Hvordan får jeg min Linux til at virke som~
Fra : Rudi Hansen

Dato : 04-07-03 13:25

Jeg har en linux maskine jeg gerne vil have til at virke som min router til
nettet.
Jeg har fundet et script på nettet som kan lave bandwith begrænsning, men
det virker som om at det ikke rigtigt virker når jeg kun har et netkort i
maskinen.

Værktøjet jeg har fundet hedder cbq.init ( Se tidligere mail d.04-07-03 Subj
cbq.init)

Men når jeg nærlæser dokumentationen til cbq.init ser det ud som om at det
kun virker når man har to netkort i maskinen, kan det passe?
Og hvis det passer, man man gøre noget ved det, uden at skulle sætte et
netkort mere i maskinen?

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-07-03 13:44

Rudi Hansen wrote:
> Jeg har en linux maskine jeg gerne vil have til at virke som min router til
> nettet.

Prøv at beskrive hvordan dit netværk ser ud.
Hvad er forbundet med hvad i hvilken rækkefølge,
startende med din eksterne netforbindelse.

Ellers er det svært at hjælpe...

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 04-07-03 14:11

Rudi Hansen wrote:

> [...]
> kun virker når man har to netkort i maskinen, kan det passe?
> Og hvis det passer, man man gøre noget ved det, uden at skulle sætte et

Du skal have 2 netkort får at få den til at virke som router... 1 til dit
lan og 1 til wan siden... hvis det er en maskine der kun skal være router,
og det skal være nemt, så kig evt. på www.smoothwall.org
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Rudi Hansen

Dato : 04-07-03 14:39

Ok der skulle vist have været lidt mere beskrivelse med her.

Opgaven jeg vil have løst er som følger.

Jeg har en Cicso SOHO ADSL Router som er min forbindelse til nettet, denne
er forbundet til en switch som sørger for at alle mine maskiner kan se
nettet.
Nu er det sådan at nogen af de maskiner der er på mit netwærk ikke skal have
adgang til den samme hastighed på nettet som resten.

Så derfor havde jeg tænkt mig at sætte disse maskiner op til at bruge min
Linux maskine som router til internettet, dog skal disse maskiner helst være
på samme net som alle de andre og altså ikke forbundet seperat til min Linux
maskine.

Kan dette lade sig gøre, og hvordan?

Det med at begrænse hastigheden til nettet tror jeg nok at jeg har fundet ud
af, det er nemlig sådan at når jeg på Linux maskinen går på nettet så kører
jeg med hastighed jeg har sat den op til.
Men jeg har en Windows maskine hvor jeg har sat dens Default Gateway til at
være Linux maskinen, men den kører på nettet med fuld hastighed.

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 04-07-03 15:19

Rudi Hansen wrote:

> [...]
> Nu er det sådan at nogen af de maskiner der er på mit netwærk ikke skal
> have adgang til den samme hastighed på nettet som resten.

Så er det noget trafik shaping du skal have fat i... det ved jeg desværre
ikke så meget om...

> [...]
> Linux maskine som router til internettet, dog skal disse maskiner helst
> være på samme net som alle de andre og altså ikke forbundet seperat til

Nej de kan ikke være adskildt med en router og samtidigt være på samme
net... men det er måske muligt at lade dem alle køre igennem linux maskinen
og så lave trafik shaping på bestemte ip adresser...

Det du også skal tænke på er at du vel gerne vil have fld hastighed så længe
det er på LAN?
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 04-07-03 16:47

Peter Sepstrup wrote:
> Nej de kan ikke være adskildt med en router og samtidigt være på samme
> net...

Linuxboxens ene netkort kan vel sættes til at have to IP adresser,
fx i områderne 192.168.1.x og 192.168.2.x.

Så skal ADSL routeren og maskiner, som skal
køre med fuld hastighed, have adresse i 192.168.1.x området,
og maskiner som kører med begrænsning i 192.168.2.x området.

Folk kan dog snyde ved at skifte ip adressen til en 1.x adresse.

Hvis switchen kører VLAN kan der vel også laves noget smart
dér.

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 04-07-03 17:23

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
> og maskiner som kører med begrænsning i 192.168.2.x området.
>
> Folk kan dog snyde ved at skifte ip adressen til en 1.x adresse.

Man kunne evt. lave noget dhcp der ud fra mac adressen giver en bestemt
ip... måske endda lave trafik shaping på mac adressen? jeg ikke om det kan
lade sig gøre, men det kunne man da undersøge.

> Hvis switchen kører VLAN kan der vel også laves noget smart
> dér.

Fortæl...
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 05-07-03 14:20

Peter Sepstrup wrote:

> Fortæl...

Nu har jeg ikke prøvet det, såh.... Og dem, der har prøvet
at køre VLAN, kunne nok aldrig drømme om at sætte det op
på denne måde for at spare et netkort, anyway:

Det kræver, at man har en switch, som kører VLAN.
Det gør en Bilkaswitch til 99,95 kr. nok ikke.

Sæt ADSL routeren på switchens port 1, sæt denne port
til VLAN ID 2.

Switchporte, som har maskiner på, som skal køre med
fuld hastighed på nettet, sættes til VLAN ID 2, resten
til VLAN ID 1.

Linuxmaskinen sættes til en switchport, som er
sat til ikke at fjerne VLAN tagging informationen.

Man skal have en Linuxkerne, som har VLAN support
(802.1q). vconfig (man vconfig) bruges til at oprette
to vlan enheder, en på VLAN ID 1 og en på VLAN ID2.
Disse to devices konfigureres så med hvert sit IP nr
og netmaske.

Så skal cbq.init sættes til at filtrere imellem
disse to VLAN devices.

Men, som sagt, jeg har ikke prøvet dette, det
var bare en idé...

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 05-07-03 17:56

Mogens Kjaer wrote:

> [...]
>
> Så skal cbq.init sættes til at filtrere imellem
> disse to VLAN devices.
>
> Men, som sagt, jeg har ikke prøvet dette, det

Tjoo... det lyder da nok som det skulle fungere... men jeg vil give dig ret
i det slet ikke kan betalse sig for at spare et netkort.
I mine øjne er det da os det mest naturlige at have 2 - 3 netkort i en linux
router afh. af hvad den skal understøtte.
--
Mvh. Peter.

Fra : CKJ

Dato : 05-07-03 23:38

Min Linux-box fungerer, som en router og har 2 netkort installeret. For at
dele netværket har jeg konfigureret Iptables. Jeg har på et tidspunkt set en
Linux-box fungere som router med ét netkort, hvor 2 IP adresser var
konfiguret på samme fysiske interface. Det sidstnævnte vil jeg dog ikke
anbefale.

Mvh
/CKJ