Installation af vaskemaskine
Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-07-03 20:44

Hej!

Jeg har fået en Hoover T107S topbetjent vaskemaskine forærende og har lige et
par spørgsmål til installationen da manualen er forlist :(

Jeg skal have monteret en ny afløbsslange da den er skåret af ved maskinen. Er
der nogen specielle krav til hvordan man skal lave afløbet? Nogen speciel højde
røret skal op til? Jeg havde nemlig planlagt at trække det langs gulvet og
direkte i afløbet....

Der skal svjv monteres en stopventil til vandtilslutningen. Hvor meget koster
sårn en fætter?

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Fooling around is like screwing around - without dinner "

Fra : stig54

Dato : 04-07-03 21:16

"Kim Voss Schrader" skrev d. 04-07-03 20:44 dette indlæg :
> [...]
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader
>
> "Fooling around is like screwing around - without dinner "

Du skal have afløbet ca 2/3 op bagpå maskinen før det går nedad. Det
giver sikkerhed for at vandet ikke løber ud under vask.

Hvad mener du med stopventil
Stig

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-07-03 21:34

Hej!

stig54 wrote:

> Du skal have afløbet ca 2/3 op bagpå maskinen før det går nedad. Det
> giver sikkerhed for at vandet ikke løber ud under vask.

Okay, det vil jeg sørge for.

> Hvad mener du med stopventil

En ventil som efter sigende skulle monteres på vandslangen for at undgå at
vaskemaskinen kan slippe vand tilbage i vandrørene. Det er vist et lovkrav og
det var fremme i forbrugerprogrammer for et stykke tid siden (½ år ca.). Et
ikke-navngivet firma gjorde ikke kunderne opmærksomme på problemet...

Fra : stig54

Dato : 04-07-03 22:00

"Kim Voss Schrader" skrev d. 04-07-03 21:34 dette indlæg :
> [...]
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader
>
> "Fooling around is like screwing around - without dinner "

Der er så mange lovkrav der ikke bliver opfyldt.
Stig

http://www.kandu.dk/

Fra : Edmund

Dato : 04-07-03 22:08

Kim Voss Schrader wrote:
> Hej!

> Okay, det vil jeg sørge for.

Nu skal du jo ikke bare føre slangen op og så ned igen, for så løber
vandet ud alligevel.

http://home20.inet.tele.dk/edworks/afl.png

--
Mvh Edmund

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-07-03 22:14

Hej!

Edmund wrote:

> Nu skal du jo ikke bare føre slangen op og så ned igen, for så løber
> vandet ud alligevel.

Hmmm, hvorfor vil det have noget at sige? Det er jo bare et vandret stykke.

Fra : zigge

Dato : 05-07-03 23:45

"Kim Voss Schrader" <teknik_kim@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hej!

> Okay, det vil jeg sørge for.

Det nemmeste er at sætte et stykke 50mm rør på væggen fra gulvafløbet og op
i den rigtige højde, så er det nemt at montere en slange dertil.

> [...]
Et
> ikke-navngivet firma gjorde ikke kunderne opmærksomme på problemet...

æh, stopventilen er lavet sådan at den holder øje med om slangen bliver
utæt... Altså står ventilen kun åben når maskinen køre. Hvis slangen så
sprænger undgår man den helt store oversvømmelse. Jeg er ikke klar over om
den kan eftermoteres.
Hvordan ville du få vandet fra maskinen til at løbe tilbage i et vandrør med
tre atmosfæres tryk? Det samme problem ville jo kunne opstå i håndvasken så

Mvh
//zigge

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 06-07-03 10:04

Hej!

zigge wrote:

> Hvordan ville du få vandet fra maskinen til at løbe tilbage i et vandrør med
> tre atmosfæres tryk? Det samme problem ville jo kunne opstå i håndvasken så

Hvad nu hvis trykket fra vandværket udebliver? Så er der jo frit spil for
sæbevandet...

Fra : Dan Stanley

Dato : 04-07-03 22:11

Mener du ikke den ventil(retur) man kan sætte på vandindtaget, som i
tilfælde af et defekt rør automatisk lukker for vandet, så man undgår
vandskade???

