Linux nybegynder spørgsmål
Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 04-07-03 02:14

Hej i NGen

Jeg overvejer seriøst at skifte til linux da jeg er ved at være godt
og grundigt træt at windows. Men jeg har dog en masse spørgsmål som
jeg håber der er nogen der kan hjælpe på.

Jeg vil både køre linux på min server og min arbejdsstation.

Serveren skal køre, intranet: http apache server og php/mysql og ftp
server.

Arbejdsstation skal bruges til alm brug og html/php programmering

Here comes the questions:

Hvilket ftp app er godt til linux??

Findes der nogen anstændige cd/dvd brænder programmer til linux?

Findes der en god html editor ala dreamweaver til linux?

Er der nogen gratis kontor programmer som understøtter office filer?

Jeg har før leget lidt med Mandrake linux, skulle jeg evt skifte til
en af de andre "mærker"?

På forhånd tak

Glade ferie hilsner Ryan

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 04-07-03 02:29

Lige et ekstra spørgsmål.

Hvordan har linux det med overclocking??

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 04-07-03 06:24

Ryan Jeppesen wrote:

> Lige et ekstra spørgsmål.
>
> Hvordan har linux det med overclocking??

Umiddelbart har den det fint... jeg har dog ikke fundet noget software til
ændring af fsb m.m. (jeg har heller ik kigget så meget) men
"bios-overclocking" er intet problem...
--
Mvh. Peter.
____________________________________

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-07-03 08:54

Peter Sepstrup wrote:

> Umiddelbart har den det fint... jeg har dog ikke fundet noget software til
> ændring af fsb m.m. (jeg har heller ik kigget så meget) men
> "bios-overclocking" er intet problem...

Bortset fra hvis den aktuelle hardware ikke er af god kvalitet.
Linux udnytter hadwaren hårdere og er på den måde tættere på dets grænse
for ydelse. Hvis OC afstedkommer at hardwaren begynder at fejle hist og
pist rammer det oftest Linux før Windows.

F.eks. har fornyligt oplevet ved en af mine egne maskiner (en XP2200 tb)
at der kom kernel-oops ved forskellige lejligheder og at RAMen faktisk
ikke kunne testes OK ved fuld test.
Jeg har sat et punkt i BIOSsetup, der stod til "Ultra performance" eller
noget i den retning ned til noget knapt så voldsomt og så fungerere alt
som det skal.

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 05-07-03 09:33

Steen Suder, privat wrote:
<KLIP>

> Linux udnytter hadwaren hårdere og er på den måde tættere på dets grænse
-----------------^^^^^^^^ hardwaren

For pokker da også...!

<KLIP>

Fra : Doc Nielsen

Dato : 04-07-03 03:14

Ryan Jeppesen said:
> Hej i NGen
>
> Jeg overvejer seriøst at skifte til linux da jeg er ved at være godt
> og grundigt træt at windows. Men jeg har dog en masse spørgsmål som
> jeg håber der er nogen der kan hjælpe på.

Det er der sikkert du får da lige mine idéer først.

> Jeg vil både køre linux på min server og min arbejdsstation.
>
> Serveren skal køre, intranet: http apache server og php/mysql og ftp
> server.

Apache, php, pure-ftpd, samba er alle gratis og nemme at sætte op. Var
der et spørgsmål i den linie?

> Arbejdsstation skal bruges til alm brug og html/php programmering
>
> Here comes the questions:
>
> Hvilket ftp app er godt til linux??

Client eller server?
Som server bruger jeg pure-ftpd og som client enten ncftp eller gftp

> Findes der nogen anstændige cd/dvd brænder programmer til linux?

Jah der er da cdrtoaster, xcdroast, gcombust og den del andre jeg ikke
har leget med. Prøv dig frem. markedet er åbent, og kan oftest browses
igennem på www.sf.net

> Findes der en god html editor ala dreamweaver til linux?

Hvis der er, har jeg ikke fundet den endnu... Men nu koder jeg også
normalt i notepad (aka gxedit)

> Er der nogen gratis kontor programmer som understøtter office filer?

OpenOffice.org kan åbne de fleste filer.. min crasher dog nogle gange
når jeg åbner powerpoint filer.

> Jeg har før leget lidt med Mandrake linux, skulle jeg evt skifte til
> en af de andre "mærker"?

Jeg har debian, men mandrake er udemærket til det du skal bruge den til.
Jeg ville installere debian som server, og mandrage som workstation i
dit tilfælde. Da de fleste af debians server programmer har fuldt
fungerende config filer pr default, burde du ikke få nogle problemer med
at få den til at spinne

> På forhånd tak

Det var så lidt :)
-Doc

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 04-07-03 06:30

Doc Nielsen wrote:

> Det er der sikkert du får da lige mine idéer først.

> Apache, php, pure-ftpd, samba er alle gratis og nemme at sætte op. Var
> der et spørgsmål i den linie?

Ening...det er nogle ting der er nemme at få til at du' på alle distro.

> Client eller server?
> Som server bruger jeg pure-ftpd og som client enten ncftp eller gftp

Enig

> Jah der er da cdrtoaster, xcdroast, gcombust og den del andre jeg ikke
> har leget med. Prøv dig frem. markedet er åbent, og kan oftest browses
> igennem på www.sf.net

Hvis du bruger KDE kan "K3b" anbefales, når den lige er sat op så køre den
der ud af, med rigtig god gui.

> Hvis der er, har jeg ikke fundet den endnu... Men nu koder jeg også
> normalt i notepad (aka gxedit)

Tak et kig på Quanta Plus, den har jeg valgt som en (synes jeg) rigtig god
afløser for dreamweaver, såfremt du kun bruger "code-view" i dreamveaveren,
for den inderholder ikke wyswyg. Men code delen er super god og jeg vil
endda sige bedre end dremaweaver

> OpenOffice.org kan åbne de fleste filer.. min crasher dog nogle gange
> når jeg åbner powerpoint filer.

Både Oppenoffice som nævnt, men i KDE kan Koffice også klare det.

> [...]
> dit tilfælde. Da de fleste af debians server programmer har fuldt
> fungerende config filer pr default, burde du ikke få nogle problemer med

Jeg kunne ikke være mere enig, jeg køre selv Mandrake 9.1 m. KDE som
workstation og Debian som server.
--
Mvh. Peter.
____________________________________

Fra : Doc Nielsen

Dato : 04-07-03 18:12

Peter Sepstrup said:
[snip]
> Ening...det er nogle ting der er nemme at få til at du' på alle distro.
[snip]
> Enig
[snip]
> Jeg kunne ikke være mere enig,

Der er nu ikke noget bedre end to "nørder" der giver hinanden ret i valg
af dist, vel :)

Ryan, hvis du får brug for hjælp til Mandrake så kald på Peter, og hvis
det er debian, så kald på mig :D

OT: Peter du er lige røget ind på top5 listen over mine yndlings
mennesker. Dog kun som nummer 2, da min kæreste (forhåbentlig) har bedre
bryster end dig ;)

- Doc

Fra : Ryan Jeppesen

Dato : 05-07-03 04:21

Det er sku da godt i er enige :), tak for hjælpen begge!!

Dejligt at have noget nyt og rodde med når man kommer hjem fra ferie
igen.

mvh Ryan