endnu en "ukendt" fisk.. nogen der kender ~
Fra : Ole Sahl

Dato : 12-07-03 16:47

Jeg har i mit 325L akvarie fået unger med et par fisk som jeg ikke ved
hvilken art de er.
Se linket her.:
http://www.skalleboelle.dk/

Fiskene fulgte med akvariet da jeg købte det og de har aldrig ynglet før jf.
den tidligere ejer.

Er der ikke en der kan hjælpe mig med lidt mere information omkring fiskene
og evt. om jeg skal fjerne ungerne fra akvariet og sætte dem over i et
mindre???

Mvh. Ole Sahl

Fra : Carsten Gall

Dato : 12-07-03 23:45

Ole Sahl @skalleboelle.dk> <osl<nospam> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f102d54$0$32469$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> [...]
fiskene
> og evt. om jeg skal fjerne ungerne fra akvariet og sætte dem over i et

Hvis du nu slap fisken ud i noget vand, så det var muligt at se
hvilke farver den skulle have, ville det nok lette lidt på mulighederne
for en identifikation.

Carsten

Fra : Ole Sahl

Dato : 13-07-03 08:49

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:beq30c$e9u$1@news.cybercity.dk...

> Hvis du nu slap fisken ud i noget vand, så det var muligt at se
> hvilke farver den skulle have, ville det nok lette lidt på mulighederne
> for en identifikation.
>
> Carsten

Tjaaa det kunne der jo være noget om.

Denne her er nu desværre død og er det eneste gode billede jeg har kunne
tage af fiskene. (lang unødvendig diskution omkring hvorfor jeg ikke kan
tage billeder af fiskene i mit akvarie med digitalkameraet er helt
unødvendig for jeg har prøvet alt, og det virker bare ikke med det kamera.)

Dertil skal siges at farverne som kan ses på billedet er de samme farver som
kan ses på fiskene i akvariet.

Forresten er fiskene ca 2,5 - 3 cm lange.

Mvh. Ole Sahl

Fra : Jesper Buch

Dato : 13-07-03 09:23

"Ole Sahl" <oslnospam@skalleboelle.dk(fjern nospam)> skrev i en meddelelse
> [...]
> >

> Tjaaa det kunne der jo være noget om.
>
> Denne her er nu desværre død og er det eneste gode billede jeg har kunne

Slår du altid fiskene ihjæl inden du tager billieder af dem ? . . . . så
ligger de jo hvertfald ikke og sprælder. ;)

> [...]
som
> kan ses på fiskene i akvariet.
>
> Forresten er fiskene ca 2,5 - 3 cm lange.

hvor gmmel er den ?

Fra : Ole Sahl

Dato : 13-07-03 09:28

"Jesper Buch" <jesperbuch@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Slår du altid fiskene ihjæl inden du tager billieder af dem ? . . . . så
> ligger de jo hvertfald ikke og sprælder. ;)

> [...]

Det er jo aldrig sjovt når fiskene dør. Denne her døde inden jeg begyndte at
få unger med dem. Og blev fundet i akvariet (jeg forsøger da at undgå at slå
mine fisk ihjel og går ud fra at det er de alle andre har som måle med deres
akvarier *GG*)

Alderen på fisken kender jeg desværre ikke men ca 1 år tror jeg den er.

Mvh. Ole Sahl

Fra : Ole Sahl

Dato : 13-07-03 13:27

Mit eget personlige gæt går på en eller anden dværg papegøjeciklide.

men vil jo meget gerne have mulighed for at læse noget omkring lige bestemt
denne her "model"

Mvh.
Ole Sahl

Fra : Carsten Gall

Dato : 13-07-03 16:42

Ole Sahl <oslnospam@skalleboelle.dk(fjern nospam)> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f115004$0$48914$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Mit eget personlige gæt går på en eller anden dværg papegøjeciklide.

Det er der da ikke noget der hedder!!

Carsten

Fra : Smølfen

Dato : 13-07-03 17:51

Hm. mit gæt går på at det er en "Jelly Bean" og så kaldet "BubbleGum
Parrots" det nyeste skud på stammen inden for pappegøjefisk, eller rettere
det er det ellers læs mere på
http://geocities.com/parrotcichlid/general.html

www.jeslynggaard.dk

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:beruio$1vj2$1@news.cybercity.dk...

> Ole Sahl <oslnospam@skalleboelle.dk(fjern nospam)> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3f115004$0$48914$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Det er der da ikke noget der hedder!!
>

> Carsten

---

Fra : Ole Sahl

Dato : 13-07-03 18:35

"Smølfen" <smolfen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hm. mit gæt går på at det er en "Jelly Bean" og så kaldet "BubbleGum
> Parrots" det nyeste skud på stammen inden for pappegøjefisk, eller rettere
> [...]

Sikken dog en tortur de bruger til at fremstille dem. :(

Man kan jo blive helt dårlig af at læse om det. Kan så bare glæde mig over
at jeg har fået en masse unger som jeg jo så ved ikke er blevet mishandlet
som forældrene.

