Wireless netværk og så "tilbage til" kable~
Fra : Lars K. Nielsen [670~

Dato : 05-07-03 13:21

Mit kabelmodem står i stuen, denne går ind i en Linksys Wireless-G Router.
I mit soveværelse står min computer med et Wireless Netkort i.
Det virker peferkt

Men hvordan får jeg nu en eller to...tre...fire...fem...computere mere på
mit netværk?!

Min løsning - i teroien (dog med den ulempe at computeren skal være tændt,
eller?):
Sæt et alm. netkort i PC (skal konfigureres på en eller anden måde) og
forbind dette med en hub...så kan de andre maskiner "tappe" herfra :-q

Nogen som har andre forslag, så computeren IKKE skal stå tændt?!

Fiktive IP adresser:
Min router: 192.168.5.1
DHCP range = 192.168.5.100 - 192.168.5.200
Mask = 255.255.255.0
Min PC, wireless netkort: 192.168.5.10
GW = 192.168.5.1
Mask = 255.255.255.0

Min PC, alm. netkort: 192.168.5.11
GW = 192.168.5.1?! Eller som jeg tror = 192.168.5.10 (altså det wireless
netkort)?!
Mask = 255.255.255.0

Får de PC'ere man sætter til hubben så adresser fra Router'ens DHCP server,
eller?! *smiler*

- Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-07-03 13:32

"Lars K. Nielsen [6700]" <lars@lkn-software.dk> wrote in message
> Mit kabelmodem står i stuen, denne går ind i en Linksys Wireless-G Router.

Og det er denne:

http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=35&prid=508 med
indbygget Switch ?

> Men hvordan får jeg nu en eller to...tre...fire...fem...computere mere på
> mit netværk?!

Kobler computerne i Routerens Switch, hvis 4 porte ikke er nok. Køber du en
ekstra switch og sætter til routeren.

Ellers kan du jo bruge fjere trådløse enheder.

> Min løsning - i teroien (dog med den ulempe at computeren skal være tændt,
> eller?):

Nej, der er jo router i dyret.

Fra : Lars K. Nielsen [670~

Dato : 05-07-03 14:12

I STUEN:
Kabelmodemet og routeren WIRELESS (med switch).
I SOVEVÆRELSET (10 meter væk fra STUEN):
PC med et WIRELESS netkort...

Hvordan får jeg flere PC'ere tilsluttet netværket mens de står i
SOVEVÆRELSET...og IKKE bruger flere WIRELESS kort.....?????

- Lars

PS. Ja er en Linksys WRT54G WIRELESS router med indbygget SWITCH...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-07-03 14:29

"Lars K. Nielsen [6700]" <lars@lkn-software.dk> wrote in message

Læs venligt http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html, om hvordan du
svarer på indlæg

> [...]
>
> Hvordan får jeg flere PC'ere tilsluttet netværket mens de står i
> SOVEVÆRELSET...og IKKE bruger flere WIRELESS kort.....?????

Prøv at læs mit indlæg igen, jeg har svaret på det....

Du trækker kabler hen til pc´erne og kobler dem i switchen på routeren..
Hvis 4 pc´ere ikke er nok, kobler du en ekstra switch i routeren.

Pc´ere vil få IP via Routerens DHCP server.

Fra : Lars K. Nielsen [670~

Dato : 05-07-03 15:33

Jeg lader være med at tage historikken med...så må folk jo selv bladre i
indlæggene (hvilket jeg synes er MEGET latterlig, men lad det nu
ligge...)...

Til mit problem...(skal lige over i newsgruppen for at lede efter hvad du
skrev - er jo ikke nedenfor)...
Hvis du læste mit svar til dig så er mit problem at det ikke ser kønt ud at
have f.eks. 4 kabler liggende på gulvet inde fra stuen og så ind til
soveværelset

Min router med switch står i STUEN og 8 meter derfra står min computer i
SOVEVÆRELSET...

PS. Regner med at flytte serveren op på loftet...altså endnu et pænt stykke
mere derfra...

