ikke starte apache under boot
Fra : Allan Weber

Dato : 11-07-03 11:04

Efter jeg har installeret apache på min desktop computer (debian) starter
den automatisk op ved boot af computeren. Jeg ønsker dog ikke at den skal
starte hver gang jeg tænder computeren. Kan man nøjes med at fjerne apache
scriptet i /etc/init.d og evt. lægge det et andet sted, så jeg kan køre
scriptet efter behov?

/aw

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-07-03 11:12

In article <3f0e8baa$0$97190$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Allan Weber wrote:
> [...]
> scriptet i /etc/init.d og evt. lægge det et andet sted, så jeg kan køre

Fjern det symbolske link i /etc/rc2.d. Fra min debian maskine:

zensonic@www$ ls -al /etc/rc2.d/S91apache
lrwxrwxrwx 1 root root 16 Apr 21 17:46 /etc/rc2.d/S91apache -> ../init.d/apache

Så hvis du bare fjerner det symbolske link i de runlevels hvor du ikke vil
have apache startet i pr. default, så skulle det virke. Det er generelt
en dårlig ide at fjerne noget fra /etc/init.d

Thomas, Vanløse

Fra : Allan Weber

Dato : 11-07-03 12:40

Mange tak

Fra : Ole Hansen

Dato : 11-07-03 13:55

"Thomas S. Iversen" <zensonic@zensonic.dk> writes:

> Fjern det symbolske link i /etc/rc2.d. Fra min debian maskine:

Alt for besværligt! :)
$ sudo update-rc.d -f apache remove

Og når du vil ha' den tilbage ingen
$ sudo update-rc.d apache defaults

--
Ole Hansen

Fra : Jesper Louis Anderse~

Dato : 11-07-03 14:02

On 11 Jul 2003 14:55:28 +0200, Ole Hansen <moped@get2net.dk> wrote:

> Alt for besværligt! :)
> $ sudo update-rc.d -f apache remove

sudo rm /etc/rc2.d/S91apache

er helt klart kortere, men update-rc.d tager nok samtlige runlevels. Nu
har de fleste af de maskiner jeg foretrækker ikke runlevels, men det er
en anden sag.

--
Jesper

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 11-07-03 16:00

Jesper Louis Andersen wrote:
> er helt klart kortere, men update-rc.d tager nok samtlige runlevels. Nu
> har de fleste af de maskiner jeg foretrækker ikke runlevels, men det er
> en anden sag.

Er det da windows-maskiner du foretrækker?

Jeg kender ingen unix uden run-levels, hvilke har ikke det?

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Kim Hansen

Dato : 11-07-03 22:20

jlouis@pc-063.diku.dk (Jesper Louis Andersen) writes:

> [...]
[...]
> sudo rm /etc/rc2.d/S91apache
>
> er helt klart kortere, men update-rc.d tager nok samtlige runlevels. Nu
> har de fleste af de maskiner jeg foretrækker ikke runlevels, men det er
> en anden sag.

Men det virker ikke hvis man har installeret pakken 'file-rc', det gør
update-rc.d.

Det ser ud til at pakken 'rcconf' giver et simpelt interface hvor man
kan fjerne autostart af de forskellige pakker.

--
Kim Hansen | |\ _,,,---,,_ | Det er ikke
Dalslandsgade 8, A708 | /,`.-´` -. ;:-. | Jeopardy.

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 11-07-03 14:56

In article <uel0xte7z.fsf@get2net.dk>, Ole Hansen wrote:
> Alt for besværligt! :)
> $ sudo update-rc.d -f apache remove

Så lærte jeg også noget i dag, takker!

Thomas, Vanløse

Fra : Peter Makholm

Dato : 11-07-03 19:08

Lars Kongshøj <lars_kongshoj@hotmail.com> writes:

> Er det da windows-maskiner du foretrækker?
>
> Jeg kender ingen unix uden run-levels, hvilke har ikke det?

Run-levels er vist en System V-ting. Så 4.4BSD er et bud på en unix
der ikke har run-levels.

Mansiden init(8) på en FreeBSD beskriver godt nok runlevels, men kun
som emulering af System V og da kun 0, 1 og 6. NetBSD's rc.d-system
ser også kun ud til at have singel- og multi-user mode. Det er
beskrevet på:

<http://www.cs.rmit.edu.au/~lukem/papers/rc.d.pdf>

--
Peter Makholm | We constantly have to keep in mind why natural
peter@makholm.net | languages are good at what they're good at. And to