Mvh
Dan Stanley

stanley@REMOVEcmd-media.dk

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-07-03 22:15

Hej!

Dan Stanley wrote:

> Mener du ikke den ventil(retur) man kan sætte på vandindtaget, som i
> tilfælde af et defekt rør automatisk lukker for vandet, så man undgår
> vandskade???

Hmmm, jeg ved det ikke 100%, men det kan da godt være. I så fald har jeg ingen
problemer da maskinen står på mit badeværelse med afløb i gulvet.

Fra : stig54

Dato : 04-07-03 22:26

"Kim Voss Schrader" skrev d. 04-07-03 22:15 dette indlæg :
> [...]
>
> --
> Mvh, Kim Voss Schrader
>
> "Fooling around is like screwing around - without dinner "

Det er ganske rigtigt en ventil der lukker for vandet i tilfælde af brud
på vandledningen. Her du badeværelsesgulv sker der jo ikke noget andet
end du skal betale for vandet.
Du kan roligt hænge slangen op som jeg beskrev, der vil ikke løbe vand
ud ved vask.
Pumpen tømmer maskinen helt ved hver uppumpning, så der bliver ikke
nogen hævert effekt under vask
Stig

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 04-07-03 22:33

Hej!

stig54 wrote:

> Det er ganske rigtigt en ventil der lukker for vandet i tilfælde af brud
> på vandledningen. Her du badeværelsesgulv sker der jo ikke noget andet
> end du skal betale for vandet.

Ok.

> Du kan roligt hænge slangen op som jeg beskrev, der vil ikke løbe vand
> ud ved vask.
> Pumpen tømmer maskinen helt ved hver uppumpning, så der bliver ikke
> nogen hævert effekt under vask

Ok, så må vi se hvad Edmund siger til dét :)

Fra : Edmund

Dato : 04-07-03 22:51

Kim Voss Schrader wrote:

> Ok, så må vi se hvad Edmund siger til dét :)

Jeg skal nok tie stille, jeg er ikke VVS mand.
Jeg har bare tit leget med hævert effekt, og så har jeg for flere år
siden set at afløbet var lavet sådan. Jeg tænkte ikke lige over at
pumpen tømte maskinen helt og så er der jo ikke noget at suge af.
Jeg har da for resten selv stået og bandet over at en pumpe skulle larme
så længe, selv om der ikke var mere vand.
--
Mvh Edmund

Fra : Claus

Dato : 05-07-03 08:47

> [...]
> Hej!
>

> Der skal svjv monteres en stopventil til vandtilslutningen. Hvor meget

Hej.

Jeg mener at der skal være en kontra ventil på vandtilslutningen, så at der
i tilfælde at vandværket lukker for vandet ikke kan løbe beskidt vand ud i
vandrørene.

Claus

Fra : kim rasmussen

Dato : 05-07-03 09:41

Hej Alle

Det er ganske rigtigt en kontraventil ,der skal monteres på vandrøret inden
maskinen bliver tilsluttet,denne hindrer tilbageløb i
brugsvandsinstallationen ,i tilfælde af rørbrud ude i jorden et eller andet
sted, eller i huset hvis man bor i etagebyggeri,der dannes et vacum i
rørene der derved kan suge det beskidte vand fra vaskemaskinen ud i
systemet,denne ventil koster ca 100kr i alle byggemarkeder,ligeledes skal
afløbsslangen hæves ca 60-80 cm over maskinens bund da der eller vil dannes
enhævertvirkning ,der bevirker at vandet ikke kan pumpes eller løbe ud af
maskinen .Overhold disse krav og du vil ikke få problemer med evt.
forsikring ved evt. skade

mvh
mcloud blikkenslager

Kim Rasmussen
www.leChef.dk
Din køkkenchef på nettet

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 05-07-03 13:33

Hej!

Så har jeg fået tilsluttet vaskemaskinen! Det var jo ganske let, og der kom en
fin (anti-) returventil på slangen som det blev anbefalet.

Man skal dog ikke være alt for polstret hvis man vil bruge min håndvask - der er
kun 30cm mellem vasken og vaskemaskinen :)

Tak til alle som deltog.