Trådløs netværk, holder det?
Fra : Michael Nielsen

Dato : 07-07-03 00:38

Hej

Hvordan kører trådløs netværk egentlig, har lige hørt at det kører skod,
hvis man laver flere ting på netværket på samme tid, så som at surfe, mens
man henter en fil.
Hvordan med at game over trådløs netværk?

Netværket kommer muligvis til at bestå af:

Internet (CabelTV) --> Router (D-link DI-604) --> Accesspoint på 54 Mbit
(D-link DWL-2000AP eller 6000AP) --> 2 x PCI trådløse netkort på 54 Mbit
(DWL-G520)

Afstand er max 15-20 meter gennem et par væge, netkorte kommer til at sidde
med ca. 5 meters afstand og en væg imellem.
Vil netkortene "snakke" sammen udenom accesspointet eller går alt trafik
gennem den?

Hvilken hastighed kan vi ca. regne med?

--
Best regards
Michael Nielsen

Fra : Steffen

Dato : 07-07-03 07:54

Hej Michael,

Jeg har et trådløst netværk derhjemme og det ganske udemærket. Jeg har et
hus i 2 etager med have. I den ene ende af huset har jeg placeret min D-link
614+ router og jeg kan få næsten fuld signal på hele grunden. Jeg kører med
11 Mbit som er max for den router jeg har. Men ulemperne er at der ikke er
så høj overførelseshastighed. Men jeg bruger mit udstyr til Internet og så
er det mere end nok.

Steffen,
Hjælp til netværket. www.s-p.dk

Fra : Michael Nielsen

Dato : 07-07-03 11:48

> [...]
> så høj overførelseshastighed. Men jeg bruger mit udstyr til Internet og så

Hvad er din overførselshastighed?
Vores netværk skal ikke kun bruges til internet, men også til fælles filer
og gaming, hvilket jo kræver lidt mere guf end internet.

--
Best regards
Michael Nielsen

Fra : Steffen

Dato : 07-07-03 14:04

Hej,

Nu er min router en 614"+" Plus betyder at den skulle køre dobbelt hastighed
dvs. 22Mbps. Men jeg har ikke et "+" netkort så jeg køre 11Mbps. Så 22Mbps
er hastigheden på den router. Men der er kommet en standard 802,11a/g (
http://www.s-p.dk/Leksikon/popup/tal.htm ) den kan køre 54Mbps, men de er
lidt dyrer. Men om det er nok til dit system er op det dig. PS.: der sidder
en 100Mb switch i routeren.

Fra : Klaus Mark

Dato : 07-07-03 12:11

Hej Michael

Når man siger at trådløst netværk kører 11 Mb/s så er den faktiske hastighed
noget mindre, omkring 5 Mb/s. Da de trådløse enheder alle sidder på et
segment så vil det også sige at de deler de ca. 5 Mb/s. Hvis du udelukkende
skal bruger det til at "bære" din internetforbindelse så er det jo en
udemærket hastighed, også til at spille over. Skal du bruge det til at dele
filer mellem dine computere og du har mulighed for at trække kabler imellem
dem så gør det. Primært ville jeg nok vælge at etablere trådløst netværk
hvis mobilitet er en faktor, det kunne være hvis du har en bærbar computer.

vh. Klaus

Fra : Nic

Dato : 07-07-03 16:31

> [...]
> hvis mobilitet er en faktor, det kunne være hvis du har en bærbar computer.

Jeg synes ikke hastighede er så vigtig - når man overfører filer internt er der jo (heller) ingen minuttakts - for mig
er det underordnet om det tager 4 eller 8 minutter at overføre en fil - det er jo bare at sætte den igang.