qmail som standart postprog. på Debain...
Fra : Esben Laursen

Dato : 02-07-03 22:36

Nu har jeg efterhånden kørt med Debian og qmail i lang tid....

Jeg har tit siddet og ærget mig over at når jeg prøver at sende en email fra
konsollen prøver den at sende med exim. Og den er ikke sat op eller startet.
Jeg mener at kunne huske det bare var en fil man skulle ændre i for at den
bruger qmails smtp i stedet for exims...

Er der nogen der kan huske hvilken fil det er i??

Med venlig hilsen

Esben

Fra : Claus Alboege

Dato : 03-07-03 00:23

"Esben Laursen" <hyber@NOSPAM-PLEASE.hyber.dk> writes:

> [...]
> skulle ændre i for at den bruger qmails smtp i stedet for exims...
>
> Er der nogen der kan huske hvilken fil det er i??

Du har installeret qmail manuelt? I saafald er det sikkert exim, der
overskriver /usr/sbin/sendmail under upgrades. Hvis det er tilfaeldet
kan du lave en qmail-dummy pakke, der provider og conflicter
mail-transport-agent, og paa den maade slippe af med exim. Til det
formaal kan du anvende equivs pakken.

/Claus A

Fra : Esben Laursen

Dato : 03-07-03 11:52

"Claus Alboege" <csa@csa-net.dk> skrev i en meddelelse
> "Esben Laursen" <hyber@NOSPAM-PLEASE.hyber.dk> writes:

<snip>

> [...]
> kan du lave en qmail-dummy pakke, der provider og conflicter
> mail-transport-agent, og paa den maade slippe af med exim. Til det

Yes det var /usr/sbin/sendmail der pejde på exim, men det andet du snakker
om lyder smart, kan du forklare lidt mere?? den pakke der hedder
mail-transport-agent er jo ikke en pakke man kan downloade og installere,
men er jo en der kommer med exim, sendmail eller hva man nu installere.
Jeg mangler lige et godt hint hvordan jeg kommer igang med den qmail-dummy
pakke.. =)

Esben

Fra : Claus Alboege

Dato : 03-07-03 12:30

> [...]
> Jeg mangler lige et godt hint hvordan jeg kommer igang med den qmail-dummy

Ja, du laver selv en dummy-pakke, med equivs-pakken

% sudo apt-get install equivs
% man equivs-build
% man equivs-control
% less /usr/share/doc/equivs/examples/*
% <lav qmail-mta.deb>
% dpkg --purge exim (den vil dog ikke fjerne exim endnu)
% dpkg -i qmail-mta.deb (nu vil den erstatte exim med qmail-mta)

/Claus A

Fra : Esben Laursen

Dato : 03-07-03 13:01

> [...]
> % dpkg --purge exim (den vil dog ikke fjerne exim endnu)
> % dpkg -i qmail-mta.deb (nu vil den erstatte exim med qmail-mta)

Nu skal jeg lige være helt sikker inden jeg installere min
mail-transport-agent_1.0_all.deb pakke som den på magisk vis fik lavet...
Den erstatter bare den gamle mail-transport-angent pakke, og laver ikke
andet, alle ændringer skal jeg selv lave manuelt ik?
Er det muligt at få den til at lave de ændringer jeg gerne vil have, altså
ændre alle sym-links (f.eks. /usr/sbin/sendmail --> exim) så de er:
/usr/sbin/sendmail /var/qmail/bin/sendmail ??

Esben

Fra : Claus Alboege

Dato : 03-07-03 13:43

> [...]
> Den erstatter bare den gamle mail-transport-angent pakke, og laver
> ikke andet, alle ændringer skal jeg selv lave manuelt ik?

Den giver dig mulighed for at slette exim pakken, og bruge din
hjemmeoversatte qmail, ved at fortaelle dpkg-systemet at
"mail-transport-agent" er installeret igennem din qmail-dummy pakke.

Kort og godt, et hack, der giver dig mulighed for at fjerne exim eller
andre mta-pakker fra systemet, saa de ikke piller i
fx. /usr/sbin/sendmail saaledes at din qmail kan vaere i fred.

> Er det muligt at få den til at lave de ændringer jeg gerne vil have,
> altså ændre alle sym-links (f.eks. /usr/sbin/sendmail --> exim) så de
> er: /usr/sbin/sendmail /var/qmail/bin/sendmail ??

Sikkert, men hvor mange flere er der udover /usr/sbin/sendmail ?

/Claus A

Fra : Esben Laursen

Dato : 03-07-03 13:54

> [...]
> andre mta-pakker fra systemet, saa de ikke piller i
> fx. /usr/sbin/sendmail saaledes at din qmail kan vaere i fred.

Yeps, det har jeg manglet i lang tid, men troede ikke det var muligt =)

> Sikkert, men hvor mange flere er der udover /usr/sbin/sendmail ?

lrwxrwxrwx 1 root root 4 Jul 1 22:54 rmail -> exim
lrwxrwxrwx 1 root root 4 Jul 1 22:54 rsmtp -> exim
lrwxrwxrwx 1 root root 4 Jul 1 22:54 runq -> exim

Men der er jo til at overse, men det var bare næste gang så kunne jeg bare
installere den .deb pakke og så var den skid slået.... =)

Esben

Fra : Claus Alboege

Dato : 03-07-03 14:16

> [...]
>
> Men der er jo til at overse, men det var bare næste gang så kunne jeg bare
> installere den .deb pakke og så var den skid slået.... =)

Dem har du alligevel ikke meget (noget) at bruge til med qmail.

/Claus A

Fra : Esben Laursen

Dato : 03-07-03 14:21

> Dem har du alligevel ikke meget (noget) at bruge til med qmail.

Hvorfor ikke?? De snakker vel stadig samme sprog som sendmail ikke?

Esben

Fra : Claus Alboege

Dato : 03-07-03 15:04

"Esben Laursen" <hyber@NOSPAM-PLEASE.hyber.dk> writes:

> "Claus Alboege" <csa@csa-net.dk> skrev i en meddelelse

> bare

> Hvorfor ikke?? De snakker vel stadig samme sprog som sendmail ikke?

Nej, qmail's sendmail-wrapper kender ikke alle de flags, som exim/smail
goer, saa det giver ikke meget mening.

Men hvis du vil kan du da fx. lave en "runq" wrapper, der kalder:
"svc -a /service/qmail-send"

/Claus A