Isolering af loft/etageadskillese
Fra : acm

Dato : 07-07-03 21:50

Hejsa gruppe!

I stueetagen vil jeg gerne nedtage det gamle loft og opsætte et nyt i træ.
Der er ikke isoleret. På 1. sal er gulvet heller ikke isoleret.

Skal jeg så isolere gulvet på 1. salen eller skal jeg isolere loftet i
stuen, eller skal hele hulrummet i etageadskillesen isoleres? Eller er det
noget helt andet der skal gøres?

Hvor skal dampspærre anbringes? På begge sider af isolering, eller kun ned
mod stue eller kun mod gulv på 1. sal.

Håber i forstår hvad jeg mener

Hilsen Jacob

Fra : Tømreren

Dato : 07-07-03 22:38

> [...]
> Skal jeg så isolere gulvet på 1. salen eller skal jeg isolere loftet i
> stuen, eller skal hele hulrummet i etageadskillesen isoleres? Eller er det

Du kan godt isolere,men er der ca. samme temp. i stueetage og 1.sal?

Hvis ja,så er det kun en lydisolering du laver.

Har du brændeovn eller lign. i stueetage? og vil gerne have varmen fragtet
til 1. sal?

> Hvor skal dampspærre anbringes? På begge sider af isolering, eller kun ned
> mod stue eller kun mod gulv på 1. sal.

NEJ:: klart og tydeligt...ikke hvis begge etager er til beboelse......

Giv lige svar på ovenstående så skal vi nok finde ud af løsningen..

Mvh
Tømreren

Fra : acm

Dato : 07-07-03 23:29

Tak for svaret!

Hvis temperaturen bliver den samme, så vil jeg helt droppe isolering i
etageadskillelsen. Da jeg bruger den ene etage ligeså meget som den anden.

Lydisolering er ikke aktuelt, og jeg har heller ikke brændeovn.

Hilsen Jacob

Fra : Tømreren

Dato : 08-07-03 08:21

> Tak for svaret!

Det er jo det vi er her for,, for at hjælpe hinanden..

> Hvis temperaturen bliver den samme, så vil jeg helt droppe isolering i
> etageadskillelsen. Da jeg bruger den ene etage ligeså meget som den anden.

Jeps,men jeg ville lige lægge ca. 100mm. så man ikke har alt for meget
lydgennemtrængning (fodtrin og børnelarm,både dem man evt. har eller laver)

> Lydisolering er ikke aktuelt, og jeg har heller ikke brændeovn.

OK...
Pøj Pøj med det

Mvh
Tømreren

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-07-03 10:38

> Jeps,men jeg ville lige lægge ca. 100mm. så man ikke har alt for meget
> lydgennemtrængning (fodtrin og børnelarm,både dem man evt. har eller
> laver)

Jeg vil også sige: Fyld hulrummet ud med isolering, for at dæmpe støjen
mellem etagerne. Der er også nogle brandkrav hvis du laver sænkede
lofter, selvom de vist ikke er særligt skrappe for enfamiliehuse. (Check
selv bygningsreglementet på www.retsinfo.dk)

I et nyt hus er der krav til trindæmning og isolering i
etageadskillelser der skal overholdes - afhængigt af husets alder er det
måske ikke relevant

Og lægger du en dampspære i skal den ligge mod stuen.

/A - der kun har 50mm i etageadskillesen, og ville lægge mere hvis
loftet skulle laves om.

Fra : Tømreren

Dato : 08-07-03 11:10

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Og lægger du en dampspære i skal den ligge mod stuen.

Hvorfor ville du lægge en dampspærre mellem 2 etager med samme temp.?
Ville du også lave en dampspærre i en skillevæg mellem 2 rum?

