Kan systemadministrator se mine filer på m~
Fra : lars pivot

Dato : 07-07-03 12:58

Jeg er i netværk med min arbejdsgiver. (Kan gå ind og se virksomhedens
intranet).

Kan systemadministrator modsvarende "kigge" ind i min pc´s harddisk og se
mine private filer og derved også have mulighed for at kopiere disse ? Jeg
gætter på, at det vel vil være ulovligt, men vil det være muligt ?

Hvis det kan lade sig gøre, hvordan kan man så forhindre det - og kan jeg
finde ud af om systemadministrator rent faktisk har kigget mig i kortene ?

Venlig hilsen

Pivot

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 07-07-03 13:48

Hej Lars - jeg sidder selv som systemadministrator og jeg méner det er uhyrre vigtigt for enhver netværks/system administrator at kunne se / have adgang til alt på netværket - ansvaret for sikkerheden og indholdet på netværket ligger på systemadministratorens skuldre.

Om din sys.admin. kan se dine filer vil jeg tro afhænger af hvordan du er koblet op - hvis det er en hardware løsning kan han sikkert godt - mens det formodentligt er nemmere at blokere for i en software client.

Under alle omstændigheder kan han/hun ;) jo kun se de ressourcer du har valgt at dele....

mvh.

Uffe S. Callesen

Fra : jens

Dato : 07-07-03 14:43

"Uffe S. Callesen" <usc@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
adgang til alt <på netværket - ansvaret for sikkerheden og indholdet på
netværket ligger på <systemadministratorens skuldre.

Det afhænger da lidt af hvordan der kobles op. ?

> Om din sys.admin. kan se dine filer vil jeg tro afhænger af hvordan du er
koblet op - hvis det er en hardware løsning kan han sikkert godt - mens det
formodentligt er nemmere at blokere for i en software client.

Næe, det er vist lige nemt, eftersom adminnen i den anden ende kan styre
vpnèn

> Under alle omstændigheder kan han/hun ;) jo kun se de ressourcer du har
valgt at dele....

Og det er jo også IPC$, [drev]$ og admin$.

Men jeg tvivler på en sysadmin gider bruge tid på det.
Det er da nemmere at styre firmanettet med de lokale porte som kan tilgås,
end at soppe huller hos alle ansattes private pc, som der lligevel ikke er
fuld kontrol over.

Nvh Jens

Fra : Niels Kristian Jense~

Dato : 07-07-03 16:25

"lars pivot" <pivot@mail.dk> wrote in

> [...]
> se mine private filer og derved også have mulighed for at kopiere
> disse ? Jeg gætter på, at det vel vil være ulovligt, men vil det være

Lovligheden ved jeg ikke noget om.

Det vil være muligt, hvis I f.eks. får taget backup af maskinerne om
natten. Data kommer derved ud af din maskine og i hænderne på andre.

> Hvis det kan lade sig gøre, hvordan kan man så forhindre det - og kan
> jeg finde ud af om systemadministrator rent faktisk har kigget mig i
> kortene ?

Du kan gøre noget andet: Du kan kryptere dine private filer. Så kan du kun
selv bruge dem til noget.

Ellers må du stole på virksomhedens systemfolk.

Mvh. NKJensen

Fra : BOH

Dato : 07-07-03 19:43

Niels Kristian Jensen wrote:
> "lars pivot" <pivot@mail.dk> wrote in

> Du kan gøre noget andet: Du kan kryptere dine private filer. Så kan
> du kun selv bruge dem til noget.
[snip..]

Kryptere filer,=Nej. Vi taler netværk

--
Mvh Morten

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 07-07-03 19:51

BOH wrote:

> [snip..]
>
> Kryptere filer,=Nej. Vi taler netværk

Kan filer ikke krypteres når man kører netværk?

