Blåt lysstofsrør ...hmmm ..
Fra : Michael Nielsen

Dato : 11-07-03 05:31

Hej NG

Da jeg sidste uge var nede i planteimporten, lagde jeg mærke til at de
brugte nogle blå, ja blå - ikke violette lysstofrør til deres
saltvandsakvarium som de udstiller. Foruden dem, var der også HQI lamper,
samt alm. lysstofrør.

Mine spm.:
1.
Hvad giver disse blå rør?
2.
Fremhæver det farverne mere på saltvandsfisk?
3.
Vil man - såfremt man har plads til et ekstra rør - kunne få samme gode
effekt ud af det med ferskvand/diskus fisk som med de andre?
4.
Hvor kan sådanne rør købes - link ønskes *s*

På forhånd tak for hjælpen.
Mvh\Michael

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-07-03 09:01

Michael Nielsen <christiansbro@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:S3rPa.16463$Kb2.830917@news010.worldonline.dk...
> [...]
> effekt ud af det med ferskvand/diskus fisk som med de andre?
> 4.
> Hvor kan sådanne rør købes - link ønskes *s*

Lad os tage det fra en ende af!
Men hvorfor pokker spurgte du ikke om det, nu du var der nede??

1. Det blå, lys er vigtigt for korallernes velbefinden, hvis du har 2
akvarier hvor der over det ene er HQI plus blåt lys, samt et hvor der
kun er HQI, vil du kunne se en forskel i korallernes trivsel. Derud over
virker de som overgangslys, fra dag til nat om omvendt.

2. Om farverne bliver fremhævet ,ved jeg ikke, men da nogle HQI har et
let gulligt lys, gør det blå lys at det kommer til at se meget neutralt
ud i farven. Vand hvor der er blåt lys over, kan også se mere klart ud,
og derved indirekte, få farverne til at stå klarere.

3. Her er jeg blank, men prøv det! Vi bruger så mange penge på vores
hobby, at 100-150 kr ikke er nogen herregård.
Hvis du bor i København, så har jeg et blåt rør i både 30W (90cm)
samt et 58W(150cm?) du kan få til et forsøg.
Men hvis man havde opnået dert samme over ferskvand, var det nok
blevet mere udbredt, men overgangseffekten mellem dag og nat, samt som
nat lys, kan det vel bruges til.

4. Nu var du i Planteimporten, de sælger dem selvfølgeligt også! Derud
over er der ihvertfald Klovnfisken, Decocean og Akvarieselskabet.

Carsten

Fra : Michael Nielsen

Dato : 11-07-03 13:09

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse
> Lad os tage det fra en ende af!
> Men hvorfor pokker spurgte du ikke om det, nu du var der nede??

Hej Carsten
Ja, det var et godt spm *s* - jeg tror det var fordi jeg var på vej ud af
butikken og skulle når Bent Nyby.

> [...]
> Hvis du bor i København, så har jeg et blåt rør i både 30W (90cm)
> samt et 58W(150cm?) du kan få til et forsøg.

Tusind tak for tilbudet, men projektet skal først sættes i gang senere på
året når mit nye 530 er indkøbt.

> Men hvis man havde opnået dert samme over ferskvand, var det nok
> blevet mere udbredt, men overgangseffekten mellem dag og nat, samt som
> nat lys, kan det vel bruges til.

God pointe *s*

Mvh\Michael

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-07-03 16:06

Michael Nielsen <christiansbro@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:RNxPa.16597$Kb2.839283@news010.worldonline.dk...

> [...]
> meddelelse
>

> Hej Carsten
> Ja, det var et godt spm *s* - jeg tror det var fordi jeg var på vej ud

Så er det lige at jeg stiller et dumt spørgsmål, hvem pokker er Bent
Nyby??

Carsten

Fra : Michael Nielsen

Dato : 11-07-03 16:33

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse > Så er det lige at jeg stiller et dumt spørgsmål, hvem pokker
er Bent
> Nyby??
> Carsten

Københavns og sikkert landets bedste diskus butik -
http://www.nybydiscus.dk/index.htm

Fra : Carsten Gall

Dato : 11-07-03 17:37

Michael Nielsen <christiansbro@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3NAPa.16662$Kb2.847662@news010.worldonline.dk...

> [...]
pokker
> er Bent
>
> Københavns og sikkert landets bedste diskus butik -

Ok! har aldrig hørt om den, men den ser ok ud, men det er utroligt at
der kan sælges så mange
diskus her i landet, at en forretning lige frem kan specialicere sig
i kun at sælge dem.

Carsten

Fra : Egon Clausen

Dato : 11-07-03 22:10

"Carsten Gall" <cgall(dette fjernes)@(X)vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:bemp2b$4hl$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> der kan sælges så mange
> diskus her i landet, at en forretning lige frem kan specialicere sig

Det er nu heller ikke en rigtig butik med normale åbningstider, de fleste
dage har den kun åbent 2-3 timer.

mvh
Egon Clausen