Kan roser flyttes?
Fra : Dorthe

Dato : 03-07-03 14:41

Sidste år lavede vi et rundt bed med brudeslør, roser og buksbom. Nu er
brudesløret gået amok og har bredt sig helt ind i roserne. Indtil videre har
jeg bare beskåret brudesløret, da de så vidt jeg ved, har pælerod og derfor
ikke kan deles.
Jeg går så istedet for og pusler med ideen om at flytte roserne lidt mere
udad i bedet. men kan de holde til det....og mon så ikke bare det bliver
skruen uden ende fordi brudesløret bare breder sig endnu mere så??

/Dorthe

Fra : Karsten Madsen

Dato : 03-07-03 15:55

> [...]
> mere udad i bedet. men kan de holde til det....og mon så ikke bare
> det bliver skruen uden ende fordi brudesløret bare breder sig endnu

Vi har flere gange flyttet vores roser uden problemer. Sørg for at få det
meste af den store rod med. Det nye hul gaves stort nok til at roden nemt
kan være der. Vandet fyldes godt op med vand og så kommer du den opgravede
jord (2/3 til kanten) i og blander den godt rundt med vandet, således at det
bliver en fin smadder. Nu planter du så rosen i smadderet og fylder op til
kanten med frisk jord (som ikke vandes).

Ingen af vores roser er gået ud efter denne behandling. Har i øvrigt brugt
samme metode til både rodendendron og hotensia

/karsten

Fra : Mari

Dato : 04-07-03 10:31

"Dorthe" <stroem-v@lsted.dk> skrev i en meddelelse
> Sidste år lavede vi et rundt bed med brudeslør, roser og buksbom.

Ja, de kan sagtens flyttes - men jeg ville nok vælge at udskifte
brudeslørplanterne i stedet.
Jeg har også haft brudeslør i mit rosenbed - og det var ikke til
at styre. Mine planter skulle bindes op, for ikke at vælte når vind og
vejr
pressede dem. Og det pyntede bestemt ikke på roserne som formålet
jo ellers var.

Og buksbom i et rosenbed...... hm hm
Er det ikke ret bastant...... eller klipper du den, så du holder du den
helt nede ved jorden?

Jeg vælger planter til mit rosenbed, der holder sig 10-15 cm
over jorden - så rodskudene (der fornyer planten) kan få lys og luft til
at udvikle sig. I år har jeg Flittig Lise.

HUSK, når du planter roser i dit rosenbed, så brug ikke samme jord i
hullet,
som du graver op. Udskift det med god jord, fra et andet sted i haven.
Der er ikke noget i vejen med jorden - den egner sig bare ikke som
rosenjord
de næste år.

/Mari

Fra : Dorthe

Dato : 04-07-03 18:19

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message
> Og buksbom i et rosenbed...... hm hm
> Er det ikke ret bastant...... eller klipper du den, så du holder du den
> helt nede ved jorden?

Jeps - de skal ikke være højere end ca. 20 cm, men de må godt vokse sammen,
så de danner en lille mur rundt om buskroserne.

/Dorthe

Fra : Jernladyen

Dato : 04-07-03 10:33

"Dorthe" skrev d. 03-07-03 14:41 dette indlæg :
> [...]
bliver
> skruen uden ende fordi brudesløret bare breder sig endnu mere så??

Det kan du sagtens. Det er bedst om efteråret, men kan også lade sig
gøre om foråret. Bare husk, at du ikke må sætte en rose, hvor der før
har vokset roser. Så vokser de ikke rigtigt. Du kan dog godt sætte den
samme sted, bare du skifter jorden i/omkring den.
Hilsen Jette

http://www.kandu.dk/