Mvh
Tømreren

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-07-03 12:17

> Hvorfor ville du lægge en dampspærre mellem 2 etager med samme temp.?
> Ville du også lave en dampspærre i en skillevæg mellem 2 rum?
>
> Mvh
> Tømreren

Du har nok mere styr på det end mig jænfør din underskrift - men i
f.eks køkken og bad kan jeg godt se fidusen i en dampspærre - ligeledes
i en stue hvis man nu fik rygere på besøg (som man ikke ville jage ud og
ryge). Altså ikke en dampspærre ahs til fugtbeskyttelse af
konstruktionen men ahs "miljø".

/A

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-07-03 12:40

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Du kan godt isolere,men er der ca. samme temp. i stueetage og 1.sal?
>
> Hvis ja,så er det kun en lydisolering du laver.

Et lille hint......

Brandisolering.....

Mvh - Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-07-03 12:49

> Et lille hint......
> Brandisolering.....

B.R. 98 kræver BD30 - men vi ved ikke hvor gammelt acm's hus er og
hælder ikke om det lever op til det med et hulrum mellem loftsbrædderne
og 1.salen gulv.

/A - /Amatør

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-07-03 13:02

> B.R. 98 kræver BD30 - men vi ved ikke hvor gammelt acm's hus er og
> hælder ikke om det lever op til det med et hulrum mellem loftsbrædderne
> og 1.salen gulv.

Kommentaren gik blot på at tømreren sagde at det eneste en isolering ville
gøre godt for var lyden....

Hvilket jeg vil mene kommer i 2. prioritet. Det vigtigste må vel være
sikkerheden..? Og hvis der ikke er isolering i etagedækket, lever det højest
sandsynligt ikke op til de nugældende regler.. (hvilket der nødvendigvis
heller ikke er krav om)

Men det er vel det mindste man kan gøre for at sikre sin familie..?

> /A - /Amatør

Du er i det mindste ikke bange for at indrømme det....

Mvh - Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-07-03 13:24

> Du er i det mindste ikke bange for at indrømme det....

Nope - Jeg er Gør-det-selv'er men en af de få (?) der næsten bruger
mere tid på lovtekster og vedledninger end at svinge værktøjet. Udover
at sætte sig ind i hvad man må og ikke, må jeg også skal sætte sig ind
i en hulens masse regelsæt for hvordan ting både laves lovligt og
fornuftigt indenfor forskellige fagområder ....

At tegne en 1.sal incl et badeværelse så den kan gå igennem teknisk
forvaltning i 1. forsøg er en udfordring ...

/A

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-07-03 13:41

> [...]
> i en hulens masse regelsæt for hvordan ting både laves lovligt og
> fornuftigt indenfor forskellige fagområder ....

Hørte forleden dag i radioavisen at det faktisk var et kæmpe problem at
mange GDS folk fik lavet noget rigtigt klamp..... Og bundulovligt...
Samtidigt med at mange huse faktisk var usælgelige af samme grund...

Så den ekstra tid man bruger på at undersøge tingene helt til bunds (evt.
med rådgiver) kan være givet meget godt ud. Og så må man gerne være bare
lidt kritisk over hvad det er man "broderer" sit hus med. (hvilket jeg kan
huske noget om du er, bl.a. dine kviste.?)

> At tegne en 1.sal incl et badeværelse så den kan gå igennem teknisk
> forvaltning i 1. forsøg er en udfordring ...

For en GDS er det... Husk blot at fordi det kan gå gennem en teknisk
forvaltning er det ikke en garanti for at det er korrekt rent
byggeteknisk.... Det er ligeså meget udnyttelsesgrad, benyttelse,
afstandskrav mv. de kigger på.

Mvh - Martin

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-07-03 17:46

> At tegne en 1.sal incl et badeværelse så den kan gå igennem teknisk
> forvaltning i 1. forsøg er en udfordring ...

Skal du iøvrigt ikke snart have opdateret din HP..? (5. feb.)

Vi kan jo ikke følge med hvor langt du er..?

Mvh - Martin

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-07-03 18:10

> Skal du iøvrigt ikke snart have opdateret din HP..? (5. feb.)
> Vi kan jo ikke følge med hvor langt du er..?

