Procmail + Outlook Express probs
Fra : VK

Dato : 02-07-03 20:26

Hej

Mit problem opstår når jeg forsøge at sende en mail vha OE6 til en konto der
bruger Procmail til at filtrere mails i forsk. folders. Alt virker hvis man
sender fra unix maskiner samt web-mail-service, men lige så snart jeg sender
fra OE, så lægger procmail mailen i default folder og ikke i filter folder.

Jeg har kigger lidt på mails headeren og kan se at mails fra unix-systemere
ser sådan ud: "To:jens@jensen.com", meeeen OE tilføjer et navn til headeren,
så den ser sådan ud "To: "Jens" jens@jensen.com". Det ser ud som om procmail
er ikke så glad for navnet foran emailen i headeren og derfor ikke vil
filtrere mailen i den ønskede box

Ideer, forslag ?

PS. jeg har prøvet at sætte "Jens" foran emailen, fx:

:0:
* ^To: "Jens" jens@jensen.com
../Maildir/.Jens/

men så kunne jeg ikke engang se mailem i default mailbox

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-07-03 00:22

"VK" <vladislav@nospam.dk> writes:

> [...]
> er ikke så glad for navnet foran emailen i headeren og derfor ikke vil

Jeg har f. eks.:

:0
* (^To:|^Cc:)*linux-kernel@vger\.kernel\.org
kernel/

/Rasmus

Defense??
What am I to defend??
Am I in war??

Fra : VK

Dato : 03-07-03 02:43

og det virker fint hvis du sender fra OE ? Hvilket navn er knyttet til den
mail der ?

Betyder * ikke at den læser alt efter To/Cc og så filtrere ? Hvis nu ordene
i selve adressen er forskellige fra afsender-navnet, fx:
hvis nu din linux-kernel@blabla har et navn "UncleBens", så vil OE sende
både "UncleBens" + emailen linux-kernel@blabla og procmail er ikke glad for
afsender-navnet i det sted, hvor den forventer adressen ?

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-07-03 10:15

"VK" <vladislav@nospam.dk> writes:

> og det virker fint hvis du sender fra OE ? Hvilket navn er knyttet til den
> mail der ?

Jeg sender ikke fra OE

Spøg til side - det virker, hvis adressen
(linux-kernel@vger.kernel.org) står i To: eller Cc: uanset hvad der
står af diverse navne ol.

> [...]
> både "UncleBens" + emailen linux-kernel@blabla og procmail er ikke glad for
> afsender-navnet i det sted, hvor den forventer adressen ?

Fra procmailrc(5):

"Conditions start with a leading `*', everything after that character is
passed on to the internal egrep literally, except for leading and
trailing whitespace."

Altså:

Alle linjer, som starter med To: eller Cc: efterfulgt af noget
vilkårligt samt efterfulgt af adressen, gør udtrykket sandt - og
matcher altså reglen.

Sagt med andre ord - alle To- eller Cc-headere, som indeholder
adressen, er sande og hældes derfor i det rette maildir.

/Rasmus

I am free of prejudices. I hate everyone equally.

Fra : VK

Dato : 03-07-03 12:26

tak for hjælpen, men jeg tror jeg har byttet lidt om på tingene - jeg tror
det er afsenderens navn MED emailen den ikke kan lide - min mail ser sådan
ud når jeg sender fra OE:
Subject: Blabla
From: "Jens" <jens@jensen.dk>
Date: Thu, July 3, 2003 1:16 pm
To: ole@ole.dk

Og jeg tror procmail brokker sig over "FROM" feltet - smider mailen direkte
i default boxen frem for "/Jens"-box, SELVOM jeg ikke har specficeret nogen
FROM-filter i procmailen.......

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-07-03 12:29

> [...]

> i default boxen frem for "/Jens"-box, SELVOM jeg ikke har specficeret nogen

Noget i stil med:

:0
* ^From:*jens@jensen\.dk
Mail/Jens/

Kan jeg lokke dig til at læse:

Fra : VK

Dato : 03-07-03 13:47

> Noget i stil med:
"
:0
* ^From:*jens@jensen\.dk
Mail/Jens/

"

Jamen, hvis nu jeg bare gerne vil modtage mails fra alle, ikke kun fra en
bestemt bruger ?
Det var det jeg snakkede om før, at jeg ikke har nogen "FROM" filter
stående, kun "To"

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 03-07-03 14:19

> [...]
>
> "
>
> Jamen, hvis nu jeg bare gerne vil modtage mails fra alle, ikke kun fra en

Så er der ingen ko på isen. Al post, som ikke matcher en regel, lægges
i din default inbox.

Læs procmail(1), procmailrc(5) og procmailex(5); der står det hele.

> Det var det jeg snakkede om før, at jeg ikke har nogen "FROM" filter
> stående, kun "To"

Du behøver som sagt ikke fange alle tilfælde. Hvis der ikke er en
passende regel, lægges det blot i din almindelige inbox. Vil du gerne
have det liggende et andet sted, kan du lave en regel nederst i din
..procmailrc - jeg har f. eks.:

:0
inbox/

som lægger al post, der ikke fanges af en regel, i ~/mail/inbox/ .

Hvad er det, du forsøger at opnå?

Fra : VK

Dato : 03-07-03 22:31

> Hvad er det, du forsøger at opnå?

Jeg har 4 email-aliases der er allesammen knyttet til en mail-adresse.
Dermed forsøgte at opnå at alle de mails der kommer til en bestemt
mail-alias, ryger i en bestemt inbox, osv Det virker også fint, hvis jeg
sender fra en Unix maskine, men lige så snart jeg bruger OE, ryger alle mine
mails i en default inbox .-(((

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-07-03 23:23

> [...]
> sender fra en Unix maskine, men lige så snart jeg bruger OE, ryger alle mine

Står modtager-adressen i To-feltet (eller evt. Cc)? Så skulle det vel
ikke være så svært at modificere de allerede givne forslag til noget i
stil med:

:0
* (^To:|Cc:)*addr1@domæne1.dk
mailbox1/

:0
* (^To:|Cc:)*addr2@domæne2.dk
mailbox2/

[...]

/Rasmus

A surplus means there'll be money left over.
Otherwise, it wouldn't be called a surplus.

Fra : Leo Laursen

Dato : 03-07-03 07:14

VK <vladislav@nospam.dk>:
> [...]

> * ^To: "Jens" jens@jensen.com
> ./Maildir/.Jens/

> men så kunne jeg ikke engang se mailem i default mailbox

Prøv med
:0
* ^To:.*jens@jensen.com
../Maildir/.Jens/

Jeg vil gætte på at den havner i ${HOME}/Maildir/Maildir/.Jens afhængig
af din defination af ${Maildir}. Procmail kører vist pr. default i
Maildir, så ".Jens/" er sikkert det du mener.

":0: betyder at du bruger en lock file; men det er ikke nødvendigt med
maildir formatet, som du har valgt med "/" efter filnavn.

Leo
--
Patriotism is the virtue of the vicious.
      -- Oscar Wilde