Formål med og brugen af "umask"?
Fra : Stig Leerbeck

Dato : 06-07-03 13:05

Jeg har haft følgende spørgsmål omkring Apples nye styresystem i
dk.edb.mac:
> Det virker lidt klodset, at man ikke kan arkivere et dokument på en
> fremmed OSX uden at det automatisk bliver skrivebeskyttet for andre end
> "indehaveren"(=opretteren). Medmindre altså at man logger sig ind som
> gæst, hvilket ikke altid kan lade sig gøre og ikke altid er
> hensigtsmæssigt.

En deltager giver mig følgende hint:

> Det er det man gør ved at lægge umask ... i en .login eller anden .-fil,
> så gældfer det nemlig ting, der også kommer til.

Her er det så, at jeg må spørge nogle unix-folk:

Hvordan er det lige I ville gøre hvis I skulle styre rettigheder med
brug af sådan en umask!?

Stig

--
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 06-07-03 14:02

Stig Leerbeck wrote:

> Her er det så, at jeg må spørge nogle unix-folk:
>
> Hvordan er det lige I ville gøre hvis I skulle styre rettigheder med
> brug af sådan en umask!?

på unix svarer rettighederne 777 til alle rettigheder. (læse=4, skrive=2,
exec=1). Når man snakker umask er det omvendt. Altså 7-x hvor x er den de
rettigheder man ønsker at en ny fil skal have. Hvis man mener at den skal
have hvad der svarer til 7 så er det altså 7-7=0. Derfor svarer 0 i umask
sammenhæng til at nye filer får rettighederne (7).

Det korte af det lange er at en "umask 0000" ved hver opstart vil give alle
nye filer rettigheder =777 (eller 666). Altså skrive,læse og exec.

/Esben