Spgm. ang. Suunto Cobra
Fra : Claus A. Groth

Dato : 08-07-03 19:53

Hej

Jeg har anskaffet mig ovennævnte dykker computer og har et spgm.
desangående.

Ved udskrift af hver dykkerprofil udskrives der 2 grafer på "Tissue
saturation percentages", er der nogle der lige ganske kort kan forklare dem
for mig? hvordan skal de forstås?

Mvh

Claus

Fra : Claus Larsen

Dato : 08-07-03 20:36

Den ene er mætning af vævsgrupperne før dykning
og den anden er mætning af vævsgrupperne efter dykning.
PS har du ikke fået en manual ??
Tag og læs den grundigt før du dykker med computeren.

Fra : Claus A. Groth

Dato : 09-07-03 07:50

> Den ene er mætning af vævsgrupperne før dykning
> og den anden er mætning af vævsgrupperne efter dykning.
> PS har du ikke fået en manual ??
> Tag og læs den grundigt før du dykker med computeren.

Jo, jeg har manualen og har læst den. Jeg er også klar over at det var noget
med mætning at gøre. Men det jeg ikke forstår er de forskellige søjler, hvad
representere de? Er det de forskellige vævstyper? Og hvilke søjler høre til
hvad? Begreberne fast og slow - er det hvis man afgasser hurtigt eller
langsomt? Hvordan kan procenten iflg grafen stiger til over 100% ?

Mvh

CAG

PS! Jeg er ved at tage AOWD og har kun ca. 15 dyk på bagen, hvorfor nogle at
spgm. måske virke tåbelige på nogle af de erfarende dykker. Dette beklager
jeg

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 09-07-03 08:51

Hej Claus,

de fleste spørgsmål er gode ... det er svarene som ofte er dårlige

er du dykket ned på en dybde x hvor en vævstype er mættet dvs. 100%, skal
der ikke megen ændring i dybden x (opad) før at 100% overstiges ....
logikken er at så dannes der bobler. Dette er kun en halv sandhed, se under
anden tråd om vævsmætning.

/Henrik

Fra : Claus Larsen

Dato : 09-07-03 14:26

Hej Claus
Intet spørgsmål er for tåbeligt.
Jeg ville bare sikre mig at manualen ikke bare blev lagt ulæst i skuffen.
Hvilket man desværre ofte ser.

Man opererer med langsomme (slow) og hurtige (fast) vævstyber inden for
dykkerfysiologi
Langsomme vævstyper optager og afgiver nitrogen langsomt og hurtige
vævstyper optager og afgiver nitrogen hurtigt

Se her. klip fra tidligere tråd.
Bühlmanns 16 forskellige vævstyper, kan grupperes efter hovedtyper.
Vævstyperne fordeles således:

Vævstype 1-4 Hurtigt væv 1 - centralnervesystemet, rygmarv, nyrer,
hjerne, hjerte
Vævstype 5-11 Hurtigt væv 2 - hud (overlap)
Vævstype 9-12 Hurtigt væv 3 - muskulatur (overlap)
Vævstype 13-16 Langsomt væv - knoglemarv, senevæv, bruskvæv, fedtvæv
(overlap)

Med "overlap" menes, at det langsommeste væv i en gruppe har en længere
halveringstid end det hurtigeste væv i en anden gruppe; f.eks: det
langsommeste hudvæv har en længere halveringstid end det hurtigeste
muskelvæv.

Hvis en af søjlerne overstiger en mætnings% på over 100 går computeren i
deco mode.
De hurtige vævstyper vil begynde afgasning så snart du bevæger dig op på
lavere vand (deco stop eller multilevel )og derfor vil computeren igen gå ud
af deco mode
så snart de er faldet til under 100%.
Men de langsomme vævstyper vil derimod afgasse langsomt og vil derfor kræve
et længere ophold på lavere vand (deko stop) for at afgasse.
ved efterfølgende dyk er det især de langsomme vævstyper du skal være
opmærksom på.

Du kan gå ind under et dyk i logbogen og under menuen graph kan du med
piletasterne køre gennem dykket og så følge med på grafen i højre hjørne for
at få en forståelse for mætningsgraden under det pågældende dyk.

Håber at du er blevet klogere
Hilsen Claus