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 07-07-03 20:05

---

Fra : Knud Aagaard

Dato : 07-07-03 20:09

Hej
On Mon, 07 Jul 2003 20:50:34 +0200, "Steen Suder, privat"
<sfs_news@suder.dk> wrote:

>Kan filer ikke krypteres når man kører netværk?
Det vil jeg da håbe for jeg har lige forsøgt uden problemer (tror jeg nok).

--
Hilsen fra Knud Aagaard
http://knudaagaard.dk/

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-07-03 20:22

On Mon, 7 Jul 2003 13:58:19 +0200, "lars pivot" <pivot@mail.dk> wrote:

>Jeg er i netværk med min arbejdsgiver. (Kan gå ind og se virksomhedens
>intranet).
Logger du på mod arbejdsgiverens netværk ?
VPN ?
Monteres der nogle drev mod firmaet ?
Ligger din mail server hos virksomheden ?
Har firmaet en IT sikkerheds politik ?

>Kan systemadministrator modsvarende "kigge" ind i min pc´s harddisk og se
>mine private filer og derved også have mulighed for at kopiere disse ?
Hvis der er tale om simpelt netværk, så skulle det nok kunne lade sig
gøre.

>Jeg gætter på, at det vel vil være ulovligt,
Ikke hvis det er arbejdsgiverens PC og den kun er sitllet til din
disposition til brug i arbejdet og du er blevet gjort bekendt med
"hvad du må og hvad du ikke må". Men læs firmaets IT sikkerheds
politik eller hvad de måtte kalde det. Det er den der skal/kan
beskrive din stilling ifh til firmaet.

>men vil det være muligt ?
Teknisk set, Ja.

>Hvis det kan lade sig gøre, hvordan kan man så forhindre det
Hvis det kun er internet og/eller mail server og/eller nogle drev der
"hentes" hos virksomheden kan en simpel (NAT) router gøre det. Men
logger du på firmaets netværk og de har styr på tingene kan du intet
gøre. Hvbis de har styr på tingene har de også en IT politik der sætte
ret snævre grændser for hvad du må med din PC når den bruges mod
firmaets netværk.

>- og kan jeg finde ud af om systemadministrator rent faktisk har kigget mig i kortene ?
Nej, det der er sket er sket og du kan intet gøre.

/Hans

Fra : lars pivot

Dato : 07-07-03 20:58

Logger du på mod arbejdsgiverens netværk ?
VPN ?
Monteres der nogle drev mod firmaet ?
Ligger din mail server hos virksomheden ?
Har firmaet en IT sikkerheds politik ?

1) ?
2) Jeg logger på via VPN
3) Ja
4) Ved ikke

>Jeg gætter på, at det vel vil være ulovligt,
Ikke hvis det er arbejdsgiverens PC og den kun er sitllet til din
disposition til brug i arbejdet og du er blevet gjort bekendt med
"hvad du må og hvad du ikke må".

PCén er min egen -
men adsl-abonnementet betales (indtil videre) af virksomheden.
Men jeg har jo mange ting liggende på min harddisk, som jeg ikke er
interesseret i, at virksomheden kan stikke sin næse i.
Desværre ved jeg ikke meget om hvordan netværk overhovedet virker, så der er
nogle af de stillede "mod-spørgsmål", som jeg ikke kan besvare - sorry !

--
Venlig hilsen
Lars Hector

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 07-07-03 22:14

On Mon, 7 Jul 2003 21:57:48 +0200, "lars pivot" <pivot@mail.dk> wrote:

> [...]
>VPN ?
>Monteres der nogle drev mod firmaet ?
>Ligger din mail server hos virksomheden ?

Du logger på med brugernavn og password ? (som valideres hos
arbejdsgiveren ?)

>2) Jeg logger på via VPN
Det er nok den vej du tilgår "firmaets" resourser, mail/databaser/osv.