Den er da opdateret iår hvad man ikke kan sige om min anden "hobby"
side på.
Jeg får da taget nogle billeder i ny og nå så måske ....

/A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 08-07-03 18:13

> Den er da opdateret iår hvad man ikke kan sige om min anden
> "hobby" side på. www.majland.org/leo

/A

Fra : Tømreren

Dato : 08-07-03 14:40

"Martin Christiansen" <mc@city.invalid> skrev i en meddelelse
> Kommentaren gik blot på at tømreren sagde at det eneste en isolering ville
> gøre godt for var lyden....

Hvis man vil brandsikre,så gør man det med Gips..... hvis du mener det er
godt at gøre det med isolering,så glemmer du jo lige at skrive at men også
skal bruge en masse brændtråd..

Mvh
Tømreren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-07-03 14:56

> [...]
> godt at gøre det med isolering,så glemmer du jo lige at skrive at men også

Vrøvl..... Hvorfor det.. når det ikke er nødvendigt for at opfylde gældende
krav..?

De fleste lofter er godkendt iht. krav i BRS-98 hvis blot man har 100 mm
STENuld i konstruktionen....

Men de er ikke godkendt hvis man ikke har 100 mm STENuld i
konstruktionen.... Så skal man i stedet for lave loftet af 2 lag gips hvis
det skal overholde gældende regler...

Og der behøves ikke "brændtråd".. hvis blot den eks. forskalling sidder pr.
30 cm. Og det er den ofte i lofter...

Så hvis man alligevel har konstruktionen åben er jeg ikke i tvivl om hvilken
løsning der er nemmest.

Mvh - Martin

Fra : Tømreren

Dato : 08-07-03 15:17

> [...]
gældende
> krav..?
>
> De fleste lofter er godkendt iht. krav i BRS-98 hvis blot man har 100 mm

Disse krav gælder ikke for enfamilieshuse...
Citat fra Træ.dk
Brandkrav
Trælofter er i brandteknisk henseende klasse 2 beklædninger.

Trælofter kan anvendes frit i småhuse, dvs. énfamiliehuse i en eller to
etager, rækkehuse og sommerhuse.

> Og der behøves ikke "brændtråd".. hvis blot den eks. forskalling sidder
pr.
> 30 cm. Og det er den ofte i lofter...

Ikke enig..
Jeg fandt lige et citat mere på træ.dk
Hvor loftsbeklædningen er opsat på en brandadskillende konstruktion, fx. et
BD 30 loft, skal den bagvedliggende mineraluld fastholdes. Dette kan ske med
2 mm ståltråd eller spredt forskalling af mindst 19 mm brædder. Ståltråd
fastgøres under beklædningen med kramper, 2,0x25 mm ved BD 30
konstruktioner, og 4,2x50 mm kramper ved BD 60. Se også "Træ & brand"
(Kilde: TRÆ 38, 1995).

Mvh
Tømreren

Fra : Tømreren

Dato : 08-07-03 15:34

> [...]
med
> 2 mm ståltråd eller spredt forskalling af mindst 19 mm brædder.

Der kan jeg godt selv se jeg tog fejl..der står jo "eller" jeg bruger altid
begge ting..

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-07-03 15:39

"Tømreren" <Bilhifi@ofir.dk> skrev i en meddelelse

Hermed menes at de fleste lofter er godkendt til at indgå i den samlede
etageadskillelse, hvis blot man har 100 mm STENuld i konstruktionen..

> [...]
> Trælofter er i brandteknisk henseende klasse 2 beklædninger.
>
> Trælofter kan anvendes frit i småhuse, dvs. énfamiliehuse i en eller to

Du blander tingene sammen.... (eller jeg udtrykker mig forkert )

Vi snakker om etageadskillelse i enfamiliehuse, og brandkrav til disse...
Her er loftet kun en del af den samlede bygningsdel.... Kravet til
etageadskillelsen er BD-30... Prøv at undersøge hvordan man opfylder det
krav...

