Bestik ruster
Fra : Tom Frank

Dato : 08-07-03 12:50

Hej,

Efter mange år at have vasket med børste og balje har jeg fået en
opvaskemaskine.

Det første jeg opdager er at mine bestik ruster ligeså hurtigt som det tager
at vaske dem. Skal jeg virkelig anskaffe mig nogle rustfrie bestik, da jeg
har set i brugervejledningen (selvfølgelig efter jeg så resultatet) at
bestik skal være rustfrie.

Skyldes hele denne miseren at jeg bruger opvaskesalt ???

/Tom

Fra : Claus Rubæk Jultved.

Dato : 08-07-03 13:37

Hej Tom

Mit gæt er at du blander "rustfrit" bestik med "ikke rustfrit" bestik i
opvaskemaskinen.

Hvis der er bestik der ikke er rustfrit (f.eks. stålsnoren i din ostehøvl
eller lign.) dannes der flyverust som sætter sig på dit "rustfrie" bestik og
får det til at ruste.

Derfor - ikke komme "ikke rustfrit" i opvaskemaskinen - og i øvrigt heller
ikke bestik af f.eks. sølv. Det vil nemlig også "ruste".....

Med venlig hilsen
Claus.

Fra : stig54

Dato : 08-07-03 19:06

"Tom Frank" skrev d. 08-07-03 12:50 dette indlæg :
> [...]
>
> /Tom
>
> Som allerede skrevet må du ikke komme ikke rustfrit i maskinen heller
ikke gryder.
På brugte vaskemaskiner kan man se fænomenet når plasticemaljen er gået
af på f.eks de pinde der holder tallerkenerne så ruster de. Det giver
også rust på ikke rustfrit bestik.
Altså kun rustfrit i maskinen.

http://www.kandu.dk/

Fra : Tømreren

Dato : 09-07-03 03:11

Læs her:
http://www.fi.dk/hjemmet/husmorleksikon/leksikon/tip028/

Mvh
Tømreren

Fra : Tom Frank

Dato : 09-07-03 07:55

Hej,

Tak for din input. Det er bestikket der er problemet, da jeg ikke har andre
stålting i opvaskeren samtidig. Jeg må konkludere at bestikkene jeg har købt
i Bilka ikke har en god kvalitet selvom de kostede kassen. For dem som har
interesse hedder de Gender.

/Tom

Fra : Peter Schrøder

Dato : 10-07-03 10:26

"Tom Frank" skrev
> [...]
har købt
> i Bilka ikke har en god kvalitet selvom de kostede kassen. For dem som

Meget af det bestik som sælges som rustfrit er bare beklædt
med et ganske tyndt lag rustri stål. Det ruster i opvaskemaskinen
uanset hvad producenten lover....
Hvis ikke i dag så i morgen...
Tag en magnet med når du shopper bestik.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-07-03 09:13

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> wrote in message

> [...]
> uanset hvad producenten lover....
> Hvis ikke i dag så i morgen...
> Tag en magnet med når du shopper bestik.

og husk lige at rustfrit stål er IKKE magnetisk.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Bjørn Hansen

Dato : 13-07-03 10:54

> og husk lige at rustfrit stål er IKKE magnetisk.

Ingen regel uden undtagelser:
<http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=magnetic+stainless+s
teel+-non+-anti&lr=>

Mvh.
Bjørn

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-07-03 08:09

"Bjørn Hansen" <bjhansen@SLETDETTE.email.dk> wrote in message

> Ingen regel uden undtagelser:

<http://www.google.com/search?hl=da&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=magnetic+stainless+s
> teel+-non+-anti&lr=>

Man kan jo altid indkapsle en magnet, men metallet rustfrit stål er ikke
magnetisk.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-07-03 09:06

Christian B. Andresen wrote:

> Man kan jo altid indkapsle en magnet, men metallet rustfrit stål er
> ikke magnetisk.

Det er ikke korrekt.

Der findes flere typer rustfaste stål. De kan inddeles efter deres
struktur, der afhænger af legeringssammensætning og varmebehandling.

Austenitiske rustfaste stål er umagnetiske
Martensitiske rustfaste stål er umagnetiske
Ferritiske rustfaste stål er magnetiske

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-07-03 09:12

"Erik Olsen" <bjerg.olsen@ishoejby.dk> wrote in message

> [...]
>
> Austenitiske rustfaste stål er umagnetiske
> Martensitiske rustfaste stål er umagnetiske

Hvad bruges sidstnævnte til ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-07-03 09:36

Christian B. Andresen wrote:
> "Erik Olsen" wrote

> Hvad bruges sidstnævnte til ?

Ferritiske rustfaste stål med 13-17% krom er de billigste af typerne
(indeholder mindre krom end de øvrige og mindre eller slet intet
nikkel), og bruges hvor man ikke har behov for stor
korrosionsbestandighed og svejselighed, f. eks. vaske og køkkenudstyr.

Ferritiske rustfaste stål med 25-30% krom uden nikkel har god
højtemperaturbestandighed og bruges f. eks. til ovnbygning og
rekuperatorer (højtemperaturvarmevekslere).

Vi har tre typer rustfast spisebestik. De er alle magnetiske, dvs. af
ferritisk rustfast stål.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 14-07-03 09:53

> [...]
> nikkel), og bruges hvor man ikke har behov for stor
> korrosionsbestandighed og svejselighed, f. eks. vaske og køkkenudstyr.

Vores stålkøkkenbord, vores stålvask og vores rustfrie gryder (som
overhovedet ikke er blandt de dyreste) er ikke magnetiske.

> [...]
> rekuperatorer (højtemperaturvarmevekslere).
>
> Vi har tre typer rustfast spisebestik. De er alle magnetiske, dvs. af

Jeg har ikke prøvet vores bestik af endnu.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Erik Olsen

Dato : 14-07-03 10:20

Christian B. Andresen wrote:

> Vores stålkøkkenbord, vores stålvask og vores rustfrie gryder (som
> overhovedet ikke er blandt de dyreste) er ikke magnetiske.

I mange tilfælde vælger man at anvende austenitiske stål fordi
bearbejdeligheden er bedre, så man sparer på
fremstillingsomkostningerne, men må betale lidt mere for råmaterialerne.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 11-07-03 09:11

"Tom Frank" <tofran@hotmail.com> wrote in message
> [...]
købt
> i Bilka ikke har en god kvalitet selvom de kostede kassen. For dem som har

Man kan nu blive overrasket, vi har nogle rustfri termo stålkrus. De skruer
som håndtagene er skruet fast med ruster, og det breder sig så til selv det
rustfrie bestik.

--
mvh/rg. Christian