- Lars :o|

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-07-03 16:02

On Sat, 5 Jul 2003 16:32:31 +0200, Lars K. Nielsen [6700] wrote:
> [...]
> SOVEVÆRELSET...
>
> PS. Regner med at flytte serveren op på loftet...altså endnu et pænt stykke

Hvis du ikke vil kable, saa skal du koebe 2 stk wireless bridges,
en til at koble paa din eksisterende router i stuen, og en til
sovevaerelset, her skal du sikkert ogsaa bruge en switch.

Men det er sikkert billigere at koebe wireless kort til de nye
maskiner.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456, FreeBSD committer
Alfa Romeo 156, 2.0TS

Fra : Lars K. Nielsen [670~

Dato : 05-07-03 16:19

Så det du mener er:
Et ACCESS-POINT i stuen, f.eks. LinkSys's router med switch (WRT54G)...
Et ACCESS-POINT i soveværelset, f.eks. LinkSys's router med switch
(WRT54G)...
Et alm. netkort i PC'en tilsluttet ACCESS-POINT'et i soveværelset...

Muligheder nu:
En bærbar med WIRELESS-kort i eller med alm. netkort forbundet til
ACCESS-POINT'ets switch (i soveværelset eller stuen)...
En PC med WIRELESS-kort i eller med alm. netkort forbundet til
ACCESS-POINT'ets switch (i soveværelset eller stuen)...

Er jeg lidt med i din tankegang?!

- Lars

Fra : Lars K. Nielsen [670~

Dato : 05-07-03 16:26

Eller skal den i soveværelset være en:
http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=36&prid=545
+ en hub?!!?

PS. Ville dog være bedst med den første løsning (to routere med switch)...

- Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-07-03 16:44

"Lars K. Nielsen [6700]" <newsgroup@lkn-software.dk> wrote in message
> Eller skal den i soveværelset være en:
> http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=36&prid=545
> + en hub?!!?
>
> PS. Ville dog være bedst med den første løsning (to routere med switch)...

Hvis det er det du har haft i tankerne hele tiden.. SÅ har du da godtnok
ikke formuleret dig ordenligt....

Når du har det accesspoint med router.. Så for at koble andre wirelessting
på, skal de andre ting konfigureres som klienter.... Altså kan du fx bruge
den nævnte bridge+switch hvis der skal flere computere på i samme lokale...
Du kan ikke koble 2 accesspoint sammen, og hvad skal man med 2 routere?

Fra : Jesper Hartoft

Dato : 05-07-03 23:03

On Sat, 5 Jul 2003 17:26:17 +0200, "Lars K. Nielsen [6700]"
<newsgroup@lkn-software.dk> wrote:

>Eller skal den i soveværelset være en:
>http://www.linksys.com/products/product.asp?grid=33&scid=36&prid=545
>+ en hub?!!?

Jups, jeg har lige lavet en tilsvarende løsning med denne:
http://www.dlink.dk/products/details.asp?Nr=260

Virker perfekt.

mvh
Jesper \

Fra : Lars K. Nielsen [670~

Dato : 06-07-03 10:39

Men så kører du kun 22mbps og ikke 54mbps - kan ikke lige se at DLink har
sådan en "fætter" til 54mbps....

- Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-03 10:42

> Men så kører du kun 22mbps og ikke 54mbps - kan ikke lige se at DLink har
> sådan en "fætter" til 54mbps....

Jo det har de....

http://www.dlink.com/products/?pid=10

"The DWL-2000AP can be configured to perform in any one of four modes - as a
wireless access point, as a point-to-point bridge with another access point,
as a point-to-multi-point wireless bridge, or as a wireless client."

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-03 10:43

> [...]
point,
> as a point-to-multi-point wireless bridge, or as a wireless client."

Men glemte da lige at sige, hvis du kører noget kryptering... Så har Dlink
en anden måde at kryptere på.. Så det ikke vil virke.. ved det ikke, men har
kun hørt noget om det.

Fra : Lars K. Nielsen [670~

Dato : 06-07-03 10:54

Dvs. at det er bedst at køre enten rent Linksys eller DLink?!

PS. Hvilke at disse mærke er bedst?!

- Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-03 11:03

> Dvs. at det er bedst at køre enten rent Linksys eller DLink?!