> [...]
> fastgøres under beklædningen med kramper, 2,0x25 mm ved BD 30
> konstruktioner, og 4,2x50 mm kramper ved BD 60. Se også "Træ & brand"

Altså enten spredt forskalling eller ståltråd.... Hvad var det jeg skrev
som ikke passede..?

Mvh - Martin

Fra : acm

Dato : 08-07-03 20:51

Hejsa igen

Tak for alle svarene.

Huset er fra 1897 sammen bygget til den ene side, ikke til den anden. Jeg
ved ikke om det giver flere bemærkninger/råd/kommentarer.

Hilsen Jacob

Fra : acm

Dato : 08-07-03 21:05

Loftet, jeg påtænker at opsætte, er et i profilbrædder. Jeg ved ikke pt.
hvordan de er mht brandsikring.

Fra : Per H

Dato : 08-07-03 21:13

On Tue, 8 Jul 2003 22:05:27 +0200, "acm" <basten@mailme.dk> skrev:

>Loftet, jeg påtænker at opsætte, er et i profilbrædder. Jeg ved ikke pt.
>hvordan de er mht brandsikring.

16 mm profilbrædder er ganske elendige vedr. brandsikring.
men der er nu ikke noget krav så længe det er privat bolig.
men ellers skal du endten have gips, eller 20 mm profilbrædder.

Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Martin Christiansen

Dato : 08-07-03 21:34

"Per H" <phbyg@privat.dk> skrev i en meddelelse

> 16 mm profilbrædder er ganske elendige vedr. brandsikring.
> men der er nu ikke noget krav så længe det er privat bolig.
> men ellers skal du endten have gips, eller 20 mm profilbrædder.

Det er noget vås at der ikke er nogle krav til privat bolig! Se tidligere
indlæg.

acm spørger til en etageadskillelse, hvor der skal nyt loft i stueetagen.

Der er krav til at selve loftet skal være klasse 2 materiale, og der er krav
til at etageadskillelsen skal være brandsikret til BD-30. Loftet indgår
samtidig i den samlede etageadskillelse.

Hvis det er 16 mm profilbrædder der anvendes må der højst være 25 mm hulrum
bagved, ellers opfylder de ikke klasse 2 kravet.

Uanset om man bruger 16 eller 21 mm profilbrædder skal der isoleres med min.
100 mm fastholdt STENuld i etageadskillelsen og være min. 21 mm gulvbrædder
eller 18 mm x-finer som gulv øverst, ellers opfylder
bygningsdelen(etageadskillelsen) ikke BD-30 kravet.

Den rådgivning man kan få i denne gruppe skal man tage med et vist gran
salt.

Mvh - Martin

Fra : Tømreren

Dato : 08-07-03 22:01

> Det er noget vås at der ikke er nogle krav til privat bolig!

> Den rådgivning man kan få i denne gruppe skal man tage med et vist gran
> salt.

Pæn tone.... Jeg beklager meget at jeg ikke er en selvfed byggegud som dig..
men hvis du mener at den eneste der kan hjælpe folk herinde kan du jo skrive
til usernet og høre om de ikke kan lave en gruppe der kommer til at hedde
news:dk.byggeri.martinchristensen jeg har kun set dig irettesætte folk
herinde.

Jeg holder meget af denne gruppe pga. bla. en god tone.
Og kan godt li' at hjælpe folk med småproblemer..

Mvh
Tømreren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-07-03 08:04

> [...]
> herinde.

> Jeg holder meget af denne gruppe pga. bla. en god tone.
> Og kan godt li' at hjælpe folk med småproblemer..

Det er da ikke en hjælp når du fortæller om noget som er lodret forkert og
iøvrigt ulovligt....

Man rådgiver ikke folk omkring så vitale bygningsændringer, medmindre man er
helt sikker i sin sag. Hvis acm ukritisk udførte tingene efter din
henvisning, havde han stået med et hus, hvor der var udført ulovlige
bygningsændringer. Det er både et problem rent sikkerheds- og
forsikringsmæssigt, men også hvis man en dag ønsker at sælge. Man hæfter jo
for det arbejde man udfører.

