Lækagesporing !
Fra : S.A

Dato : 02-07-03 13:15

Hej Allesammen

Jeg har fået en utæthed på hovedvandledningen i sommerhuset. Vandspildet er
på ca. 6 lt. pr. uge. Utætheden ligger imellem vandmåleren og hovedhanen i
huset. For ikke at jeg skal til at grave hele grunden op, har jeg kontaktet
et "lækagesporingsfirma" som vil pumpe gul sporingsgas ind i røret. Det
skuule så kunne finde vej op igennem jorden!!
Men....prisen er ca. 3000,- + moms. Jeg er mildest talt rystet, for 1/2
times arbejde.
Findes der en billigere måde at finde en rør-lækage på i jorden, uden at
skulle grave hele grunden op, så er jeg mere end interesseret i at høre fra
jer.

Mange hilsner
S.A

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-07-03 14:13

S.A wrote:
> [...]
> Findes der en billigere måde at finde en rør-lækage på i jorden, uden
> at skulle grave hele grunden op, så er jeg mere end interesseret i at

Hvis du har græs på grunden er der måske en chance. Får vi en tør
periode her i juli måned er der en lille mulighed for at du kan se det
på græsset. Jeg ved ikke om 6 liter pr. uge vil kunne ses på græsset,
men måske.

Hvordan har du opdaget et spild på 6 liter pr. uge? Det lyder
umiddelbart ikke af ret meget. For kr. 3000.- kan man købe meget vand.

--
Carsten (3600)
HELD er noget der indtræffer når grundige forberedelser

Fra : S.A

Dato : 02-07-03 15:45

Hej Carsten

> [...]
> periode her i juli måned er der en lille mulighed for at du kan se det
> på græsset. Jeg ved ikke om 6 liter pr. uge vil kunne ses på græsset,

Hmm...jeg regner med at røret er nede i ca. 120 cm. Og når vandspildet ikke
er strørre, så tror jeg ikke man kan se det på græsset.

> Hvordan har du opdaget et spild på 6 liter pr. uge? Det lyder
> umiddelbart ikke af ret meget. For kr. 3000.- kan man købe meget vand.

Jeg har lukket hovedhanen i huset og målt mellem vandmåler og hus i perioder
på flere uger.

VH
S.A

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 02-07-03 19:25

S.A wrote:
> Hej Carsten
>
> Hmm...jeg regner med at røret er nede i ca. 120 cm. Og når
> vandspildet ikke er strørre, så tror jeg ikke man kan se det på
> græsset.

Det tror jeg heller ikke rigtigt.

> Jeg har lukket hovedhanen i huset og målt mellem vandmåler og hus i
> perioder på flere uger.

??
Hvordan? En flowmåler kan ikke måle 6liter/uge nøjagtigt.
Luk for stophanen (adskillelse mellem grunden og vandværket). Vent 24
timer. Hvis der stadig er tryk tilbage på hanerne i huset, har du ingen
utæthed.

Fra : S.A

Dato : 02-07-03 19:39

> ??
> Hvordan? En flowmåler kan ikke måle 6liter/uge nøjagtigt.

Jo da...der er 4 ure (5) på vandmåleren x 0,0001, 0,001, 0,01, 0,1, 1 x m3

> Luk for stophanen (adskillelse mellem grunden og vandværket). Vent 24
> timer. Hvis der stadig er tryk tilbage på hanerne i huset, har du ingen
> utæthed.

Ja...det var jo også en ide. Men jeg finder stadig ikke ud af hvor utætheden
er henne.

Fra : Ole Jeppesen

Dato : 02-07-03 18:54

> Findes der en billigere måde at finde en rør-lækage på i jorden, uden at
> skulle grave hele grunden op, så er jeg mere end interesseret i at høre
fra
> jer.

