Selv gå over en vej?
Fra : Maite

Dato : 11-07-03 10:16

Vi bor i en lille landsby med et trygt og velkendt miljø. Min søn på 4½ har
efterhånden en del legekammerater, som bor lige i nærheden, dog skal han
over en vej for at gå derover, ikke en villevaj og ikke en større vej.

Han har styr på at se sig for, og de gange han har fået lov til at prøve
selv, er det gået uden problemer ( har observeret ham). Men er han stadig
for lille til selv at gå turen?

Maite

Fra : Insideout

Dato : 11-07-03 10:59

"Maite" <anja_rosgaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Men er han stadig for lille til selv at gå turen?

At barnet er i stand til at kikke sig til højre og venstre og gå over vejen
når der er fri bane er efter min mening ikke nok.

Jeg mener at barnet også skal være i stand til at håntere hvis det bliver
bange for et eller andet f.eks. en løsgående hund. Hvis den kommer og gøer
af barnet som så bliver forskrækket og vælger vejen til flugt sååå.

Om Jeres søn på 4½ er i stand til at reagere fornuftigt på sådanne
situationer ved I bedst .

Mvh
Henrik

Fra : Bente Clairrissa

Dato : 11-07-03 11:01

> [...]
> selv, er det gået uden problemer ( har observeret ham). Men er han stadig

Umiddelbart vil jeg sige ja når der kun tænkes på det, men din søn ikke en
jeg kender i det daglige og derfor er mit svar ikke det der skal være det
afgørende.
Svaret skal du finde i dig selv, hvorvidt han giver dig tillid til at han
kan.
Er han en forsigtig type kan det godt gå, men kan han glemme at tænke sig
om, hvis han har travlt, er for tidligt at slippe ham helt af syne, når han
skal over vejen.
Mine store piger var yngre end ham, da de gik på egen hånd, vi boede dengang
på landet på landet.

Fra : dkwM327

Dato : 11-07-03 11:05

"Maite" skrev d. 11-07-03 10:16 dette indlæg :
> [...]
prøve
> selv, er det gået uden problemer ( har observeret ham). Men er han

Hej Maite.

Jo mere du viser din søn tillid og gode eksempler, jo bedre bliver han
selv til at vise dette.

Jo mere du pakker ham ind i vat og bomuld, du mere syg, pylret og
uselvstændig bliver han.

Jeg har selv prøvet begge dele fra henholdsvis min Far og min Mor, og
har haft mest "men" af min Mors påvirkning, men er da heldigvis kommer
over det og er nu 70 år, har et godt helbred og er temmelig aktiv.

mvh.
Steen

http://www.kandu.dk/

Fra : Nette

Dato : 11-07-03 12:50

"Maite" skrev i en meddelelse
> Han har styr på at se sig for, og de gange han har fået lov til at prøve
> selv, er det gået uden problemer ( har observeret ham). Men er han stadig
> for lille til selv at gå turen?

Hej maite

Jeg synes, du skal lade ham gøre det, men blive ved med at holde øje med ham
lidt endnu. Des mere ansvar du giver ham, des mere ansvar kan han tage.
Men er han typen der lader sig fordybe ved synet af en sommerfugl i luften
eller lign. og dermed har det mere i hovedet, end at komme hurtigt og
sikkert over vejen, ja så ville jeg nok vente lidt.

Hvad med hans kammerater? Hvad gør deres forældre, når deres unger, skal
over til jer? Måske kunne i finde en fælles løsning og gå sammen om at lære
ungerne det, sådan han ikke en dag lader sig rive med af et par stykker, som
måske ikke helt har styr på det?

Nette

Fra : fritnat

Dato : 18-07-03 10:12

> [...]
prøve
> selv, er det gået uden problemer ( har observeret ham). Men er han

Uden at kende din søn kan jeg sige om han kan klar det men jeg mener
ikke han er for lille. Jeg synes det er vigtig han har en forståelse for
faren. Jeg har brugt mange trafikdræbte pindsvine, fugler, katter osv.
til at forklare min pige hvor galt det kan gå hvis man ikke ser sig for.
Engang så hende en ambulance ankom til en dreng der var kørt over af en
bil og hun spurgte mange gange de efterfølgende dage om jeg trorede
drengen havde det godt nu på hospitalet.
Jeg har også snakket meget om hvad hun vil gøre hvis.....
En lille prøv er at man står på den anden side af vejen og kalder på ham
at han skal kom hurtigt over til dig fordi der er noget han skal se
eller et eller anden. Du skal være sikker på at der ikke kommer biler!
Stopper han ikke op og kigger sig for er han ikke klar.

http://www.kandu.dk/