Der kan jo ikke garanteres at det virker 100% sammen..... Det kan jo fx også
være Linksys og Dlink kører lidt forskelligt med hensyn til G standarten,
som vist ikke er nogen standart.

> PS. Hvilke at disse mærke er bedst?!

Det ved jeg ikke... Jeg er nu til Linksys... Men Dlinks produkter er nu
meget fede.. det med at accesspointet kan køre i 4 forskelliges modes er nu
meget fint... Også deres nye produkter med Power over Ethernet, udendørs
accesspoints osv... er jo noget der er muligheder I....

Fra : Lars K. Nielsen [670~

Dato : 06-07-03 11:11

Ja, synes også at Dlink laver nogle gode netværksprodukter, men synes
Linksys's produkter virker lidt mere gennemførte (bare min meningen).

Du har ret mht. g-standard'en den er kun i draft (skulle dog være vedtaget
nu - altså den endelige standard for g)...og hos Linksys skulle det bare
være en firmware opdatering så skulle den være i vinkel

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hvis jeg benytter NAT på router, kryptere med 128bit og sætter f.eks. en
enhed til, hvad får jeg så af hastighed (får jo ikke 54mbit)
Hvad med to enheder (de skriver på Dlinks hjemmeside 48mbit)...

Skal man regner med 50%, 60%, 70%...eller?

- Lars

Fra : Lars K. Nielsen [670~

Dato : 06-07-03 11:14

Linksys wireless-produkter...

PS. Så er de jo også blev opkøbt af Cisco...

- Lars

Fra : Lars K. Nielsen [670~

Dato : 06-07-03 11:05

Hvis jeg havde/brugte DLink skulle jeg bruge/købe følgende:

DLink DWL-2000AP Wireless Access Point, 54Mbit
DLink DWL-2000AP Wireless Access Point, 54Mbit
+ en alm. hub

1. Den ene DWL-2000AP sættes op som almindelig Access-point og tilsluttes
kabelmodemet.
2. Den anden DWL-2000AP sættes ind i f.eks. soveværelset, og her sættes den
op som "point-to-point bridge with another access point"...og huben til
sluttes også...
3. Nu er det bare at sættes alm. netværkskabel til hub'en.

Denne løsning har vel nogle ulemper...? Maskiner som sættes i hub'en vil vel
dele 54Mbit? Og som altid vil ydelse falde når man tilslutte andre
Wireless-produkter til netværket (f.eks. en bærbar med PCMCIA-kort)...?!

- Lars "bliver klogere og klogere for hver dag"...

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-03 11:13

> [...]
> sluttes også...
> 3. Nu er det bare at sættes alm. netværkskabel til hub'en.

Der er ikke noget der ikke er fordele og ulemper med...

> Maskiner som sættes i hub'en vil vel
> dele 54Mbit?

Alt hvad der kører via Wireless kan jo ikke køre hurtigere end 54Mbit...

> Og som altid vil ydelse falde når man tilslutte andre
> Wireless-produkter til netværket (f.eks. en bærbar med PCMCIA-kort)...?!

Nej, der er det jo stadig 54Mbit....

Noget andet er hvis du bruger switches istedet... Så er der jo 100Mbit
imellem hver pc som er koblet til samme switch...

Fatter nu stadig ikke hvorfor man ikke trækker et kabel, hamre fast til
panelet.. plugger i en switch, evt gigabit. så kører "dyret"

Fra : Lars K. Nielsen [670~

Dato : 06-07-03 11:21

1. Bor i lejlighed
2. Meningen er at maskinen "serveren" skal op på loftet (fra stue-etage til
3-sal)...
3. Skal kunne opsætte venners PC'ere deroppe (så lidt Internet-forbindelse
ville være dejligt)...
4. Vil gerne have en b(l)ærbar med Wireless...

Mht. hastighed, ville det så være ligegyldig om jeg sat én eller fem G-kort
(PCI eller PCMICA-kort) til mit wireless LAN - stadig 54mbit?!

- Lars

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-03 12:18

"Lars K. Nielsen [6700]" <newsgroup@lkn-software.dk> wrote in message
> 1. Bor i lejlighed

Det ved jeg, derfor undrede jeg mig også over du snakker om loft

> 2. Meningen er at maskinen "serveren" skal op på loftet (fra stue-etage
til
> 3-sal)...

