Overlæggere... hjæælp
Fra : M. G. Nielsen.

Dato : 12-07-03 11:05

Hej NG

Jeg skal til at lave en døråbning i en mur som er bærende og ca. 40 cm tyk.
Ejendommen er på 5 etager og jeg bor i stuen.
Kan jeg bare bruge alm. overlæggere (mursten med jernforstærkning).
Døråbningen skal kun være 80 cm. bred.

--
Mvh.
Morten G. Nielsen

Fra : Jesper Bach

Dato : 12-07-03 12:10

"M. G. Nielsen." <mgnELEFANT@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> Mvh.
> Morten G. Nielsen
> (Fjer det store dyr i emailadressen ved direkte svar)

Jeg har fået lavet det samme : mureren lagde en overordentlig kraftig
I-profil ind. Bor på 1. i 5 etagers murstensbygning.

Min boligforening krævede en bygningsingeniør involveret til at lave tegning
og byggebeskrivelse, før jeg kunne få lov ,og jeg skulle ansøge om
byggetilladelse hos Kommunen også.

/jesper

Fra : THS NIEL

Dato : 15-07-03 09:03

> [...]
> Ejendommen er på 5 etager og jeg bor i stuen.
> Kan jeg bare bruge alm. overlæggere (mursten med jernforstærkning).

Du må ikke selv udføre arbejdet i en bærende væg i en etageejendom. Du skal
have lavet beregninger, kommunen skal have oplysninger og ændre i BBR.
Sandsynligvis skal der yderligere forstærkning end bare jerntegl, men det
skal der en bygningskonstruktør til at beregne.

/Thomas