Hmm, overvejer om ikke man kan få en sonde som måler modstanden ude spidsen.
Jo fugtigere jorden er jo mindre vil modstanden også være. Med en tynd sonde
skulle det være en smal sag at stikke den ned i jorden hele vejen langs med
rørstrækket.

Men som du selv nævner så er 6 liter om ugen ikke meget og vil måske ikke
give anledning til ret stor fugtighedsforskel.

mvh

Ole

Fra : S.A

Dato : 02-07-03 19:43

> [...]
sonde
> skulle det være en smal sag at stikke den ned i jorden hele vejen langs

Interessant ide Ole. Men jeg tror at sonden skal være MEGET følsom.
VH S.A

Fra : fa.dk

Dato : 03-07-03 06:49

"S.A" skrev d. 02-07-03 13:15 dette indlæg :
> [...]
at
> skulle grave hele grunden op, så er jeg mere end interesseret i at

Har du ikke en skjult rørskadeforsikring, så du på denne måde kan få
dækket søgning og reparation? Hvis du ikke har, vil jeg anbefale dig at
få én.
6 l pr. uge vil du ikke kunne se. Jeg har et par gange haft brud. Den
første gang var der løbet 500 m3 ud i løbet af en måneds tid, og det
kunne ikke ses - og det gennem et hul med en diameter på et par mm.
Det siges, at har man haft brud og fået det repareret, kommer der med
stor sandsynlighed snart et nyt brud. Det har i hvert fald passet hos
mig. Jeg har lige fået en ny rørledning - i øvrigt skudt igennem jorden.
Du skal være opmærksom på, at forsikringen ikke dækker vandspildet -
forstå det, hvem der kan.
Der findes i øvrigt en anordning, der kan monteres, og som lukker for
vandet, hvis der er brud. Jeg mener, at der findes et firma i Svebølle i
Vestsjælland.
Mvh.
Frank

http://www.kandu.dk/

Fra : S.A

Dato : 03-07-03 08:34

Hej Frank

> Har du ikke en skjult rørskadeforsikring, så du på denne måde kan få
> dækket søgning og reparation? Hvis du ikke har, vil jeg anbefale dig at
> få én.

Nej ikke på skjulte rør. En udvidet rørskade koster en del mere.

<klip>
> Der findes i øvrigt en anordning, der kan monteres, og som lukker for
> vandet, hvis der er brud. Jeg mener, at der findes et firma i Svebølle i
Vestsjælland.

Okay...det vil jeg se om jeg kan finde. Den er måske billigere end en
udvidet forsikring

Hejsa
S.A

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 07-07-03 13:13

> Jeg har lige fået en ny rørledning - i øvrigt skudt igennem
> jorden.

Hvem havde du til det. Hvor langt skød de og hvad kostede det ?

Jeg skal have en kloak skudt ind, og foreløbig et overslag der hedder
5-7,5kkr fra danboring

/A

Fra : fa.dk

Dato : 07-07-03 20:18

"Anders Majland \(Replace DOT with . in address for" skrev d. 07-07-03
13:13 dette indlæg :

> Hvem havde du til det. Hvor langt skød de og hvad kostede det ?
>
> Jeg skal have en kloak skudt ind, og foreløbig et overslag der hedder
> 5-7,5kkr fra danboring
>
> /A

Jeg brugte den entreprenør, som min VVS´er anvendte til den større
opgravning ved bruddet.
Han gav et tilbud på 6.000 kr. + moms. Der var ca. 20 m. Jeg tror ikke,
han tjente noget videre på det. Når boret støder på en større sten,
ændrer det retning. Der var mange større sten, da de nærmede sig huset.
Så der var tillige en del gravearbejde.
Mit problem var også, at jeg ikke kunne få en rendegraver ind i
baghaven. Ellers tror jeg nok, at jeg havde forsøgt at finde en eller
andens bekendt, der var ejer af en rendegraver. Jeg forestiller mig, at
det kunne gøres billigere.
Er dit overslag 5 - 7.500 kr.?

Mvh.
Frank