forvirret omkring MAC filtering
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-07-03 15:07

Hej

Jeg er pludselig blevet lidt forvirret omkring hvordan man skal MAC
filtere... Hvis nu man har en LinkSys BEFW11S4 og så et WEB11 i
clientmode.... WEB11 har vel en MAC adresse.... Men hvad nu hvis der kobles
10 pc´ere via en switch på bagsiden af WEB11 ? WEB11 har jo ikke router, men
der routes så igennem fra BEFW11S4´eren... Men skal så alle pc´ere der
kobles på WEB11´eren ind i MAC tabellen.. Eller er det nok at sætte
WEB11´eren MAC adresse ind i indstillinger for hvilke enheder BEFW11S4 skal
godkende til Wireless adgang...

Jeg kunne også tænkte mig at vide om det samme er gældende for WET11´eren...

Indstallations kan fx ses på denne tegning fra Linksys:

http://www.linksys.com/products/display.asp?conmap=089wet11cmdiagram.jpg&prid=432&scid=36

Hvor så jeg bare ville bruge WEB11 i client mode.. istedet da den er
billigere end WET11´eren....

Fra : Mads Bahrt

Dato : 06-07-03 12:38

Bjarke Hansen wrote:
> Hvis nu man har en LinkSys BEFW11S4 og så et WEB11 i
> clientmode....

Mener du med WAP11 i stedet for WEB11? Linksys har i hvert fald intet
produkt der hedder WEB11.

Kan du få det til at virke uden at filtrere? Det er nemlig uden for
specifikationerne, da linksys specificerer at client mode kun virker mod
andre WAP11.

MVH
Mads

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-03 12:46

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> wrote in message

> Mener du med WAP11 i stedet for WEB11? Linksys har i hvert fald intet
> produkt der hedder WEB11.

Hmm, det må være WET11 jeg snakker om
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=36&prid=432

> Kan du få det til at virke uden at filtrere?

Tjaa, joe det hele vil selvfølgelig virke uden filtre eller noget...

Jeg har nu kun BEFW11S4, men da jeg påtænker måske noget internetdeling med
mine naboer.. Så skulle det gerne være sådan at jeg kan give adgang til dem
via MAC filtering..altså at tillade de enheder der købes til det..

Det nemmeste er jo nok bare med en USB adabter.. Men da der sikkert er nogle
med flere pc´ere vil de nok hellere have noget ethernet noget.. Men mit
spørgsmål er så MAC´en på selve adabteren er nok at tillade.. eller om alle
pc´ere tilkoblet skal ind og tastes ind også?

> Det er nemlig uden for
> specifikationerne, da linksys specificerer at client mode kun virker mod
> andre WAP11.

Mon ikke det vil virke med andre linksys accesspoints.. da clientmode vel
bare vil fungere som et "netkort"

Fra : Mads Bahrt

Dato : 06-07-03 18:13

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> spørgsmål er så MAC´en på selve adabteren er nok at tillade.. eller om alle
> pc´ere tilkoblet skal ind og tastes ind også?

Det afhænger vel af hvordan at din BEFW11S4 tester MAC-adresserne. Den
kan som jeg ser det gøre to ting (eller begge dele):
Idet en trådløs klient prøver at associere sig med access pointet kan
den checke adressen og afvise den hvis den ikke er tilladt. I så fald er
det kun den trådløse adresse adressen på WET11 der skal tastes ind (den
har sandsynligvis en adresse på hvert interface).
Den kan også teste alle pakker inden den forwarder dem. I så fald vil
den møde alle adresserne på deres normale netkort og vil afvise dem hvis
de ikke er på "positivlisten". Dette skyldes at WET11 (så vidt jeg
husker) virker som en bridge - og derved ændrer den ikke på de pakker
den modtager, men forwarder dem blot over på den anden port hvis dette
er krævet. Hvis den laver kontrol på pakkeniveau skal du så tilføje alle
deres MAC-adresser i din liste.
Men umiddelbart ville jeg bare gøre forsøget og finde ud af hvordan det
virkede.

> Mon ikke det vil virke med andre linksys accesspoints.. da clientmode vel
> bare vil fungere som et "netkort"

Nej - client mode på et WAP11 er desværre ikke bare "at simulere
netkort" - således vil en WAP11 med meget få undtagelser ikke være
klient til meget andet end andre WAP11. De få undtagelser som jeg har
hørt om kunne virke er primært mod identidk udstyr fra andre
producenter. F.eks. er der folk der har fået det til at virke med D-link
DWL-900AP+ da dette er samme stykke hardware som WAP11 version 2.2 -
blot i anden kasse og med en anden variant af samme software.
Grunden til at det ikke kan virke mod andre access points er at client
mode-forbindelsen ikke følger 802.11b standarden. Hvis du dermod køber
WET11 opfører den sig som et helt normalt trådløst netkort "opadtil" og
vil derfor virke med alt udstyr der følger standarden.

MVH
Mads