Men jeg skal nok tie fremover.....

Så kan gruppen arbejde efter tømrerens regler i stedet for efter de
gældende.

Mvh - Martin

Fra : Tømreren

Dato : 09-07-03 12:24

> [...]
> bygningsændringer. Det er både et problem rent sikkerheds- og
> forsikringsmæssigt, men også hvis man en dag ønsker at sælge. Man hæfter

Nu er det et loft vi taler om....ikke et ny 1.sal
Acm tager sine 40x60 plader ned og sætter en klasse 2 beklædning op,ikke på
nogen som helst måde ulovligt,men hvis du kender et sted hvor der i BR står
noget andet skal jeg nok give dig ret..
Jeg kan bare ikke finde det,jeg kan desværre ikke finde mit "træ &brand"

> Men jeg skal nok tie fremover.....

Det er der ingen der har bedt dig om,jeg er ganske sikker på at du kender
lovgivningen bedre end mig,du skal bare begynde at "tale" pænt til folk.
Det er fint nok at du irettesætter,men der er flere måder at skrive tingene
på.

> Så kan gruppen arbejde efter tømrerens regler i stedet for efter de
> gældende.

Hvem har bedt dig om det?

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-07-03 13:14

> [...]

> noget andet skal jeg nok give dig ret..
> Jeg kan bare ikke finde det,jeg kan desværre ikke finde mit "træ &brand"

1. Som jeg tidligere bemærkede er 16 mm profilbrædder ikke klasse 2
beklædning, hvis der er mere end 25 mm luft bagved.

2. Når du ændrer ved etageadskillelsen (altså udskifter loftet) skal den
principielt ændres så den opfylder nugældende krav (såfremt det er teknisk
muligt). Kravet kan findes i BR-S 98 kap. 4.3.2, og etageadskillelsen skal
opfylde BD-30. Jeg har skrevet andetsteds hvorledes dette kan opfyldes.
Ellers læs i SBI -anvisning 189.

3. Dit sure opstød kan du holde for dig selv... Hvis du er lidt nærtagende
er det dit problem... Så må du sætte dig bedre ind i tingene.....

Mvh - Martin

Fra : Per H

Dato : 09-07-03 06:31

On Tue, 8 Jul 2003 22:34:26 +0200, "Martin Christiansen"
<mc@city.invalid> skrev:

>Den rådgivning man kan få i denne gruppe skal man tage med et vist gran
>salt.
>

>Mvh - Martin

Ja det skal man da.

Hvem mon kender alle opdaterede regler.

Mvh.
Per Hansen
icq 8212837

Fra : Frederiksen

Dato : 09-07-03 19:45

> [...]
gulvbrædder
> eller 18 mm x-finer som gulv øverst, ellers opfylder
> bygningsdelen(etageadskillelsen) ikke BD-30 kravet.

Hvorfor må man kun bruge STENuld og ikke glasuld? I min bygningsvejledning
menes jeg kun at have læst at der skal isoleres med mindst 100 ubrændbart
materiale? Og endnu et "så vidt jeg husker" er papirgranulat godkendt til
formålet?

Mvh Maria

Fra : Martin Christiansen

Dato : 09-07-03 20:48

"Frederiksen" <mf@easyfrag.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> materiale? Og endnu et "så vidt jeg husker" er papirgranulat godkendt til

Det er næsten rigtigt.

"Så vidt jeg husker" er det dog også først når konstruktionen skal være
BD-60 at kravet er at det skal være stenuld med densitet mindst 30 kg/m3.

Til en BD-30 konstruktion er det dog ikke nok at det er ubrandbart
materiale. Det skal være et klasse A materiale med en brandværdi på max. 4
MJ/kg. Men f.eks. glasuld kan ofte også opfylde dette krav.

Problemet med glas som isolering i stedet for sten rent brandteknisk er at
glas smelter på ca. 7 min. ved 600 gr. Sten smelter først efter 120 min. ved
1200 gr.

