Slørhaler / Zebra Botia
Fra : Vibeke Corneliussen

Dato : 03-07-03 19:08

Hej
Jeg har et akvarie med 4 slørhaler og nu 4 zebra botia, men zebrafiskene
jagter slørhalerne. Er dette normalt?
Vi købte egentlig de 4 zebra botia som maller, men har siden fundet ud af at
det er det IKKE. Skal vi skifte dem ud med sugemaller (for algernes skyld),
eller har I et andet godt råd?

Hilsen Vibeke

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-07-03 09:53

> [...]
at
> det er det IKKE. Skal vi skifte dem ud med sugemaller (for algernes

Hvad mener du med Zebra Botia? Er det en pragt smerling du mener? Blev i
oplyst af sælger at Botia'erne spiste alger og kunne bruges som "maller"?

/ts

Fra : Vibeke Corneliussen

Dato : 04-07-03 10:14

"thomas schreiber" <this-is-not-@-valid-mail-add.com> wrote in message
> [...]
> oplyst af sælger at Botia'erne spiste alger og kunne bruges som "maller"?

Hej
Jeg ved ikke om det er en pragt smerling, den hedder botia striata på latin
ifølge bøgerne. Vi bad om at købe en malle til at tage alger og fik så
disse, som de kaldte sneglespisere, men faktum er at vi ikke har snegle i
akvariet, og at de snart har spist alle skællene på slørhalerne. Vi har
akvariet for slørhalerne, så det kan ikke accepteres at de bliver "spist".
Hilsen Vibeke

Fra : thomas schreiber

Dato : 04-07-03 11:37

> [...]
> akvariet for slørhalerne, så det kan ikke accepteres at de bliver "spist".

Sikke dog en gang varm luft i har fået oplyst af sælger!!! Striata bliver
ret stor, og den spiser ikke alger. I øvrigt har slørhaler og botia ikke
samme krav til vand og temp, så efter min mening burde i hurtigst muligt
skille jer af med dem.

Hvis i skal have noget til at tage alger, kunne det måske være en ide med et
par Amano rejer(Caridina japonica ). Hvis i har jeres slørhaler svømmende i
opvarmet vand (omkring 25), burde de kunne bo sammen uden problemer.

Noget helt andet er, at hvis i har alger skyldes det sandsynligvis
overfodring(læs: for meget næring i vandet) eller for lidt filtrering. Jeg
har selv et lille 45L akvarie fyldt om med guppier, og der er ikke skyggen
af alger. Har i planter i jeres akvarie? Jeg har selv Cardamine Lyrata som
flyder i overfladen og så nogle Vallisneria som bundplanter. Det er ret
vigtigt med planter, for at filtrere vandet, og helst nogle hårdføre "mange
bladede" planter a la Hygrophilia Difformis, Ludwigia Repens eller
Ceratophyllum Demersum. Du kan læse mere om planterne på www.tropica.dk - så
kan du se hvilken slags planter det drejer dig om.

I øvrigt har du ikke skrevet noget om hvilket akvarie du har, og hvilken
teknik der er brugt på det. Men om ikke andet, så tag ned i butkken hvor du
har købt fiskene, og byt dem til nogle andre eller bed om at få pengene
retur. Du er tydeligvis blevet solgt "skrammel" på din/jeres manglende info
om akvariefisk, og enhver der ved bare en lille smule om fisk ville aldrig
drømme om at sætte slørhaler sammen med botia'er eller barber.

mvh
Thomas Schreiber

Fra : Vibeke Corneliussen

Dato : 07-07-03 15:50

Hej Thomas

Tak for din hjælp.
De er nu røget retur til dyrehandleren. Først ville de ikke rigtigt tage dem
retur, men det hjælper lidt når man er god til at brokke sig og hælde varmt
vand ud af ørerne, for de ville til at starte med ikke give noget andet
istedet
for. Men det endte op med at jeg gik hjem med 6 "algeædere" som de kalder
dem (der døde dog en på vej hjem, jeg tror at han var lidt hård ved dem,
da han skulle fange dem) og 1 slørhale (istedet for den som døde i lørdags).

Hilsen Vibeke

Fra : thomas schreiber

Dato : 07-07-03 18:38

Godt for dig. Nu håber jeg du har fået en rigtig algeæder. Hvad er det forn'
en? Er det fisk eller rejer?

mvh
Thomas

Fra : Vibeke Corneliussen

Dato : 07-07-03 19:10

Hej Thomas

Det er en slags sugemalle, men hvilken ved jeg ikke endnu, for jeg skal lige
finde et
billed på nettet som ligner. Det eneste navn de havde stående var algeæder.

hilsen Vibeke