Og dette loft, er det egendommens loft?

og du ville så have trådløst LAN op på loften?

Hvad med power? hvad med varme/kuld skift?

> 3. Skal kunne opsætte venners PC'ere deroppe (så lidt Internet-forbindelse
> ville være dejligt)...

Er det et loft, ubeboet.. eller er det bare nogle du kender der bor på
"loftet" på 3.sal ?

> 4. Vil gerne have en b(l)ærbar med Wireless...

Men du har jo allerede et trådløst accesspoint... men man kan jo sagtens
blande kablet og trådløst netværk

> Mht. hastighed, ville det så være ligegyldig om jeg sat én eller fem
G-kort
> (PCI eller PCMICA-kort) til mit wireless LAN - stadig 54mbit?!

Ja samlet 54Mbit, ligesom en hub deles om 100Mbit imellem klienterne.

Fra : Lars K. Nielsen [670~

Dato : 06-07-03 12:23

Er et 9kvm loftsrum med radiator og det hele...

- Lars

(Overvejer lidt at trække kabler - men ved ikke lige hvordan...)

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 06-07-03 12:50

"Lars K. Nielsen [6700]" <newsgroup@lkn-software.dk> wrote in message
> Er et 9kvm loftsrum med radiator og det hele...

Altså det er jeres opbevaringsrum der er på loftet?

Men har du så også strøm eller hvad, eller er du så nød til at stjæle
strømmen fra egendommen?

Og tror du selv på at trådløst lan vil virke med 54Mbit op til 3 sal? jeg
tror ikke du vil have særligt meget signal. Hvis der overhovedet er noget.

> (Overvejer lidt at trække kabler - men ved ikke lige hvordan...)

Ja det jo ikke til at vide...

igennem skakt, rørføring, gammel skorsten osv.. men det er jo nok umuligt
uden at besøge dine overboer

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 05-07-03 16:29

> Jeg lader være med at tage historikken med...så må folk jo selv bladre i
> indlæggene (hvilket jeg synes er MEGET latterlig, men lad det nu
> ligge...)...

Okay så lader vi det også ligge med dit spørgsmål?

> Til mit problem...(skal lige over i newsgruppen for at lede efter hvad du
> skrev - er jo ikke nedenfor)...

Du er vist gået kold... Hvad med at tage en forfrisker, og find ud af dit
newsprogram

> Hvis du læste mit svar til dig så er mit problem at det ikke ser kønt ud
at
> have f.eks. 4 kabler liggende på gulvet inde fra stuen og så ind til
> soveværelset

Du vil altså ikke have kabler, men heller ikke flere Wirelessting..... Man
undres.

Du vil altså ligge kabler på gulvet??

Jeg ligger kabler UNDER gulvet....
http://bjarkehansen.dk/images/diverse_screenshot/inst.jpg

Trikket er, at der ofte er plads til de "tynde" kabler til at skuppe ned bag
gulvpladerne som står på strøger

> Min router med switch står i STUEN og 8 meter derfra står min computer i
> SOVEVÆRELSET...

Og hvad så, det har du sagt 3 gange! det er da lige meget om det står i
soveværelset, toilettet eller spisekammeret, bare der er styr på det
!

> PS. Regner med at flytte serveren op på loftet...altså endnu et pænt
stykke
> mere derfra...

Jamen så laver du bare kabling i hele lejligheden, så kan du jo plugge dig
på alle steder....

Fra : Sven Lindhardt

Dato : 12-07-03 09:22

> [...]
> Det virker peferkt
>
> Men hvordan får jeg nu en eller to...tre...fire...fem...computere mere på

Jeg har et lignende arrangement her.

Router i stuen Linksys WRT11G

I arbejdsrummet i den anden ende af huset har jeg en 8 ports switch. Til
denne switch er der tilsluttet en Linksys WET11 bridge som kommunikerer med
routeren i stuen. Til switchen er tilsluttet 2-3 PC'er og en printer via en
printserver. Det hele virker perfekt.
Alle computere er på internettet via swich-WET11-Router uden problemer.

Mvh Sven Lindhardt