Parketgulv ulakeret???
Fra : Zach

Dato : 03-07-03 15:59

Hej

Kan jeg afhøvle mit parketgulv og derefter behandler med noget andet end lak
så det nærmest fremstår ulakeret a la ludbehandlede gulvplanker?

Tak

Fra : Karen Seiersen

Dato : 03-07-03 16:40

Zach <zach(nospam)@privat.dk> wrote:

> Hej
>
> Kan jeg afhøvle mit parketgulv og derefter behandler med noget andet end lak
> så det nærmest fremstår ulakeret a la ludbehandlede gulvplanker?
>
> Tak

Hej

Hej ja det kan du med godt og flot resultat dog kun hvis det ikke er i
laminatgulv men masivt !!!

Man kan også ludbehandle parketgulve dog skal man være opmærksom på at
det ikke er en nåletræslud der skal bruges det skal være en til eg eller
bøg, ellers bliver gulvet mørkt !!

Vi har haft sådan et gulv i ca. 15 år og det er stadig lige flot

Giv det en Faxe hvid sæbebehandling ind i mellem når du synes det bliver
lidt "gråt"

Elles skal det bare holdes med sæbespåner

mvh Karen

Fra : Zach

Dato : 03-07-03 19:49

Tak for svarene

Jeg tror at mit gulv er laminat. Det består at mange mindre stave/felter på
hhv. 5x10 cm og 5x30 cm og det ser ud som om de er samlet i længder og
derefter lagt.
Hvis jeg nu går ud fra er det er laminatparket - hvad kan jeg så gøre?

Fra : Karen Seiersen

Dato : 03-07-03 21:18

> [...]

> derefter lagt.
> Hvis jeg nu går ud fra er det er laminatparket - hvad kan jeg så gøre?

Hej
Ja så er det problematisk

Du må først konstatere om det er laminat... det kan gøres ved at du
sliber i et hjørne eller andet sted der ikke umiddelbart er synligt !!
hvis der ikke er stave helt igennem men en "plade" under er det helt
sikket laminat.

Hvis det er laminat ? er der nok ikke andet at gøre end at lakere oven
på eller evt. slibe det meeeget let inde en ny lak påføres.

mvh Karen

Fra : Zach

Dato : 03-07-03 21:50

Hvor tykt er laminat? Mit er ihvertfald nogle millimeter inden det er limet
på noget andet.

Fra : Karen Seiersen

Dato : 04-07-03 08:37

Zach <zach(nospam)@privat.dk> wrote:

> Hvor tykt er laminat? Mit er ihvertfald nogle millimeter inden det er limet
> [...]

Hej

Det er almindeligvis 4 til 7,5 mm og der er ikke meget at slibe på !!

mvh Karen

Fra : Jakob Aagaard Harder

Dato : 04-07-03 08:56

Laminat er plastic og er kun et par milimeter tykt. Det kan overhovedet ikke
slibes og heller ikke lakeres.

Hvis du har et lakeret gulv har du derfor et trægulv. Det kan være massivt
og så kan du godt slibe det. Parketgulve er ofte opbygget således, at der er
et underlag af træfiner og derovenpå 3-6 mm. slidlag af den træsort, som
gulvet er i (f.eks bøgh eller eg). Er der kun 3 mm slidlag er det ikke
meget, der kan slibes og jeg tvivler på, at det kan tåle en fuldstændig
afhøvling. Er der 6 mm slidlag bør det kunne tåle en omgang - spørg en
fagmand.

VH
Jakob

Fra : Zach

Dato : 04-07-03 14:07

Det lyder som præcis det jeg har. Træfiner med slidlag på 3 mm. Det ser ud
til at jeg må nøjes med lak.

Fra : Erik Olsen

Dato : 03-07-03 18:35

Zach wrote:

> Kan jeg afhøvle mit parketgulv og derefter behandler med noget andet
> end lak så det nærmest fremstår ulakeret a la ludbehandlede
> gulvplanker?

Vi har et parketgulv i massiv bøg som vi har afslebet og behandlet med
hvidpigmenteret olie, det er blevet ret flot.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Per H

Dato : 03-07-03 18:47

On Thu, 3 Jul 2003 16:58:55 +0200, "Zach" <zach(nospam)@privat.dk>
skrev:

>Hej
>
>Kan jeg afhøvle mit parketgulv og derefter behandler med noget andet end lak
>så det nærmest fremstår ulakeret a la ludbehandlede gulvplanker?

ja du kan gøre lige hvad du vil når du først har høvlet det gamle lak
af.
Mvh.
Per Hansen
icq 8212837