Program der begrænser brug af PC
Fra : Zodiax

Dato : 07-07-03 12:42

Jeg får en lille knægt på besøg der helst ikke skal rode for meget i min pc,
så jeg leder efter et program ligesom dem de bruger på netcafeer, hvor man
kun kan åbne de programmer der står på listen, og ikke kan pille ved noget
andet.

Er der nogen der kender sådan et program?

--
Zodiax

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-03 12:51

Zodiax wrote:
> [...]
> kun kan åbne de programmer der står på listen, og ikke kan pille ved noget

Hvilken Windows bruger du ?

Hvis det er NT/2000/XP burde du vel kunne bygge ham en begrænset
account .. ? (ved ikke om man kan i XP Home.ed)

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Zodiax

Dato : 07-07-03 13:00

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote
> Hvilken Windows bruger du ?
>
> Hvis det er NT/2000/XP burde du vel kunne bygge ham en begrænset
> account .. ? (ved ikke om man kan i XP Home.ed)

Jeg bruger XP Pro

Jeg prøver at se på det

--
Zodiax

Fra : Zodiax

Dato : 07-07-03 13:04

"Hans Joergensen" <haj@enterprise-server.dk> wrote
> Hvilken Windows bruger du ?
>
> Hvis det er NT/2000/XP burde du vel kunne bygge ham en begrænset
> account .. ? (ved ikke om man kan i XP Home.ed)

Hmm det ser ud som om man stadig får adgang til stifinder og det er jeg
bestemt ikke interesseret i. Man kan vist heller ikke forhindre adgang til
visse programmer. Kan godt være det bare er mig der ikke gør det tigtigt.

--
Zodiax

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-03 13:21

Zodiax wrote:
> [...]
> visse programmer. Kan godt være det bare er mig der ikke gør det tigtigt.

Der kommer jeg desværre også nok til at stå af.. det eneste man kan
forhindre er vist at han ødelægger noget .. :) (hvis du kører NTFS,
kan han svjv ikke umidbart slette noget der ikke tilhører hans
bruger)

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Bo Christensen

Dato : 07-07-03 13:33

unix ?
/bo

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-03 14:02

Bo Christensen wrote:
> unix ?

Hvis du vil begrænse hvilke programmer der kan køres i unix kommer
man vist ikke så nemt uden om et jail ... :)

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - still smoking

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-07-03 14:54

Hans Joergensen wrote:

> Hvis du vil begrænse hvilke programmer der kan køres i unix kommer
> man vist ikke så nemt uden om et jail ... :)

Det er ikke nødvendigt. Pointen er at ikke lægge nogen begrænsninger
på, hvilke programmer, der kan køres, men derimod lægge begrænsninger
på, hvad programmerne må gøre.

It is NOT portable (Linus Benedict Torvalds 1991)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-03 18:24

Kasper Dupont wrote:
> Det er ikke nødvendigt. Pointen er at ikke lægge nogen begrænsninger
> på, hvilke programmer, der kan køres, men derimod lægge begrænsninger
> på, hvad programmerne må gøre.

Jamen det er der vel også begrænsning for i Windows ? jeg husker da
at der ikke gik ret længe før kæresten fik lov til at blive
administrator på den stationære, da jeg ikke liige gad vade over til
den hele tiden ..

// Hans
--
UNIX Admin søger arbejde, http://nathue.dk/?page=cv

Fra : Kasper Dupont

Dato : 07-07-03 20:11

Hans Joergensen wrote:

> Jamen det er der vel også begrænsning for i Windows ?

Ja, i nogen versioner, men jeg kender ikke detaljerne. Jeg har til
gengæld hørt, at begrænsningerne på nogle punkter skulle være for
skrappe, så man er nødt til at være logget ind som administrator
alt for tit. Desuden har jeg læst om nogle designfejl, som gør at
en upriviligeret bruger kan opnå administrator rettigheder.

> jeg husker da
> at der ikke gik ret længe før kæresten fik lov til at blive
> administrator på den stationære, da jeg ikke liige gad vade over til
> den hele tiden ..

Hvad var det, der krævede administrator rettigheder hele tiden?

It is NOT portable (Linus Benedict Torvalds 1991)

Fra : Hans Joergensen

Dato : 07-07-03 20:31

Kasper Dupont wrote:
> Hvad var det, der krævede administrator rettigheder hele tiden?

Installation af programmer, javaappletter og sådan svjh ..

Den stationære er primært til leg og bliver brugt af kæresten samt
hendes datter til webchat og deslige ... Selv bruger jeg altid min
laptop og har efterhånden opgivet at bruge den anden maskine til
noget som helst der kræver sikkerhed..

Ad-aware finder altid en masse ting når jeg kører den på den
stationære på trods af det installerede op selvopdaterende
antivirusprogram ..

// Hans, der har planlagt at undervise kæresten i Debian lige her om
// lidt... det kan man da i det mindste administrere fra sofaen ;)
--
ringdingelingdingdingdingdingringelingeding

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-07-03 08:26

Hans Joergensen wrote:

> Installation af programmer, javaappletter og sådan svjh ..

På Linux kan de fleste programmer installeres uden administrator
rettigheder. Jeg ved ikke, hvordan jeg ville kunne klare mig uden
den mulighed.

It is NOT portable (Linus Benedict Torvalds 1991)

Fra : FB

Dato : 07-07-03 15:22

Kan det ikke laves med policy editoren ( Gpedit.msc)

Fra : Zodiax

Dato : 07-07-03 16:10

"FB" <f.betzer@????privat.dk> wrote
> Kan det ikke laves med policy editoren ( Gpedit.msc)

Muligvis, men jeg har ikke forstand på det. Ville helst bare have et stykke
software man startede, valgte hvilke programmer man skulle kunne se/starte
og så ikke mere.

--
Zodiax

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 12-07-03 02:02

Zodiax skrev:

> "FB" wrote

> Muligvis, men jeg har ikke forstand på det.

Det kan du få.

> Ville helst bare have et stykke software man startede, valgte hvilke
> programmer man skulle kunne se/starte og så ikke mere.

Jeg kender ikke lige nogle programmer som kan gøre det, så :

Start | kør | gpedit.msc | ENTER | find User Configuration | Admini-
strative Templates | System | dobbetklik på Run Only Allowe Windows
applications | klik Enabled | klik Show | klik Add | indskriv navnene
på de programmer som må anvendes (f.eks. winword.exe).

Her er en engelsk artikel om det samme:

Jeg kan dog ikke komme ind på websiden pt., så her er et link til
googles cachede udgave:

Fra : Zodiax

Dato : 13-07-03 17:01

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> wrote
> [...]
> applications | klik Enabled | klik Show | klik Add | indskriv navnene
> på de programmer som må anvendes (f.eks. winword.exe).

Tak for det :)

--
Zodiax