Vanding af nyplantede træer
Fra : Henrik

Dato : 10-07-03 15:08

Jeg har netop plantet nogle små træer (ahorn, eg og fuglekirsebær)
alle under 50 cm.

Jeg har plantet dem i min græsplæne og med et rør med til træets rod –
hvilket giver mig mulighed for »dybdevanding«.

Mit spørgsmål er nu: Hvor ofte og hvor meget vand skal disse nye træer
have?

På forhånd tak

Fra : Frederiksen

Dato : 10-07-03 19:05

> [...]
> hvilket giver mig mulighed for »dybdevanding«.
>
> Mit spørgsmål er nu: Hvor ofte og hvor meget vand skal disse nye træer

20 l hver 14. dag - men bliver det nu en regnfuld sommer, så kan du roligt
spare vandingerne. Bliver det sol/blæst skal du holde øje med om det er vand
nok, men du skal ikke vande oftere, bare mere.

Mvh Maria

Fra : Henrik

Dato : 10-07-03 19:44

On Thu, 10 Jul 2003 20:04:35 +0200, "Frederiksen" <mf@easyfrag.dk>
wrote:

> [...]
>spare vandingerne. Bliver det sol/blæst skal du holde øje med om det er vand
>nok, men du skal ikke vande oftere, bare mere.

Andre har fortalt at jeg skal vande 1 liter hver dag. Er det forkert?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 10-07-03 21:57

On Thu, 10 Jul 2003 20:43:33 +0200, Henrik
<henrik1234567890@hotmail.com> wrote:

>Andre har fortalt at jeg skal vande 1 liter hver dag. Er det forkert?

Ja.

Hvis du vander en lille smule hver dag, så vænner træerne sig til at
jorden altid er våd i det øverste lag (en liter er ikke meget og trænger
ikke dybt i jorden). Problemet kommer så når du tager på ferie i 14 dage
og ikke vander træerne. Den øverste jord, hvor træet nu har sine rødder
tørrer ud.

Hvis du derimod giver en hel kande vand (10 liter eller mere) f.eks en
gang om ugen, så bliver jorden våd godt ud til siderne og nedad. Træets
rødder søger selv hen hvor vandet er, og det får nu et godt rodnet. Og
du kan hurtigt tage 14 dage på ferie uden der sker noget.

20 liter hver 14 dag er nok lige lidt nok, i hvert fald hvis vejret er
som det har været i dag, i længere tid ad gangen. Men det kan du se på
planterne, hvis de hænger med bladene, så vand dem godt igennem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Henrik

Dato : 11-07-03 16:36

On Thu, 10 Jul 2003 22:57:00 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>som det har været i dag, i længere tid ad gangen. Men det kan du se på
>planterne, hvis de hænger med bladene, så vand dem godt igennem.

Tak for de gode råd.

Det at jeg har lavet "dybde vanding" gør det nogen forskel?