Papirgranulat kender jeg ikke til.

Mvh - Martin

Fra : Tømreren

Dato : 09-07-03 23:54

> [...]
> materiale. Det skal være et klasse A materiale med en brandværdi på max. 4
> MJ/kg. Men f.eks. glasuld kan ofte også opfylde dette krav.

Så må jeg vist lige have opgraderet min viden igen...
Jeg mener en BD-30 består af en klasse 2 beklædning og en klasse A isolering
(og at en klasse A=brandbar dog ikke letantændelig)

Hvorfor både glasuld og papiruld skulle kunne bruges på lige fod som
stenuld.

Jeg mener enda at have læst at man må bruge Papirgranulat i DB-60
konstruktioner som Etageadskillelser og indervægge.
Og jeg mener at glasuld er godkendt med en europæiske klasse A1 som rockwool
også er og må derfor bruges til de samme ting.

Ret mig hvis jeg tager fejl

Mvh
Tømreren

Fra : Martin Christiansen

Dato : 10-07-03 10:47

> Så må jeg vist lige have opgraderet min viden igen...

Det er meget indviklede regler du her kommer ind på, fordi du kan
sammensætte dine konstruktioner på mange måder. I denne tråd snakkede vi om
etageadskillelser med klasse 2 beklædning som loft.

> Jeg mener en BD-30 består af en klasse 2 beklædning og en klasse A
isolering

Som jeg også skrev i indlægget ovenover.

> (og at en klasse A=brandbar dog ikke letantændelig)

Groft sagt:

- Klasse A materiale: Ikke brændbart bygningsmateriale.
- Klasse B materiale: Vanskeligt antændeligt bygningsmateriale
- Klasse 1 beklædning: Ikke brændbar beklædning
- Klasse 2 beklædning: Vanskelig antændelig beklædning

Se eksempler på det i BR-95 bilag 3.

> Hvorfor både glasuld og papiruld skulle kunne bruges på lige fod som
> stenuld.

Ikke alle steder. Hvis den samlede konstruktion f.eks. er brandsikret med
gips, så kan det sagtens lade sig gøre... Men det var jo ikke tilfældet. By-
og boligministeriet laver nogle MK-godkendelser, således at der sagten kan
indgå glasuld e.lign. i konstruktionerne. Men så kræver det at hele
konstruktionen lever op til MK-godkendelsen.

> Jeg mener enda at have læst at man må bruge Papirgranulat i DB-60
> konstruktioner som Etageadskillelser og indervægge.

Du mener vel BD-60.?

Det kan man formentligt hvis den samlede konstruktion er brandsikret det med
brandgips... Hvis man ønsker det udført med træloft skal det brandsikres bag
ved dette, eller på anden måde (f.eks. stenuld). Man kan jo gøre alt, bare
man brandsikrer det med brandgips (f.eks. 2 eller 3 lag 15 mm)...

Se nedenstående...

> Og jeg mener at glasuld er godkendt med en europæiske klasse A1 som
rockwool
> også er og må derfor bruges til de samme ting.

Uddrag fra BR-95 bilag 3:

BD-etageadskillelser 60
"Etageadskillelse af mindst 95 mm x 170 mm træbjælker i en afstand af højst
600 mm fra midte til midte, på oversiden beklædt med mindst 21 mm
gulvbrædder og på undersiden beklædt med 2 lag mindst klasse 2 beklædning,
hvert lag mindst 12 mm tykt, den skjulte beklædning i pladeform. Mellem
bjælkerne mindst 95 mm fastholdt mineraluld i pladeform. Mineralulden skal
være stenuld med densitet mindst 30 kg/(m3). For eksemplet gælder, at der i
stedet for 21 mm gulvbrædder kan anvendes spånplade eller krydsfiner-plade
med tykkelse mindst 18 mm."