>3) Ja

>4) Ved ikke
Find ud af det. Og læs den så flere gange.
Det er her der bør stå hvad "de gør/tilbyder for dig" og "hvad du
må/kan/bør gøre med de muligheder de stiller til din disposition"

> [...]
>Men jeg har jo mange ting liggende på min harddisk, som jeg ikke er
>interesseret i, at virksomheden kan stikke sin næse i.
Hvis du vil være sikker på at der ikke kommer andre næser i end din
egen, lægger du det på en PC for sig selv (Uden internet adgang).

>Desværre ved jeg ikke meget om hvordan netværk overhovedet virker, så der er
>nogle af de stillede "mod-spørgsmål", som jeg ikke kan besvare - sorry !
Ok.

/Hans

Fra : Ukendt

Dato : 07-07-03 22:49

> On Mon, 7 Jul 2003 21:57:48 +0200, "lars pivot" <pivot@mail.dk> wrote:
<klip>
> Hvis du vil være sikker på at der ikke kommer andre næser i end din
> egen, lægger du det på en PC for sig selv (Uden internet adgang).

Uden at være den store nørd, var det måske en ide at installere en Firewall
(F.eks en gratis Zonealarm) og kryptere filer med f.eks. PGP (Du kan gemme
den private nøgle på diskette hvis du er meget paranoid). Herudover
naturligvis en Viruskiller. Gratis Firewall, PGP og Viruskiller kan du
f.eks. hente på www.tucows.com. Hvis du bruger Windows XP bør du slå
fjernadministration af computeren fra, benytte NTFS-drev og oprette en
almindelig bruger til firmainternettet og en anden bruger til det private,
så bør du fjerne adgang til gæster, slå simpel fildeling fra og gemme dine
private data i mapper, hvor firmabrugeren er forment adgang. Udover dette
kan du jo starte med at bede om en skriftlig erklæring fra arbejdsgiveren om
at de ikke kigger på din private computer.

Med venlig hilsen

Leif

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-07-03 01:00

In dk.edb.netvaerk, "Leif Poulsen" <leifATfakseDOTbynetDOTdk> <"Leif
Poulsen" <leifATfakseDOTbynetDOTdk>> says...
> kan du jo starte med at bede om en skriftlig erklæring fra arbejdsgiveren om
> at de ikke kigger på din private computer.

Hvis han ikke har administratorrettigheder på maskinen, så kigger han
ikke i noget-som-helst.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-07-03 00:59

In dk.edb.netvaerk, lars pivot <pivot@mail.dk> says...
> Men jeg har jo mange ting liggende på min harddisk, som jeg ikke er
> interesseret i, at virksomheden kan stikke sin næse i.

Jeg går ud fra at firmaets sysadmin ikke har administratoradgang til din
PC (som er din ejendom).

Derfor vil sysadmin kun kunne se det du share'r uden password. Hvis du
ikke share'r noget, så vil sysadmin ikke kunne glo i dine private sager.

Fra : Jens

Dato : 08-07-03 09:00

"lars pivot" <pivot@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Logger du på mod arbejdsgiverens netværk ?

Hvilken windows version er der på din pc ?

Kører virksomheden domæne net, som du logger på ?

Mvh jens

Fra : BB

Dato : 08-07-03 19:02

"lars pivot" <pivot@mail.dk> skrev i en meddelelse

klip

> [...]
> mine private filer og derved også have mulighed for at kopiere disse ? Jeg
> gætter på, at det vel vil være ulovligt, men vil det være muligt ?

Det vil være muligt, men hvor "nemt" det er, kommer an på mange ting.

> Hvis det kan lade sig gøre, hvordan kan man så forhindre det - og kan jeg
> finde ud af om systemadministrator rent faktisk har kigget mig i kortene ?

Du kan gøre det besværligt ved at købe en router med firewall.
F.eks. denne som jeg bruger og er meget glad for.
http://www.longshine.de/produkt/Router/883r-dsl-4f.htm
Den kan købes her til 650,-
http://www.multitech.dk/edbvis.asp?id=NETDSL4F

VH
Brian Bjerg
København

*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.