Lav lydstyrke vs forvrænget lyd
Fra : Christian Larsen

Dato : 02-07-03 16:59

Hej NG

Jeg har endnu en gang taget springet og prøvet at installere Linux i
stedet for Windows. Denne gang installerede jeg Red Hat 9, og det fandt al
min hardware og virker rigtig godt.

Mit problem går på, at jeg ikke kan få indstillet lydstyrken, så
lydkvaliteten bliver god. I Windows kunne jeg skrue helt op for både
master og wave outputtet i mixeren, uden lyden blev forvrænget, men i
Linux bliver lyden forvrænget, når jeg skruer "pcm" op over ca. 3/4 af
fuld volumen. Masteren er der ingen problemer med.

Jeg vil gerne kunne skrue lydstyrken op til det højest mulige niveau,
hvor lyden ikke forvrænges, så jeg kan få det bedste signal til min
forstærker. Er der nogen, der ved, hvordan det kan gøres?

Jeg bruger xmms til at afspille mp3-filer med, og output-plugin'et er "OSS
Driver 1.2.7 [libOSS.so]". Som mixer bruger jeg enten aumix eller
gnome-volume-control. Oplysninger om mit "lydkort":

Vendor: ESS Technology
Model: ES1988 Allegro-1
Module: maestro3

Jeg håber, nogen kan hjælpe.

Venlig hilsen
Christian Larsen

Fra : Peter Lønberg

Dato : 02-07-03 21:31

Christian Larsen wrote:
> [...]
> Driver 1.2.7 [libOSS.so]". Som mixer bruger jeg enten aumix eller
> gnome-volume-control. Oplysninger om mit "lydkort":

Hej

Jeg havde samme problem med et af mine ældre lydkort. Så længe jeg holdt
wave output under 90% kørte det næsten perfekt :D

så er det bare helt op for vol og måske en forstærker på :D

Peter.

Fra : Christian Larsen

Dato : 02-07-03 22:33

On Wed, 02 Jul 2003 22:31:20 +0200, Peter Lønberg wrote:

> [...]
> holdt wave output under 90% kørte det næsten perfekt :D
>
> så er det bare helt op for vol og måske en forstærker på :D

Tak for svaret - det er rart at vide, at jeg ikke er den eneste, der har
oplevet dette. Jeg synes bare det virker underligt, at man selv skal
"fedte" med indstillingerne for at undgå forvrængningen.

Outputtet fra xmms holder sig inden for den tilladte amplitude, for lyden
bliver ikke forvrænget hvis pcm-volumen er lav nok. Så mit problem er
muligvis, at når der skrues højt op for pcm, bliver outputtet
forstærket yderligere, så toppene/dalene af lydbølgerne klippes af, og
dét lyder dårligt.

Kan man på en eller anden måde sørge for, at mixeren kun kan "skrue
ned" for signalet, og ikke forstærke det yderligere således, at jeg bare
kan skrue helt op for skidtet? Eller skal jeg til at eksperimentere og
lytte mig frem?

Vh
Christian Larsen

Fra : Dennis Friis

Dato : 03-07-03 02:32

"Christian Larsen" <christianlarsen@get2net.dk.invalid> wrote in message
[lyd forvrænges]
> Vendor: ESS Technology
> Model: ES1988 Allegro-1
> Module: maestro3

Min bærbare har samme problem, jeg skal ikke skrue ret meget op før
lyden forvrænges.

Soundblaster audio driver Copyright (C) by Hannu Savolainen 1993-1996
sb: No ISAPnP cards found, trying standard ones...
SB 3.01 detected OK (220)
ESS chip ES1869 detected

Måske det er ESS chip'en med sb modulet der gør det. Løsningen er at
prøve sig frem til et passende output niveau, jeg synes i hvert fald
ikke at jeg mister volumen pga. det, dog uden at have målt DB/Støjniveau
forholdet.

Jeg har gennemset kildekoden til 2.4 kernes sb modul, samt ESS
extensions, og læst kernens dokumentation om ESS lydkort uden at finde
noget, ej heller google eller google groups har jeg fundet noget.

--
Vh
Dennis Friis