BD-vægge 60
"Væg af mindst 45 mm x 95 mm træstolper i en afstand af højst 600 mm fra
midte til midte, på begge sider beklædt med 2 lag mindst klasse 2
beklædning, hvert lag mindst 12 mm tykt, de skjulte beklædninger i
pladeform. Afstand mellem beklædningerne mindst 95 mm og hulrummet helt
udfyldt med fastholdt mineraluld i pladeform. Mineralulden skal være stenuld
med densitet mindst 30 kg/(m3)."

> Ret mig hvis jeg tager fejl

Hermed gjort... Men som jeg tidligere nævnte så er det ikke et krav til
BD-30... Jeg vil dog mene at når isoleringen også skal tjene som
brandsikring, så bør man altid vælge stenuld.

Men vi er vist bevæget os langt ud over hvad denne tråd omhandlede..

Mvh - Martin

Fra : Tømreren

Dato : 08-07-03 21:51

"acm" <basten@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Loftet, jeg påtænker at opsætte, er et i profilbrædder. Jeg ved ikke pt.
> hvordan de er mht brandsikring.

Det er nok lettere at læse her Jakob...
http://www.trae.dk/Dokumenter/Print.asp?DokumentID=85
Der er alt beskrevet.
Hvad er det gl. loft lavet af?

Mvh
Tømreren

Fra : acm

Dato : 08-07-03 21:59

Det gamle loft er lavet af gipsplader. jeg tror ikke der er isoleret med
noget over dette.

Fra : Tømreren

Dato : 08-07-03 22:13

> Det gamle loft er lavet af gipsplader. jeg tror ikke der er isoleret med
> noget over dette.

Hvis det er den gl. etageadskillelse er der sikkert lerindskud... tror
jeg,med det kan jo være jeg bliver irettesat af MC

Er det 40x60 cm plader eller hele gipsplader? eller en helt 3. type

Og er det noget du havde tænkt dig at tage ned?

Mvh
Tømreren

Fra : acm

Dato : 08-07-03 22:27

Ja, det må være den gamle etageadskillelse

Ja det er 40x60 gipsplader

Jeg ville umiddelbart tage dem ned. Med mindre der kommer andre gode råd!

Fra : Tømreren

Dato : 08-07-03 22:53

"acm" <basten@mailme.dk> skrev i en meddelelse
> Ja, det må være den gamle etageadskillelse
>
> Ja det er 40x60 gipsplader
>
> Jeg ville umiddelbart tage dem ned. Med mindre der kommer andre gode råd!

Det ville jeg også gøre,så kan du jo også se om den gamle forskalning kan
bruges igen.
Var din 1.sal bebolig før? altså skal du lave nyt gulv på 1.

Hvis ja, så ville jeg tage det gamle lerindskud op,der er sikkert ca 8-10
cm. MEGET tørt ler (det støver godt) så ligger der nogen brædder der er
fræset ind i gulvstrøerne,tag dem på (de er godt brænde,så giv dem til en
nabo,så gir' han nok en øllepølle eller 2) så ville jeg så jeg skrev
før,lægge min. 100mm. paroc (eller andet billigt stenuld).
Hvis det bliver nødvendigt at rette strøerne op kan du klare det nemt ved at
skrue nogen 1½x5" brædder på siderne af gulvstrøerne.

Mens hele skidtet er åbnet er det en rigtig god ide,at checke alt igennem
for råd og svamp..

Pøj pøj med dit projekt.
Skriv endelig hvordan det går undervejs
Det kan godt være at jeg får at vide at alt det jeg skriver ikke er
rigtigt,men det plejer at holde..

Mvh
Tømreren

Fra : acm

Dato : 09-07-03 08:02

Der skal ikke laves noget på 1. salen.

Min tanke var i første omgang kun at tage det eksisterende loft ned i stuen,
og dernæst opsætte profilbrædder. Men jeg kan se på alle svarene at der er
nogle brandregler, som jeg skal opdatere i adskillelsen, når jeg laver
loftet.

Ja jeg vil selfølgelig kigge træet efter inden det ny loft kommer op.