Mvh. Ole Sahl
som leder videre i et svagt håb om at hans fisk ikke er fremstillet ved den
renetortur.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 13-07-03 18:41

"Ole Sahl" <oslnospam@skalleboelle.dk(fjern nospam)> skrev i en meddelelse

> Sikken dog en tortur de bruger til at fremstille dem. :(

JA det er ikke rart at være en papegøjecichlide

> Man kan jo blive helt dårlig af at læse om det. Kan så bare glæde mig over
> at jeg har fået en masse unger som jeg jo så ved ikke er blevet mishandlet
> som forældrene.

Nu er det stadig ikke en papegøjecichlide du har.. - desuden er de ikke
forplantningsdygtige - hannerne er sterile og kan kun befrugte hunnens æg,
hvis han bliver hormonbehandlet - og tvivler på du har haft gang i en
hormonbehandling ??? :)

> Mvh. Ole Sahl

> som leder videre i et svagt håb om at hans fisk ikke er fremstillet ved
den
> renetortur.

Det skal jeg så ikke sige om de er.. men det er ikke papegøjecichliden der
er tale om - med din fisk

Katja

Fra : Ole Sahl

Dato : 13-07-03 20:05

> Det skal jeg så ikke sige om de er.. men det er ikke papegøjecichliden der
> er tale om - med din fisk
>
> Katja

Også er vi tilbage til det store spørgsmål. Hvad er det for nogle fisk jeg
har.

For en ting er helt sikker, jeg har som du også er inde på ikke været i gang
med hormonbehandling (der er dog en helt del tvillinger i vores område så
der kunne jo godt være et eller andet i vandet *GG*)

Og jeg kan pt. tælle ca. 36 af deres afkom i akvariet lige nu.

Mvh. Ole Sahl

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-07-03 00:06

Ole Sahl <oslnospam@skalleboelle.dk(fjern nospam)> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f11ad43$0$48903$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

papegøjecichliden der

> Også er vi tilbage til det store spørgsmål. Hvad er det for nogle fisk
jeg
> har.

Tror snarere det er en elfenbens ciklide, det er en lys farve variant
af Zebracikliden.

Få nu fat i en med et digitalt kamera, der kan tage et billed at
kræene i live og frit svømmende.

Carsten

Fra : Smølfen

Dato : 14-07-03 07:48

Hvad jeg lige har kune finde ud af, og jeg har haft den frækhed at sende
billedet til dem der har denne "tortur side" har jeg fået bekræftet at det
desværre er en af "Bubblegum" som de har "Glemt" at gøre steril, Jeg vil nu
ikke være den store moralprædker da jeg selv har haf disse fisk også den
"Normale papegøje" indtil jeg fandt ud af at det var en hybrid. jeg har lagt
en beskrivelse ud på min hjemmeside www.jeslynggaard.dk der forklare lidt om
fisken, og dens yngle adfær, men man bør ikke anskaffe sig en fisk man ikke
ved hvad er, (snakker af erfaring) da jeg ike synes at det er i orden det de
gør i Taiwan, og endvidere holder de oplysningerne for sig sel, hvilken 2
arter der er blevet manipuleret, deres aller nyeste skud på stammen er
zebrafisk der er blandet med diamantfisken, for så lyser zebrafiskene
neongrønt når man slukker lyset, men her har de dog husket at sterelisere
fiskene.

---

Fra : Carsten Gall

Dato : 14-07-03 09:33

Smølfen <smolfen@tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3f12521a$0$97207$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> zebrafisk der er blandet med diamantfisken, for så lyser zebrafiskene
> neongrønt når man slukker lyset, men her har de dog husket at

Nu er det ikke så pokkers svært at gøre hybrider serile, da langt de
fleste er det fra naturens side.

Men engang i mellem smutter det, og det er så det der er sket i dit
tilfælde, og derfor er det en kanon farlig vej at begive sig ud af.

Det er da klart at de ikke vil frem med hvilke arter der er blevet
brugt til at fremavle de forskellige misfostre, for så havde de jo ikke
nogen forretning derefter. Der har faktisk været fremme her inde hvilke
2 arter der er ophavet til "papegøjecikliden", husker bare ikke lige
hvilke.

Carsten

Fra : Ole Sahl

Dato : 14-07-03 11:15

> [...]
> zebrafisk der er blandet med diamantfisken, for så lyser zebrafiskene
> neongrønt når man slukker lyset, men her har de dog husket at sterelisere

Jeg kan jo så kun sige at vi deler mening omkring den form for tortur og
opdræt (ikke at jeg går ind for andre former for tortur) Jeg har som sagt
ikke selv købt fisken men den fulgte med akvariet.

Men man kommer i en noget speciel situation når man står der og kikker på en
fiske som er enormt sød at kikke på. Også inders inde vide at det bedste
ville være at aflive den.

Tak for hjælpen.

Mvh.
Ole Sahl