hinanden, du skriver du har chock kloret, dette burde du
måske gentage en gang til for at dræbe de sidste genstridige alger. evt kan
man få noget kobber baseret algedræber til pølen (hvis det da stadig er
tilladt....det brugte vi med gode resultater)

Lasse
svømmepøl igennem 10 år

Fra : Henrik H

Dato : 14-07-03 12:21

Takker,

gav den en gang chock klor igen, og det løsnede algerne så de kan støvsuges
(kun lidt rester, som nok løsner sig langsomt), ang. kalk så har jeg holdt
PH værdien med PH- fra Matas, så den er god nok, ifølge min måling.

takker

mvh

Henrik