Kan man selv : pudse væg & loft ?
Fra : Jesper Bach

Dato : 11-07-03 20:45

Hej,

Jeg har revet skillevæggen ned mellem stue & køkken, og skal nu have pudset
væk & loft dér hvor skillevæggen stod, et mellemrum på ca. 15 cm.

Det ser heldigvis ud som om det kan blive 100% plant, men jeg har aldrig
prøvet at pudse mur før, så kan man det, sådan lige ud af posen, men ellers
med en god portion tålmodighed ?

Vægge + lofter er fra 1913 og er af den slags, der er beklædt med pudsede
halmmåtter, så et par enkelte steder sidder stadset ikke alt for godt fast.
Skal man nødvendigvis banke alt det løse af før pudsning, eller er der en
håndværker-genvej jeg ikke kender ? (bortset altså fra at betale
håndværkeren

/jesper

Fra : Calle.

Dato : 11-07-03 21:43

Jesper Bach wrote:
> [...]
> pudsning, eller er der en håndværker-genvej jeg ikke kender ?
> (bortset altså fra at betale håndværkeren

Det er ikke så svært, prøv dig lidt frem.
--
Calle

Fra : JannOtto

Dato : 12-07-03 03:06

"Jesper Bach" skrev d. 11-07-03 20:45 dette indlæg :
> [...]
en
> håndværker-genvej jeg ikke kender ? (bortset altså fra at betale

Hvis du aldrig har pudset før, vil det nok blive noget af en opgave for
dig, ikke så meget væggen, men loftet det vil falde ned for dig hele
tiden selv for mig som er murer kan det stadig være et problem, men hvis
man sørger for at underlaget sidder godt fast og man har tilstrækkeligt
med tålmodighed kan det selvfølgelig lade sig gøre. Du skal starte med
klippe noget nyt rørvæv til så det passer til hullet i loftet når du har
sat det op med nogle små papsøm skal du have noget kyllingetråd klippet
til så det passer til hullet,fæstne det på samme måde som rørvævet når
det er ordnet er du klar til at pudse. Nu tager du noget
strandsandsmørtel og tilsætter lidt cement ( 1 del cement til 8-9 del
mørtel ) så tager du en lille spand ( en barnespand ) fylder lidt mørtel
i tilsætter lidt gips og rører det godt sammen, nu skulle du være klar
til at pudse dit loft, nu skal du være hurtigt, for mørtelen skal du
have brugt inden det brænder sammen, du sætter et tyndt lag på første
gang og lader det tørre, nu har du en meget fin bund at arbejde videre
på, sådan fortsætter du til du er færdig.
Intet er umuligt for vorherre langt mindre for en håndværker.
god fornøjelse.
M.V.H.
JannOtto

http://www.kandu.dk/

Fra : Jesper Bach

Dato : 13-07-03 13:38

> [...]
> på, sådan fortsætter du til du er færdig.
> Intet er umuligt for vorherre langt mindre for en håndværker.

Det var da ihertfald en udførlig instruktion, så jeg vil nu prøve selv,
inden jeg kapitulerer og sender bud efter en murer.

Tak for hjælpen.

/jesper