Tilbagebetaling af indskud i firma
Fra : Brian Rasmusson

Dato : 01-04-01 11:10

Hej,

jeg kører et momsregistreret firma ved siden af mit fuldtidsjob. Under
opstarten har jeg skudt lidt penge i firmaet, f.eks. til køb af
programmer, webhosting, markedsføring mv. Disse penge har jeg betalt af
egen lomme, da jeg ikke ønskede at firmaet skulle køre med underskud i
starten.

Siden starten har jeg indsat firmaindtægterne på min firmakonto, og
beløbet på denne konto nærmer sig nu det jeg har lagt ud fra min
privatkonto.

Spørgsmålet nu om jeg uden videre må overføre beløbet fra min firmakonto
til min privatkonto? Det er en ren tilbagebetaling af et 'lån', så jeg
kan ikke se noget galt i det, men vil lige checke om man må sådan rent
regnskabsmæssigt.

mvh
Brian

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 01-04-01 14:20

Ja, som personligt firma kan du hæve alt det du har lyst til. Skattemæssigt
er det årets skattemæssige resultat du beskattes af uanset om du hæver
pengene eller ej. Dog er der mulighed for at spare op i virksomheden til lav
skat, hvis du er i virksomhedsordningen (noget rent skatteteknisk).

Mvh. Jørgen

Fra : Brian Rasmusson

Dato : 02-04-01 21:44

> Ja, som personligt firma kan du hæve alt det du har lyst til.

Tak for svaret, Jørgen.

mvh
Brian