Skærme
Fijala 3554
Acer 732. 60 eller 75 Hz?
Fra : Michael Kristensen

Dato : 06-07-03 20:42

Jeg syntes jeg havde skærmen til at køre i 1280x1024 i 75 Hz, men nu vil den
kun køre i 60 Hz.

Kan/bør den ikke kunne 75 Hz? Og hvis ja; hvordan får man xp til at fatte
det?

Fra : Rasmus_F

Dato : 06-07-03 23:58

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> kun køre i 60 Hz.
>
> Kan/bør den ikke kunne 75 Hz? Og hvis ja; hvordan får man xp til at fatte

Jeg kører 75 HZ, hvilket jeg tror er bedst. Jeg ændrede opløsningen på min
ACER 732 inde i (på skrivebordet) egenskaber for skærm, instillinger,
avanceret, faneblad "Skærm".

Det burde gøre det.

Venlig hilsen

Rasmus

Fra : Hans

Dato : 07-07-03 04:02

"Rasmus_F" <dsl67422@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> >

> Jeg kører 75 HZ, hvilket jeg tror er bedst. Jeg ændrede opløsningen på min
> ACER 732 inde i (på skrivebordet) egenskaber for skærm, instillinger,

En TFT skærm fungerer slet ikke som en CRT skærm. En TFT skærm har ikke brug
for refresh, så at køre med højere frekvenser end 60Hz er nonsens, og giver
i langt de fleste tilfælde et dårligere billede.

Der har været utallige indlæg om dette emne, og i kan sikkert finde flere
inden for de nærmeste dage.

Philips skriver lidt om det her i en FAQ:

http://www.lcdmonitor.philips.com/faq_general.php:

/ Hans

Fra : Michael Kristensen

Dato : 07-07-03 19:36

>En TFT skærm har ikke brug
> for refresh, så at køre med højere frekvenser end 60Hz er nonsens, og
giver
> i langt de fleste tilfælde et dårligere billede.

Jeg har ikke sat mig helt ind i TFT teknologien, men som jeg har forstået
det er responstiden den tid det tage for en pixel at skifte fra sort til
hvid til sort. Men jeg mener, at grafikkortet stadigvæk løber alle pixele
igennem ovenfra og ned. Derfor kan man ved 75 Hz opdatere skærmen flere
gange.

Jeg har efter lidt roderi med XP fået min skærm op på 75 Hz igen. Inde i
monitor test programmmet, hvor der er hvide kasser, der flyver henover
skærmen er der mindre "skæve ender" på alle kasserne ved 75 end ved 60 Hz.

mvh - Michael Kristensen

Fra : Hans

Dato : 07-07-03 20:07

> [...]
> hvid til sort. Men jeg mener, at grafikkortet stadigvæk løber alle pixele
> igennem ovenfra og ned. Derfor kan man ved 75 Hz opdatere skærmen flere

Hvor mange gange kan du tænde en lampe?

/ Hans

Fra : Michael Kristensen

Dato : 08-07-03 02:02

> Hvor mange gange kan du tænde en lampe?

Spørgsmålet må snarere være, hvor lang tid der går fra en pixel er beregnet
til at skifte til det faktisk sker. Da man bruger det samme port som crt
skærme, vil jeg gætte på, at det tager i gennemsnit 33.3 ms ved 60 Hz (1/60
* 2), og 26.7 ms ved 75 Hz (1/75 * 2), da grafikkortet "svirper" række efter
række, opfra og ned.

Kunne det tænkes, at DVI porten ud over at være digital ikke laver denne
systematiske gennemgang af pixele og kun retter de pixel, der skal ændres?

-Michael Kristensen

Fra : Hans

Dato : 08-07-03 04:09

> [...]
> systematiske gennemgang af pixele og kun retter de pixel, der skal ændres?

Det er præcis der hvor filmen knækker. Du kan ikke sammenligne teknologien
og virkemåden fra CRT til TFT. Det er irrelevant med refreshrate på TFT, og
sansynlighed for ghosting og sløret billede stiger hvis refreshraten sættes
til mere end standard 60Hz for fladskærme.

/ Hans

Fra : Ukendt

Dato : 08-07-03 00:05

>Jeg har efter lidt roderi med XP fået min skærm op på 75 Hz igen. Inde i
>monitor test programmmet, hvor der er hvide kasser, der flyver henover
>skærmen er der mindre "skæve ender" på alle kasserne ved 75 end ved 60 Hz.
Jeg har lige prøvet at skifte mellem 60 og 75 hz, uden at kunne se nogen
forskel, fornemmer at animationen kørte minnimalt bedre på 75 end 60 hz, men
det kan være et synsbedrag.
Der er ikke den forskel som der er på en crt skærm, som rigtig nok opdateres

pixel efter pixel, men måske en fladskærm opdaterer hele skærmen på en gang.
Det er mit gæt, har ikke rigtigt sat mig ind i, lige det område.

THF
Brøndby
http://home13.inet.tele.dk/thf/