messingskruer blanke igen?
Fra : Henrik Jensan

Dato : 10-07-03 23:13

Jeg har nogle gamle havestole som har ståt ude i adskellige år. Nu skal de
shines op og træstykerne er slebet og olieret, men hvad med skruerne? Kan
jeg ikke putte dem i en eller anden "Lethsk" opløsning så de bliver blanke
og pæne igen?

thx
HENirk

Fra : .J.S...

Dato : 11-07-03 00:22

"Henrik Jensan" <jensan@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg ikke putte dem i en eller anden "Lethsk" opløsning så de bliver blanke

Brasso og knofedt skal nok gøre det....

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 11-07-03 07:20

Henrik Jensan skrev:

> [...]
> jeg ikke putte dem i en eller anden "Lethsk" opløsning så de bliver blanke

Her er Flemming Leths anvisning på at rense messing op:

   Du skal bruge:
   - Citronsyre
   - Opvaskemiddel
   - Varmt vand
   - Skål

   Sådan skal du gøre:
   1. Hæld lidt citronsyre op i skålen
   2. Tilsæt en smule opvaskemiddel
   3. Hæld varmt vand over og bland godt
   4. Put messingen ned i blandingen
   5. Lad messingen ligge et par minutter
   6. Tag messingen op
   7. Skyl den ren med rigeligt, koldt vand
   8. Tør med en klud
   9. Efterbehandling er ikke nødvendigt

I øvrigt skriver Flemming Leth at man kan gentage behandlingen
- og at måleforholdet mellem citronsyre og opvaskemiddel er en
skønssag.

Jeg har ikke selv afprøvet Flemmings metode, så jeg kan ikke give
garanti for noget

--
Venlig hilsen
Svend Erik